Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: DOT vs ECE

  1. #1

    DOT vs ECE

    Ja, vad är skillnaden egentligen? Vad säger försäkringsbolagen? Har man en "säkrare" hjälm om man väljer ECE-märkt? Någon som har några tankar kring denna djungel?

  2. #2
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Dot är INTE godkänt i eu.
    Det är amerikansk märkning som egentligen överskrider europeisk standard, men så e det med byråkrater.
    ECE är eu:s märkning.
    Inget annat gäller om du blir stoppad eller om det händer något.
    Jag har ett par polare som fått stanna o vänta tills någon kom med en godkänd hjälm till dem.
    Oavsett vad man anser om det så gäller bara ECE nu.
    Man kan tex undra hur en hjälm som e 4 storlekar för stor och tappad så det finns sprickor i den kan vara godkänd bara den har en ECE märkning medans en ny perfekt åtsittande DOT hjälm inte är det.

  3. #3
    Enligt lagen så skall en godkänd skyddshjälm vara E-märkt (ECE-22) men också gamla SIS-märkta hjälmar är godkända. Se paragraf 1 i följande förordning:
    http://www20.vv.se/vvfs/pdf/1987nr010.pdf


    Sedan finns en del undantag från krav på godkänd skyddshjälm, tex för poliser och vid varudistribution samt vid överbyggd MC/Moped.
    Sedan behöver man inte ha godkänd skyddshjälm om man är medlem i "The Sikh Community", då antar jag att man får ha vad man vill på huvudet eller inget alls. Det står då inget om turban eller andra krav.

    Försäkringsbolag kan ha vilka krav de vill för försäkringar, oavsett vad lagen säger!

    http://www.thesikhcommunity.n.nu/

  4. #4
    Någon som är medlem i Sikh och provat köra hjälmlös tex i en kontroll? Rent juridiskt ska man ju klara sig. Men det lär ju bli ett jävla kacklande på lagen innan dom släpper en. Och dessutom kommer det garanterat komma vedergällning som tex ombesiktning pipor, plus att dom kommer göra genast halt och dra ett lappkast och sätta efter en om man möter dom.
    Trägen vinner!

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Adrenaline Visa inlägg
    Någon som är medlem i Sikh och provat köra hjälmlös tex i en kontroll? Rent juridiskt ska man ju klara sig. Men det lär ju bli ett jävla kacklande på lagen innan dom släpper en. Och dessutom kommer det garanterat komma vedergällning som tex ombesiktning pipor, plus att dom kommer göra genast halt och dra ett lappkast och sätta efter en om man möter dom.
    Ja, det kan nog bli ett kackel. Och i en rättegång är det inte helt säkert hur det går trots att lagen säger vad som gäller ganska klart. Men jag tror jag skall prova. Det kan även stå en del i lagens förarbete som de kan använda för tolkningen.

    Men SIS märka hjälmar bör ju vara helt ok. Min erfarenhet är att man inte får några problem om man har hjälm. Även om det är ett gammalt krascholla från 60-talet.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Ja, det kan nog bli ett kackel. Och i en rättegång är det inte helt säkert hur det går trots att lagen säger vad som gäller ganska klart. Men jag tror jag skall prova. Det kan även stå en del i lagens förarbete som de kan använda för tolkningen.
    Skulle nog behöva en uppdatering av hjälmlagen. Tror den länk du la ut är gammal och förlegad. Googla lite och nu finns inga undantag, men vet inte om det stämmer. Förr kunde man tex skriva till VV och få dispens att inte använda hjälm pga tex kraftig mjäll utan sjukintyg. Men att detta inte gäller längre utan det är hjälmlag i Sverige utan några som helst undantag. Skulle vara intressant veta vad som verkligen gäller nu 2015.
    Trägen vinner!

  7. #7
    Föreskrift http://www20.vv.se/vvfs/pdf/1987nr010.pdf gäller vad jag vet. Du kan gå in på Transportstyrelsen och söka andra författningar och jag tror inte det finns någon nyare eller att den jag länkar till skulle vara obsolet.

    Här har man uppdaterat 2009 med namnändring till Transportstyrelsen. http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2008nr338.pdf
    Så den borde vara aktuell och annat hittar jag inte.

    Undantag för mjäll och sådant blir nog svårt att få. Men jag kan tänka mig att det i enskilda fall med stöd av tex läkarintyg går att få undantag i vissa fall.
    Men enligt lagen så är det bara de undantag som stipuleras i ovan föreskrift.
    Senast redigerat av stroker49 den 2015-01-05 klockan 22:06.

  8. #8
    Som vanligt med lagar då. En tolkningsfråga helt enkelt. Beställde en DOT godkänd hjälm o vad jag förstår så håller den samma krav som en ECE godkänd.

  9. #9
    Det bästa är nog att mejla transportstyrelsen och höra vad som egentligen gäller. För några år sedan fick jag veta att dåvarande Landstinget som hade hand om körkort förut sa att 30 moppe var det enda motorfordon man fick framföra på fyllan, vad än polisen säger. Detta eftersom att 30 moppe räknas som cykel med hjälpmotor. Såklart bestrider polisen detta kraftigt. Nu är det nya tider och transportstyrelsen håller i körkorten idag. Även där skulle vara intressant veta vad som verkligen gäller.
    Trägen vinner!

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Adrenaline Visa inlägg
    Det bästa är nog att mejla transportstyrelsen och höra vad som egentligen gäller. För några år sedan fick jag veta att dåvarande Landstinget som hade hand om körkort förut sa att 30 moppe var det enda motorfordon man fick framföra på fyllan, vad än polisen säger. Detta eftersom att 30 moppe räknas som cykel med hjälpmotor. Såklart bestrider polisen detta kraftigt. Nu är det nya tider och transportstyrelsen håller i körkorten idag. Även där skulle vara intressant veta vad som verkligen gäller.
    Där var nog Landstinget ute och cyklade i vilket fall. Man får inte köra något motorfordonalkoholpåverkad. Man kan bli straffad även om mna cyklar onykter, men där finns ingen promillegräns uppsatt, det blir mer en bedömning om man kan framföra cykeln säkert eller inte. Men det skall nog till en hel del i det fallet. Elcykel med godkänt liten elmotor räknas inte som motorfordon heller.

  11. #11
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    686
    Tackad: 29

    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Men SIS märka hjälmar bör ju vara helt ok. Min erfarenhet är att man inte får några problem om man har hjälm. Även om det är ett gammalt krascholla från 60-talet.
    Jag tror du slår huvudet på spiken där. Frågan om märkning är nog en ickefråga, har aldrig varit med om nån sån koll och inte hört att någon råkat ut för detta.

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •