Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Aphäng/Högre styre

  1. #1

    Aphäng/Högre styre

    Hej

    Funderar på att sätta på ett högre styre på min Fat Bob och har lite frågor. Är inte ute efter jätte högt men mer normalt (vad nu det är) vad anser ni är lagom höjd.
    Hur mkt jobb är det och vad måste man köpa nytt förutom styret, tänker främst på vajrar och elkablage osv.
    Kom gärna med tips och om det finns ngn bild på någon med en fat Bob som gjort detta tidigare

  2. #2
    Finns färdiga förlängsningskit på tex harleybutiken.
    Ta med dig två tumstockar till hojjen o låtsas att det är styre. Då får du rätt bra koll på önskad höjd. Oftast ångrar man sig att man tog för lågt



    —--------------
    All comfort was sacrified for style

  3. #3
    Jag har nyss bytt till 16" på min sportster, Det var mkt mer jobb än jag tänkt mig med kablar osv osv...

  4. #4
    Vad som är "lagom högt" är ju en fråga om personlig smak. Det beror ju också på om du vill ha "looks" eller komfort. Går du på komfort så spelar flera saker in, hur lång du är, hur brett styret är, fullback, har du mid controls eller framflytt osv. Jag har 14" med 1" risers på min 48:a och det är jag nöjd med, är ca 182 lång med sadeln bakflyttad ca 2".

    Men gör som "Henrik Forslund" skriver, ta fram tumstocken och vik den till ett "styre" och provsitt (den gjorde jag själv).

    Det finns färdiga kabelkit som innehåller allt du behöver. Vad gäller jobbet så behöver du kanske någorlunda basic kunskaper, du kommer nämligen behöva göra följande;
    a) kunna justera gasvajrarna
    b) kunna justera kopplingen (spel och mekanismen)
    c) lufta bromsar
    d) klara av att demontera kontaktstiften ur kontakterna alternativt kunna löda om du väljer att klippa och förlänga den vägen istället

    Så det är lite jobb med det, ja du ser ju Corbijns svar...

    Ridning is my business and business is good!

    http://harleyforum.se/showthread.php...er-Forty-Eight

  5. #5
    Jag har ett 13" Burly styre på min Streetglide och tycker det är perfekt.köpte både styre och ett kit med vajrar och elkablar från burly brands. Har testat några wideglide och streetbobs med 14" och tycker det är bra, då sitter man med rakrygg och armarna rakt framåt. Jag är 180cm lång

    ps lämnade in min för styrbytet, kändes lättast när man ville ha in trådarna i styret Ds

  6. #6
    Tack för alla svar. Fick tyvärr reda på att just på dyna med dubbla skicor finns det inga färdiga kit då det gäller broms slangarna om jag förstod det hela rätt Få se hur det blir, kankse ngn annan variant som är märkbart högre tex dragbar med inbyggda raiser så att säga. Blir ju lite lättare då så man slipper jobbet med att byta o fixa till kablage ect.

  7. #7
    Ta med den gamla bromsslangen till nbm hydraulik och berätta hur mycket längre du önskar. Fixar dom till dig.



    —--------------
    All comfort was sacrified for style

  8. #8
    Det är inte så mycket jobb. Elen kan vara lite pillig men vajrar och bromsslang går rätt lätt att skifta.
    Byt till stålspunnen bromsslang så får du bättre svar i handtaget....

    Gå lite högre än du tänkt. Det blir alltid för lågt.....
    Jag har 16 tum och ångrar att jag inte kastade på 18 när jag ändå var igång.
    Skulle även rekomendera någon typ av fatbar.
    Vanliga styren ser lite pinniga ut på din typ av hoj tycker jag.
    Lycka till
    Det är aldrig för sent att ge upp

  9. #9
    Håller på att byta på min Sportster till ett 12" Bonzana II Fatbar, och måste säga att det är bra mycket mer jobb än jag räknade med.

    Och där jag stötte på patrull var när jag skulle dra igenom kablaget i styret. Köpte förlängningskittet till min där man i princip bara kopplar på förlängningen sen klart. MEN! När det väl skulle dras igenom styret hamnade samtliga kontakter på samma ställe vilket gjorde att man får en rätt så lång bit mitt på elkablarna som är böjlig likt en 90årig kärring med reumatism. Testade att smörja in med vaselin men det gick inte. Fick sprätta upp krympslangen, ta bort förlängningen, klippa kablarna på olika ställen sen löda ihop de. På med en liten bit krympslang över varje lödning och sist en som täcker hela "härvan". På med en jävla massa vaselin och igenom, inga problem. På det sättet får man inte en tjock klump på ett och samma ställe som gärna sätter sig inne i styret när man kommer till böjarna.

  10. #10
    vaselin på en 90 årig kärring med reumatism lät ju onekligen intressant!. Nä...Löda somPihlle säger och en flaska diskmedel, några pilsner och ett gott förråd av intressanta ramsor..så funkar det!

  11. #11
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 129
    Tackad: 11
    Skulle vilja byta på min också,men tror inte som Latjo att vanliga kromade 1" kommer att se spinkiga ut.

    Kanske nåt sånt mer fläskigt och gärna matt svart :

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	$_57.jpg 
Visningar:	61 
Storlek:	18,6 KB 
Id:	15060

    http://www.ebay.com/itm/Harley-David...3D221446656561
    Fuck cancer

Liknande ämnen

  1. Aphäng
    Av WideGlide i forum Säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-02-15, 14:27
  2. Aphängar styre
    Av Coppia68 i forum Köpes
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-03-19, 01:01
  3. Aphäng eller aphäng till springer, vad är det för skillnad??
    Av Printz i forum Harley-Davidson Softail
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2013-01-24, 22:24
  4. Aphäng
    Av harley i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-01-15, 18:47
  5. SÄLJES: Styre "Aphäng"
    Av FXSTC i forum Säljes
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-03-17, 10:03

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •