Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 65

Ämne: Vågar man köpa sig en Harley-Davidson?

  1. #1

    Question Vågar man köpa sig en Harley-Davidson?

    Tjena,

    Precis som rubriken lyder så undrar jag om man vågar köpa sig en Harley-Davidson? Tänker på allt det man läser om märket. Verkar finnas stora kvalitetsbrister överlag och/eller bristande kvalitetskontroll vid tillverkningen för ägarna skriver mer om fel och brister än om hur bra hojen håller. Det är i varje fall den uppfattning jag fått efter att ha läst igenom både svenska och utländska forum den senaste månaden.

    Har läst om allt från att nya hojar börjar rosta p.g.a. dåligt rostskydd, och/eller att man använt undermåligt material från början där det redan finns rostpigment vid tillverkningen som gör att det rostar inifrån, till att motorerna är undermåliga och att man får meka mer än man kör. Grejerna håller helt enkelt inte.

    Modellen som jag funderar på att köpa, Seventy-Two, har ju mycket krom och kvalitetsproblem med kromet har man ju också läst om. Har inte läst om problem med just den modellen men om andra.

    Bor direkt vid havet så trots att jag bara kommer köra under sommarhalvåret så kommer hojen att utsättas för salt. Vill ju inte behöva oroa mig för att det ska börja rosta.

    Att behöva oroa sig för rost eller för att motorn ska lägga av är ju inget man vill eller ska behöva oroa sig för när man har lagt +140,000 kr på en ny hoj.

    Bör jag vara orolig? Vågar man köpa sig en Harley-Davidson?

  2. #2
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av Gonzo Visa inlägg
    Tjena,

    Precis som rubriken lyder så undrar jag om man vågar köpa sig en Harley-Davidson? Tänker på allt det man läser om märket. Verkar finnas stora kvalitetsbrister överlag och/eller bristande kvalitetskontroll vid tillverkningen för ägarna skriver mer om fel och brister än om hur bra hojen håller. Det är i varje fall den uppfattning jag fått efter att ha läst igenom både svenska och utländska forum den senaste månaden.

    Har läst om allt från att nya hojar börjar rosta p.g.a. dåligt rostskydd, och/eller att man använt undermåligt material från början där det redan finns rostpigment vid tillverkningen som gör att det rostar inifrån, till att motorerna är undermåliga och att man får meka mer än man kör. Grejerna håller helt enkelt inte.

    Modellen som jag funderar på att köpa, Seventy-Two, har ju mycket krom och kvalitetsproblem med kromet har man ju också läst om. Har inte läst om problem med just den modellen men om andra.

    Bor direkt vid havet så trots att jag bara kommer köra under sommarhalvåret så kommer hojen att utsättas för salt. Vill ju inte behöva oroa mig för att det ska börja rosta.

    Att behöva oroa sig för rost eller för att motorn ska lägga av är ju inget man vill eller ska behöva oroa sig för när man har lagt +140,000 kr på en ny hoj.

    Bör jag vara orolig? Vågar man köpa sig en Harley-Davidson?
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  3. #3
    I och för sig kan jag inte säga säkert, min FLH är bara 37 år gammal och jag har bara haft den i 26 år så ännu är det tidigt att säga. Jag återkommer om 15-20 år så skall jag tala om hur kvaliteten är. Men generellt tycker jag att du skall avstå, du verkar vara en änglig själ. Kanske bättre att du satsar dina pengar och din fritid på någon religion?

  4. #4
    En liten fundering.... Är ny här på forumet och har märkt att vissa är väldigt sarkastiska och jag undrar hmmmm vem försöker dom imponera på ;p


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  5. #5

  6. #6
    Varför en sådan sarkasm och rent av otrevlig attityd? Det gör ju inte att man känner sig välkommen precis.

  7. #7
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av Gonzo Visa inlägg
    Varför en sådan sarkasm och rent av otrevlig attityd? Det gör ju inte att man känner sig välkommen precis.
    kan ju bero på att det är andra gången du startar denna tråden och det gick ju inte så bra sist heller....får väl hoppas att Admin eller moderator tar bort tråden snarast
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  8. #8
    Du är välkommen Gonzo
    Som jag skrev jag är åxå ny här.
    Jag har nyss köpt en softail deuce och jag är kanon nöjd med den så köp du en Harley


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Lasse.S Visa inlägg
    kan ju bero på att det är andra gången du startar denna tråden och det gick ju inte så bra sist heller....får väl hoppas att Admin eller moderator tar bort tråden snarast
    Något jag missat här eller?



    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  10. #10
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 125
    Tackad: 4

    Vad är så roligt ???? - Han ställer en fråga och jag antar skulle vilja ha ett moget svar. HD-kvalitet de senaste åren har inte varit så bra ! - mitt svar = ta hand om det om du köper en ... service den när du måste, och det kommer att ge dig många års nöje i framtiden...

  11. #11
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av staas Visa inlägg
    Något jag missat här eller?



    Skickas från min iPhone via Tapatalk
    http://harleyforum.se/showthread.php...ighlight=troll
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  12. #12
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 125
    Tackad: 4

    oh yeah! nearly forgot..welcome Gonzo

  13. #13
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Jag tänkte inte vara sarkastiskt.

    Krom kanske inte är det bästa ens på nya Harley´s... Så vill du slippa kromsläpp och annat skit på kromet,
    så välj något som är "svart".
    Finns ingen garanti att kromet håller, oavsett hur mycket du sköter om det... Då spelar inte avståndet till hav så
    stor roll heller...
    Lacken i sig har inte jag haft något problem med, oavsett om det gällde min gamla Sportster trike eller min nuvarande
    Muscle.
    Hittills har jag inte märkt något strul med det maskinella heller, men så har den inte gått så långt heller.
    Maken hade en softtail, som hade en del strul (om man bortser krom strul på upside down gaffeln). Dock gällde
    det mer reglaget på styret, som var "fel konstruerat". Detta tror jag numera är åtgärdat, eftersom de fick en hel del
    garanti jobb, när en del kör i ur och skur...
    Annars trodde jag det var mest risk att "gamla Harley´s" var de man kunde bli stillastående med.

    Dock kan jag bli lite irriterad på alla "skruvar", som huvudena börjat rostfärgas på... Varför kör de inte med rostfritt?

    Visst, hojen är dyr... Men är det en Harley man vill ha... Då får man pröjsa!
    Så nu är det ju bara du själv, som kan avgöra om en Harley är det du suktar efter. Men som sagt var, jag hade inte
    rekommenderat en hoj med en massa krom (åtminstone inte de nyare hojarna). För det är hos dessa man hört en
    massa negativa kommentarer om.

    Ett tips...
    Kolla andra trådar... Finns massor som skulle kunna passa dej i dina tankegångar om ett eventuellt köp.
    Då vet du ju om det är det du vill ha eller om du skall leta efter ett annat märke.

    Lycka till!


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  14. #14
    klart du ska köpa en harley, jag kan inte tänka mig någon annan hoj. sköter man om den, servar som som man ska, och håller den ren och fin, varmgarage på vintern så klart.... så är det inga större problem att vara harley ägare. och köper man en ny / nästan ny som inte är sönder skruvad av tidigare ägare, så får du en hoj du kan ha i många år.

  15. #15
    Det känns lite som När man tagit fan i båten så får man ro honom hem.
    Det är lite den känslan jag har efter att ha köpt en Xr 1200 Det går inte att jämföra kvalitetsmässigt med Triump. Moto guzzi eller en Japanhoj . Jag har nu i vinter plockat ner hela hojen och gängat om till metriska gängor där det går och bytt ut det mesta vad gället Torx UNC och elgalvat till rostfritt och metriskt. Båda hjulaxlarna var rostiga trots att hojen är nästan ny Nya hjullager fram och bak .Ett styre som verkade vara sprejad med sprayburk fick ny ytbehandling. Det är nog detta som är Harleykänslan man har aldrig tråkigt.Fler överaskningar finns nog om hörnet. Vill man ha en trist "volvohoj" som alltid fungerar köp inte en Harley..

  16. #16
    Just motor och krom håller väldigt bra på harleys är min erfarenhet. Tar man någorlunda hand om grejerna verkar de hålla hur länge som helst.

    Men om du är förnuftigt lagd så är säkert en Yamaha bättre om du jämför pris/prestanda/kvalitet. Fast då får du ju åka runt med en Yamaha istället.

  17. #17
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Citat Ursprungligen postat av xrab00 Visa inlägg
    Det känns lite som När man tagit fan i båten så får man ro honom hem.
    Det är lite den känslan jag har efter att ha köpt en Xr 1200 Det går inte att jämföra kvalitetsmässigt med Triump. Moto guzzi eller en Japanhoj . Jag har nu i vinter plockat ner hela hojen och gängat om till metriska gängor där det går och bytt ut det mesta vad gället Torx UNC och elgalvat till rostfritt och metriskt. Båda hjulaxlarna var rostiga trots att hojen är nästan ny Nya hjullager fram och bak .Ett styre som verkade vara sprejad med sprayburk fick ny ytbehandling. Det är nog detta som är Harleykänslan man har aldrig tråkigt.Fler överaskningar finns nog om hörnet. Vill man ha en trist "volvohoj" som alltid fungerar köp inte en Harley..
    I alulegeringar skall helst en grov gänga användas. Det står tom i Karlebo. Det är därför tom yxmekare sällan få gängsallad i HD- motorer eller andra HD-aludelar. Vilket däremot är mer vanligt på metriska hojar. Tänk på det innan du gängar om delar på din cykel.

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av xrab00 Visa inlägg
    Det känns lite som När man tagit fan i båten så får man ro honom hem.
    Det är lite den känslan jag har efter att ha köpt en Xr 1200 Det går inte att jämföra kvalitetsmässigt med Triump. Moto guzzi eller en Japanhoj . Jag har nu i vinter plockat ner hela hojen och gängat om till metriska gängor där det går och bytt ut det mesta vad gället Torx UNC och elgalvat till rostfritt och metriskt. Båda hjulaxlarna var rostiga trots att hojen är nästan ny Nya hjullager fram och bak .Ett styre som verkade vara sprejad med sprayburk fick ny ytbehandling. Det är nog detta som är Harleykänslan man har aldrig tråkigt.Fler överaskningar finns nog om hörnet. Vill man ha en trist "volvohoj" som alltid fungerar köp inte en Harley..
    Skojjar du!!? Skulle Guzzi vara bättre än Harley? Gänga om till knasiga Franska gängsystem, ush!

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Karlsson Visa inlägg
    I alulegeringar skall helst en grov gänga användas. Det står tom i Karlebo. Det är därför tom yxmekare sällan få gängsallad i HD- motorer eller andra HD-aludelar. Vilket däremot är mer vanligt på metriska hojar. Tänk på det innan du gängar om delar på din cykel.
    Nu gäller det inte aludelarna i motorn i första hand utan gjutjärnsdelar och mutterförband. Finare gängor =mindre loctite. En liten framgång på Xr i alla fall är att gaffeln. bromsok och allt till insprutet redan har metriska gängor från början.

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Skojjar du!!? Skulle Guzzi vara bättre än Harley? Gänga om till knasiga Franska gängsystem, ush!
    har ägt 2 Guzzi 1100 en Stone och en metal, de höll hög standard inte minst lacken på tank och dyligt här har de bättrat sig med bravur. förutom att insprutet var lite föråldrat på den ene men det var lätt att fixa utan datorhjälp.
    Senast redigerat av xrab00 den 2014-04-07 klockan 08:38.

Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. Harley-Davidson-mössa
    Av harley i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2014-12-28, 13:44
  2. harley davidson V-rod 02a
    Av anderslindblad i forum Bytes / Skänkes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-12-16, 19:46
  3. Harley Davidson
    Av sportsterxlh i forum Köpes
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-04-29, 14:57
  4. En Harley-Davidson säng i trä.
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-05-30, 21:21
  5. Harley Davidson FXR 127 cui
    Av fxr127cui i forum Säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-05-16, 20:12

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •