Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Hur räknar man andrahandsvärde?

  1. #1

    Hur räknar man andrahandsvärde?

    Undrar lite om hur man räknar ut vad hojen är värd i inbyte när den är extrautrustad med luft och buller och andra tillbehör.

    Säg att man köpt en splitter ny hoj för t ex 150 000 och sedan extrautrustat den med luft och buller och postväska och några andra tillbehör för t ex 50 000 kr.

    Sedan kör man hojen i ett år och skall byta in den mot en annan hoj. Räknar handlarn ut inbytespriset på 150 000 kr minus värdeminskning, eller räknar han inbytespriset på 200 000 kr minus värdeminskning? Och i så fall är värdeminskningen större på tillbehören än på själva hojen.

  2. #2
    Hagis
    Guest
    Är själv inte direkt någon guru i frågan så ta inte mitt ord för lag!
    Men som jag har fått det förklarat för mig så beror det på vad du har för extra utrustning! Är det väskor m.m. så tror jag du tjänar mer på att sälja dom separat! Är det detaljer som miniblinkers m.m. så tas oftast inte dessa in i beräkningen! Kosmetika så att säga får man i regel inte en spänn för! Men rätta mig gärna ni som har mer koll på detta!

  3. #3
    Kanske luft- och buller är de tillbehör som står sig i värde bäst, eftersom så gott som alla spekulanter vill ha sådant på en H-D? Och hojen därigenom blir mer lättsåld...

  4. #4
    Svårt det där. Gröna listor körs hos handlarna, även på hojar. Utrustningen får man inte så mycket för. Kan tom tänka mig att nån handlare "skruvar av" eventuella delar (väskor, ruta m.m). Detta för att kunna "slänga" med i priset när man har en kund på g. (Känt knep med vinterdäck för bilhandlare)

    Sen är jag sån att jag kommer byta massor av delar på köpet så extradelar är värt vad jag kan få för det på ex. blocket.


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  5. #5
    Oki! Gröna listan för bilar har man ju hört talas om. Så är ju logiskt det är samma system för hojar.

    Om man är ekonomisk så är nog bästa affären att köpa en hoj som är ett år gammal och inte hunnit gå lång, men första ägaren har bekostat alla tillbehören :-)

  6. #6
    Precis! Så är det med alla fordon Men just hojar är bra, har inte gått på vintern och ofta få mil= som nytt!

    Men viktigt, kolla servicebok, garantier, etc, för den dagen DU ska sälja vill man kunna redogöra för fulla historiken.

    Köper du hos handlare kan det ibland vara lättare och förhandla om nån del eller en service än att att pruta på själva priset.


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  7. #7
    Hagis
    Guest
    Samtidigt så är det en jäkla skillnad på att köpa säg en sporthoj mot en harley! Köper jag en harley så kollar jag tex inte milen vilket jag gjorde på en sporthoj! Jag kollar inte direkt service boken men jag synar hojen jävligt mycket hårdare! Men det är å andra sidan så jag är fostrad så jag tror det till en viss del även beror på vart ifrån "man kommer"

  8. #8
    Lyfter denna tråd lite. Kollade för skoj skull på Blocket och såg att många annonser har varit ute sedan i maj. Och priserna var inte några fantasipriser. Kan det vara så att folk föredrar att köpa hoj hos handlaren? Kanske för att få möjlighet till avbetalning eller andra orsaker...

  9. #9
    V.I.B Super Contributor
    slyckes avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Slycke utanför Linköping
    Inlägg
    1 094
    Tackad: 26

    Citat Ursprungligen postat av erkagn Visa inlägg
    Lyfter denna tråd lite. Kollade för skoj skull på Blocket och såg att många annonser har varit ute sedan i maj. Och priserna var inte några fantasipriser. Kan det vara så att folk föredrar att köpa hoj hos handlaren? Kanske för att få möjlighet till avbetalning eller andra orsaker...
    Tror nog som du påstår att folk köper hos handlare pga avbetalningar/leasing osv...

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •