Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Pysventil

  1. #1

    Question Pysventil

    Hej!!
    Jag har fått ett problem med min hoj som någon kanske kan svara på!

    Motorn har börjat dra en hel del olja utan att det läcker eller ryker.
    Den är svår att starta när den blivit varm och vill gärna skicka ut ett "moln" genom luftfitret när man startar vid varm motor.

    Hur gör man komp prov på en motor med elektriska pysventiler? dom måste väl sättas ur funktion innan!?
    Är det bara att följa ledningarna och koppla bort dom eller finns det något annat sätt.

    Tacksam för svar!!!
    // Ola

  2. #2
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    Dyna110: Vad är det för motor det gäller? TC110"? Elpysarna kopplar du ur vid kontaktstyckena närmast pysarna. Vad är det för moln som kommer ut ur luftfiltret? Olje rök? Är oljetrycket riktigt? Det är kanske wet sumping (att oljan inte pumpas ut ur vevhuset som det ska). Det är kanske otät mellan oljepumpen - motorblocket (kass o-ring) eller otätt mellan kamplatta-motorblock. I värsta fall har vevaxeln börjat kasta och har skadat oljepumpen. Spekulationer från min sida men en tänkbara anledningar.
    Senast redigerat av Jonasbaggen den 2014-08-13 klockan 05:28. Anledning: Text ökning.

  3. #3
    Ok, tack för ditt svar. Det är en TC96 som är utökad till 110 med SE delar. När motorn är varm och man ska starta så känns det som att det blir någon typ av misständning så om det är olja eller avgaser vet jag inte. Olje trycket är ok då det inte är någon skillnad sen tidigare.

  4. #4
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    OK. Du skrev att den drar en hel del olja utan att det ryker eller läcker. Hur har du konstaterat att det försvinner olja?
    Det kan ju vara en bak tändning genom insuget du får när den är varm. Kanske mager blandning, felaktig tändning etc.

  5. #5
    Hej! Jag var iväg till Super Rallyt i Tallin och när jag kom hemmåt efter ca 130 mil så hördes det i motorn att den (skramlade) mer än vanligt :-) har olje trycksmätare som inte gav samma resultat som innan och vid koll av oljan så var den under stickan nästan och fick fylla på ca. 6 dl , har inte märkt den förbrukningen innan av olja. jag ska göra ett komp prov genom att trycka in luft i cylindrarna för att se skillnaden, Kommer inte ihåg vad metoden hette men det är en snubbe som ska hjälpa mig med det.
    Han trodde också att den gick för snålt och där av misständningar eller vad jag ska kalla det för och att den kan puffa ut rök vid start. Var lite beroende på att jag har ett ganska högt komp. i motorn.
    Tackar för dina svar i frågan // Ola

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •