Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: importerad fatboy 05 från usa

  1. #1

    importerad fatboy 05 från usa

    Var i usa och gjorde ett impuls köp hojen är hemma nu och jag försöker lista ut vad jag behöver göra för o få den godkänd.
    Bytt till original ljuddämpare och beställt klistermärke med km istället för Mph. Är det nåt annat? Hur är det med miles på odometern? Går det att ställa om? Behövs det (på bilen funkar den inte alls och blir godkänd)?

  2. #2
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    andersj81: Tripmätare behövs ej. Snyggast och bäst är att byta hela hastighetsmätaren mot en med km. Kolla med Bikestation, Gibson, blocket etc. Glöm inte E-märkt reflex bak till bes.
    http://www.bikestation.se/Shop/Produ...252E%252E%252E
    Senast redigerat av Jonasbaggen den 2014-08-01 klockan 07:25.

  3. #3
    Hej, jag tog hem en 07:a Heritage från USA förra året. Om strålkastaren saknar parkeringsljus måste du byta ut insatsen (finns för ett par hundra hos
    Bike Line), sen måste du koppla ur runningslightsen i blinkersen fram. Dekra intyg på ljuddämparna (måste vara original) kan köpas för 2500 kr hos
    Staffan Beck 08-7590440. E-märkning på ljusen i övrigt behövs inte när den importeras för eget bruk, då får man dispens för det. Jag köpte en original hasighetsmätare med dubbla skalor och inbyggd varvräknare och förde över mätarställningen från miles till km (måste göras av HD vst. tror jag)

  4. #4
    hej , tack för svaren.
    hastighetsmätarbyte får jag vänta med tills ekonomin har återhämtat sig lite, bara den kommer igenom besiktningen så är jag nöjd.
    Det var en jäkla massa grejer man behövde göra,. några frågor: E märket på reflexen kollar de det? reflex utan e märke är det ju där (kan kanske köpa nåt på biltema o sätta dit tillfälligt iofs)
    parkeringsljus? vilka lampor måste lysa? , när tändningen är på så lyser det både fram o bak iaf. runninglightsen på blinkers fram är på ja , finns det nån bra guide för en nybörjare var/hur man kopplar bort dem?
    mäter dom inte ljudet på reg bes? måste man ha ett speciellt intyg?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0136[1].jpg 
Visningar:	40 
Storlek:	48,5 KB 
Id:	15361Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0135.jpg 
Visningar:	33 
Storlek:	63,0 KB 
Id:	15362Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0136[1].jpg 
Visningar:	40 
Storlek:	48,5 KB 
Id:	15361Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0137.jpg 
Visningar:	31 
Storlek:	49,0 KB 
Id:	15363Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0138.jpg 
Visningar:	32 
Storlek:	53,3 KB 
Id:	15364Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0139.jpg 
Visningar:	32 
Storlek:	41,5 KB 
Id:	15365Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0142.jpg 
Visningar:	33 
Storlek:	38,4 KB 
Id:	15366

  5. #5
    Hej, det behövs inga E-märken på ljusen när man importerar för eget bruk, då har man dispens på det, originalreflexen duger gott.
    Det måste finnas en parkeringsljuslampa i reflektorn (finns inte på USA hojjar) men som sagt, en 7" insats kostar inte så mycket.
    Ström till p-ljuset tar du från halvljussladden i reflektorn.
    Att koppla bort runninglightsen i blinkersen är lätt, det är en blå sladd som du kapar och isolerar.
    Om man har ett DEKRA intyg, vilket är det enda godkända, så behöver man inte göra någon bullermätning.

    http://www.bikeline.se/sv/artiklar/l...ringsljus.html

  6. #6
    ok, men är du säker på det här med bullret? hittade det här : 7 § Motorcykel som är importerad för eget bruk, och som är eller har varit permanent registrerad och godkänd samt tagen i bruk i ett annat land den 17 juni 2003 eller senare, får i stället för kraven enligt 3 och 4 §§ förordningen (2001:1085) om motor*fordons avgasrening uppfylla de för fordonsmodellen rele*vanta avgaskraven enligt amerikanska federala bestämmelser.
    http://www20.vv.se/vvfs/htm/2007nr200.htm och det står ju på ljuddämparna att de uppfyller de kraven

  7. #7
    Jo, men du måste styrka att ljuddämparna är är godkända...... och det görs med intyget. Som sagt jag besiktigade min hoj i Maj i år och jag hade inga som helst problem med vare sig registrerings eller kontrollbesiktningen. Värt att nämnas är också att USA räknas som "tredje land", vid import från EU (som inte kallas import, utan införsel) behövs inte detta. Det står ju märkt på ljuddämparna att dom uppfyller dom federala bullerkraven i USA. Ett tips om du är osäker är att slå en signal till den som utför registreringsbesiktningar på den station du tänker besiktiga på.

  8. #8
    ok kollade med besiktningen, du har rätt. beställt allt jag behöver nu tror jag . Tack för hjälpen

  9. #9
    Lycka till !!

Liknande ämnen

  1. Importerad Special Night Rod -14
    Av Ag_HD i forum Ny på harleyforum.se?
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-06-29, 12:30
  2. Hur kopplar man bakljus/blinkers på USA-importerad Dyna
    Av Gummi i forum Harley-Davidson Tekniska frågor
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-05-08, 13:19
  3. Få igenom importerad sportster i besiktning!
    Av Martin i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-02-28, 14:30
  4. Köpa importerad HD
    Av Hagard i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-02-13, 22:33
  5. Importerad Night rod special
    Av Enzzoo i forum Harley-Davidson VRSC
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-03-12, 17:53

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •