Sidan 5 av 6 FörstaFörsta ... 3456 SistaSista
Resultat 81 till 100 av 113

Ämne: Installera Progressive Drop-In kit...

  1. #81
    Drop In my ass.... Mailade progressive innan jag köpte mitt kit och fick bekräftat att jag skulle använda 10-2003 till min FLSTFB fat boy lo -10. Och nu när jag äntligen skulle börja skruva och plockade av översta bulten på kronan verkar det som om det inte alls går att bara droppa in. Inget tryck alls på bulten och den är gängad i en annan slags bult underifrån. Verkar som gaffelbenen måste bort....suck....

    Någon som har erfarenhet av min modell av hoj/gaffel?

  2. #82
    V.I.B
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Vinslöv, Sweden
    Inlägg
    495
    Tackad: 0

    min är visserligen -03 men jag antar att det är ganska likt.

    Dropp in är det inte, men ändå ganska lätt.
    när du tagit bort översta bultarna så får du sänka ur fjäderbenen ur kronan, ta bort kåpan bak lampan så ser du hur de är klämda i nedre kronhalvan. nu kan du gänga ur pluggen, dvs det som du skriver som "annan slags bult", och efter det kanske man kan kalla det dropp in..

    Det kanske finns smartare sätt? men så gjorde jag.

  3. #83
    Citat Ursprungligen postat av Benny Visa inlägg
    min är visserligen -03 men jag antar att det är ganska likt.

    Dropp in är det inte, men ändå ganska lätt.
    när du tagit bort översta bultarna så får du sänka ur fjäderbenen ur kronan, ta bort kåpan bak lampan så ser du hur de är klämda i nedre kronhalvan. nu kan du gänga ur pluggen, dvs det som du skriver som "annan slags bult", och efter det kanske man kan kalla det dropp in..

    Det kanske finns smartare sätt? men så gjorde jag.

    Jo det var så jag misstänkte det var tvunget att gå till. Inte så sugen på att plocka bort hjul och grejor i nuläget bara. baken var precis sänkt och aphänget ska på, plattorna bytas mot framflytt och avgassystem ska bytas. Finns att göra ändå. Hade varit skönt att kunna droppa in utan att plocka bort gaffelbenen. Men men!

  4. #84
    Har lurat lite på drop-in kit, men vill inte sänka något. Verkar som att alla drop in kit sänker minst 1 tum. Kan trögare olja med original fjädrar vara ett bra alternativ för att styva upp den svampiga original fjädringen?

  5. #85
    Citat Ursprungligen postat av Hardrockhair Visa inlägg
    Har lurat lite på drop-in kit, men vill inte sänka något. Verkar som att alla drop in kit sänker minst 1 tum. Kan trögare olja med original fjädrar vara ett bra alternativ för att styva upp den svampiga original fjädringen?
    Njae då blir den mest stötig och opålitlig om du inte är riktigt tung själv.
    Finns värre fjädrar som inte sänker från både works och racetech.
    Kika även ricor intiminators och deras tips.

  6. #86
    Tackar för tips. Är ingen tungviktare men tycker den känns lite svampig original.. fjädringsvägen är ju inte så lång på 48an...

  7. #87
    Citat Ursprungligen postat av Hardrockhair Visa inlägg
    Tackar för tips. Är ingen tungviktare men tycker den känns lite svampig original.. fjädringsvägen är ju inte så lång på 48an...
    Ps drop in kit så får du med plast spacer för att få till önskad höjd, antingen lägre eller högre än original beroende hur långt du själv kapar spacern. Följer med instruktion om vilken längd som ger. Du behöver alltså inte sänka om du inte vill.

  8. #88
    V.I.B Klings avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    Färingsö
    Inlägg
    331
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av Hardrockhair Visa inlägg
    Tackar för tips. Är ingen tungviktare men tycker den känns lite svampig original.. fjädringsvägen är ju inte så lång på 48an...
    Jag ska precis slänga på ett burly slammer kit på min 48.
    Tänkte byta till någon bättre olja i samma veva!

  9. #89
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Citat Ursprungligen postat av Henrik Forslund Visa inlägg
    Ps drop in kit så får du med plast spacer för att få till önskad höjd, antingen lägre eller högre än original beroende hur långt du själv kapar spacern. Följer med instruktion om vilken längd som ger. Du behöver alltså inte sänka om du inte vill.
    fel Henrik.
    spacern är till för att ta upp slacket i fjädern när den står upp obelastad. Ett slags förspänning. sänkningen sker genom att antingen sätta fler fjädrar under hydraulen eller genom en extra fjäder ovanpå ordinarie fjäder.
    Iofs blir gaffeln mjukare i förspänningen utan spacerna men det kallar inte jag för sänkning.

    - - - Uppdaterad - - -

    originaloljan är 10 så gå upp till 15 om du vill få gaffeln lite stummare hardrockhair

  10. #90
    Citat Ursprungligen postat av Lars Nilsson Visa inlägg
    fel Henrik.
    spacern är till för att ta upp slacket i fjädern när den står upp obelastad. Ett slags förspänning. sänkningen sker genom att antingen sätta fler fjädrar under hydraulen eller genom en extra fjäder ovanpå ordinarie fjäder.
    Iofs blir gaffeln mjukare i förspänningen utan spacerna men det kallar inte jag för sänkning.
    Helt korrekt men "drop-in" kitten fungerar inte så, då lämnas fjädern kvar ensam under hydraulen och sänkningen åstadkoms genom kortare fjäder som är hårdare. Klassisk 18 års styling. Inte bättre men snyggare hehe

  11. #91
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    XL low, Nightster mfl har kortare hydraler o kort fjädringsväg från början att sänka den ytterligare med hylsor/fjäder under hydralen blir inget bra såvida man inte bryr sig om väghållning och bara tänkt glida lite i stan möjligtvis.
    Vill man sänka hojen någon cm är det bättre att höja upp gaffelbenen något i kronan tycker jag.
    Senast redigerat av Lasse.S den 2014-01-14 klockan 08:40.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  12. #92
    Har ingen 36mm hylsa för gaffelskallarna. Däremot en stor skiftnyckel, tror ni att det är värt att chansa? Sitter de hårt?
    Annars är det nog lika bra att köpa en 1" 3/8 hylsa som jag skulle tro att det är.

  13. #93
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av J418 Visa inlägg
    Har ingen 36mm hylsa för gaffelskallarna. Däremot en stor skiftnyckel, tror ni att det är värt att chansa? Sitter de hårt?
    Annars är det nog lika bra att köpa en 1" 3/8 hylsa som jag skulle tro att det är.
    Gaffeln är japansk med mm gänga risken med skiftnyckel är att det kan bli fula märken annars går det säkert bra.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  14. #94
    Citat Ursprungligen postat av J418 Visa inlägg
    Har ingen 36mm hylsa för gaffelskallarna. Däremot en stor skiftnyckel, tror ni att det är värt att chansa? Sitter de hårt?
    Annars är det nog lika bra att köpa en 1" 3/8 hylsa som jag skulle tro att det är.
    Är den rätt dragen så kan du lossa med polygrip. Skydda med mycket tejp innan på mutter o i kring. Glöm dock inte att lossa gaffelbenklämmorna precis under innan för dom hjälper till o hålla fast toppbulten.



    —--------------
    All comfort was sacrified for style

  15. #95
    Tack för svaren! Kör på med skiftnyckeln.

  16. #96
    Kanonbra information MEN det är inte lika lätt till softail även om det kallas Drop in.
    Skulle sänka min Fatboy 2006 och plocka bort styre o.s.v och när jag lossa 36mm bulten var jag jävligt varsam för att inte fjädrarna skulle skjuta ut.
    Men vad händer??? Ingenting, bultarna borta men inte f-n kom det ut några fjädrar.
    På en softail med 41mm gaffel sitter det ytterligare en bult i gaffeln som man inte kommer åt utan att sänka ner gaffeln.
    Så det blir fortsatt arbete i veckan då jag får drop in kittet.
    Mvh/Fatboy

  17. #97
    Lyfter denna igen. Installerade kitet på min Fat Bob -09 i går. Det tog max 20 min så det är extremt lättinstallerat. Resultatet, med maximal sänkning enl deras egen tabell, blev att fjädrarna inkl spacer inte nådde upp till toppmuttern vid fullt utdragen framgaffel. Jag testade köra ändå vilket resulterade i att gaffeln vid varje gupp liksom hoppar upp högre än vad fjädrarna och spacern räcker till med ena rejäla smällar som följd. Öppnade upp igen och satte i längre spacers vilket åtminstone gjorde att spelet i gaffeln försvann. Fjädringen är dock STENhård och verkligen på gränsen till vad som känns ok. Fjädringsväg med mig på hojen är väl kanske två cm till fullt ihoptryckt läge.

    Hur upplever ni andra hårdhet osv?


  18. #98
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Har du verkligen fått rätt grejer tror du?
    Med tanke på att maxsänkningen inte gav någon förspänning så är ju bara det en signal på fel.
    Gissar att du satte dit just så långa spacers du behövde för att få bort spelet och att du då fick hojen nästan lika sänkt som med de för korta spacerarna. Och den är ändå väldigt hård säger du.
    Hur stenhård hade den då inte varit om du valt att sänka bara lite? :-/ Alltså mer förspänd. Usch.
    Det som ändå talar för att du fått "rätt" grejer är att det man får är ett rätt taskigt koncept.
    Stenhårda linjära (inte progressiva) fjädrar som är stenhårda för att orka hålla emot vid kraftiga ojämnheter i vägen.
    En nödlösning som tillverkaren använder när det gäller korta fjädrar. Som Forslund säger - artonårsstyling.
    Ska man ha kortare fjädrar m å s t e de vara progressiva.
    Med det du nu har kan du få bekymmer. Med två cm fjädringsväg och stenhård fjäder har du nästan inget väggrepp i en kurva med lite elaka potthål eller bulor. Framhjulet kommer att studsa, dvs bara vara i kontakt med vägen då och då i kurvan och antingen kör du omkull eller så blir det till att åka av vägen, dvs du kan inte ta kurvan.
    Nu har jag tagit för givet att kittet du monterat inte är progressivt.
    Är det det, så är det inte fullt så illa, då är det bara fjädringsvägen som är problemet. Illa nog.
    Eller förresten, med så kort fjädringsväg hjälper det inte nåt märkbart om fjädern är progressiv eller inte.

  19. #99
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Jag förstår inte riktigt faktiskt...
    Jag har typ samma kit men har samma fjädringsväg som förr och en betydligt fastare gaffel utan glapp o skit.
    OM det nu är samma kit.
    Har du artikelnumret på kitet du köpte?

  20. #100
    Citat Ursprungligen postat av Caspher Visa inlägg
    Har du verkligen fått rätt grejer tror du?
    Med tanke på att maxsänkningen inte gav någon förspänning så är ju bara det en signal på fel.
    Gissar att du satte dit just så långa spacers du behövde för att få bort spelet och att du då fick hojen nästan lika sänkt som med de för korta spacerarna. Och den är ändå väldigt hård säger du.
    Hur stenhård hade den då inte varit om du valt att sänka bara lite? :-/ Alltså mer förspänd. Usch.
    Det som ändå talar för att du fått "rätt" grejer är att det man får är ett rätt taskigt koncept.
    Stenhårda linjära (inte progressiva) fjädrar som är stenhårda för att orka hålla emot vid kraftiga ojämnheter i vägen.
    En nödlösning som tillverkaren använder när det gäller korta fjädrar. Som Forslund säger - artonårsstyling.
    Ska man ha kortare fjädrar m å s t e de vara progressiva.
    Med det du nu har kan du få bekymmer. Med två cm fjädringsväg och stenhård fjäder har du nästan inget väggrepp i en kurva med lite elaka potthål eller bulor. Framhjulet kommer att studsa, dvs bara vara i kontakt med vägen då och då i kurvan och antingen kör du omkull eller så blir det till att åka av vägen, dvs du kan inte ta kurvan.
    Nu har jag tagit för givet att kittet du monterat inte är progressivt.
    Är det det, så är det inte fullt så illa, då är det bara fjädringsvägen som är problemet. Illa nog.
    Eller förresten, med så kort fjädringsväg hjälper det inte nåt märkbart om fjädern är progressiv eller inte.
    Exakt så är det och jag är medveten om risken vid potthål i kurvor... :/

    Köpte detta kit: http://www.harleybutiken.com/produkt...kit-Dyna-Svart dvs artnr 690200. Har tyvärr inte kartongen tillgänglig nu men den medföljande instruktionen nämner iaf FDXF osv. Återkommer i morgon.

Sidan 5 av 6 FörstaFörsta ... 3456 SistaSista

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •