Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Problem med tändningen på sportster 99:a, igen :-(

  1. #1

    Problem med tändningen på sportster 99:a, igen :-(

    Köpte en sportster -99 883 konverterad till 1200 åt hustrun som inte ville åka bak med mig, men gärna köra själv. Sportstern hade stått ett antal år när jag köpte den så började plocka ner förgasaren som var fylld med "tuggummi", precis som munstyckena men när det var gjort gick den. Ett tag. Sen dog den under körning men gick att starta igen med lite trix och fix. Problemen blev dock värre och värre tills vi fick dra hem den med släp. Fick tipps om tippsensorn som köptes ny och problemet fösvann. Ett tag, sen samma visa igen. Ny tippsensor hjälpte inte alltså var det inte den. Kollade alla kablar som var ok, tills endast tändmodulen var kvar att testa. Detta var tidigt våren 2014. Orkade inte pilla mer (dumt nog) och lämnade till märkesverkstad som efter mycket testande på min uppmaning (igen) bytte tändningsmodulen. Dyrt men sen har den gott hela förra semestern som vart över 800 mil. Årets semester skulle vi åka igen men det regnade ju bort, men i söndags skulle vi i alla fall ut och nu började det igen, stannade rätt vad det var men gick att starta 4 ggr. Sen stendöd. Trodde första ggr att det var dålig bensin som satte igen lågfartsmunstycket för efter "urblåsning" på ettans vxl gick den perfa ett tag. Men sen samma igen. Varje gång tog jag hennes och körde en repa för att se att den gick igen, men sista gången var det väldigt uppenbart att tändningen kom och gick innan den dog för gått. Typ som när man var yngre och stängde av tändningslåset och på igen.
    Så nu är frågan, köpa ny tändmodul, twin tec 1005 eller dyna 2000(i) och byta voltpack?!? Tänkte om det är fel på voltpacken som bränner tändmodulen (men inga tecken på överspänning i form av lampor som går eller så). Eller vad säger ni experter, tänker jag rätt eller är jag ute och cyklar? Om rätt, har twin tec 1005 överspäningskydd som dyna 2000i?
    Mycke frågor blev det men hustrun börjar prata piaggio (körs ju med bilkörkort) då hon ännu övningskör och detta ju inte bättrar på humöret så jag är desperat att få igång den för en piaggio i garaget är nog mer än jag klarar, för att inte tala om alla turer vi skall göra med min road king och en piaggio, nej nej nu får jag mardrömmar.

    Med hopp om hjälp, Leffe

  2. #2
    Kolla tändspolen
    Har varit med om samma strul efter byte av tändmodul en Dyna 2000i som gick bra och sen började det jäklas precis som för dig och sen bytte jag spole och efter det så funkar det klockrent.

  3. #3
    Tack Pulare, skall byta tändspolen och se. Återkommer hur det gick när det är gjort :-)

    Leffe

  4. #4
    Så nu är tändspolen bytt liksom 30 amp huvudsäkringen och inget hjälpte :-( Den tänder inget alls, fick tips på probike om säkringen och även att batteriet kunde vara dåligt. Men batteriet har samma spänning som mitt och min funkar ju som den skall. Är rädd att tändmodulen gått igen, köper nog en dyna 2000i som enligt spec har överspänningskydd. När jag fått igång den igen ska jag mäta laddspänningen som på min är 14,16 volt.
    Så nu undrar jag om man kan använda originaltändspolen till dyna2000i? Den är ju liksom ny nu :-) Om allt sen funkar kan man ju köpa en så det inte blixtrar både här och där utan bara där det ska, men först vill jag få igång den och inte köpa mer än nödvändigt.
    Vad säger ni?

    Leffe

  5. #5
    V.I.B Contributor
    abelseths avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Inlägg
    374
    Tackad: 19
    Hur stark Ohm behöver du till spolarna? Jag har ett par Dyna spolar som ligger. Skicka länk på de spolarna du tänkt dig så kan jag jämföra med det jag har liggandes. Om jag inte misstar mig totalt så är i regel de spolarna de vill ha till dyna systemen starkare än original. (Så va det på de gamla japshojarna jag hållit på med, kan dock ha ändrats)

    Alla deras manualer ligger online, om du inte sett det. Ganska pedagogiskt upplagda (jag klarade av det ), slå ett öga, du kan nog läsa dig till en del av det du undrar. ----> http://www.dynate***.com/downloads.html http://www.dynate***.com/downloads.html#dyna2000


    Skicka ett PM till Båging annars, hojmekaniker som verkar ha koll på läget =)
    - "I fart in your general direction, your mother was a hamster and your father smelt of elderberries!"
    - "You know, if my dog was as ugly as you. I'd shave his butt and tell him to walk backwards!"

  6. #6
    Det fungerar med originaspolen men du måste ställa in Dyna tändningen på dual fire. Singel fire spolar kom först på 2004 års modell.

  7. #7
    V.I.B Contributor
    abelseths avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Inlägg
    374
    Tackad: 19
    Citat Ursprungligen postat av Pulare Visa inlägg
    Det fungerar med originaspolen men du måste ställa in Dyna tändningen på dual fire. Singel fire spolar kom först på 2004 års modell.
    Denna? http://www.dynaonline.com/skins/down...ct/D2K-HD2.pdf
    - "I fart in your general direction, your mother was a hamster and your father smelt of elderberries!"
    - "You know, if my dog was as ugly as you. I'd shave his butt and tell him to walk backwards!"

  8. #8
    Nej denna http://www.powercommander.com/downlo...ls/D2Ki-1P.pdf

    Då kan man byta spole om man vill och köra med singel fire istället vilket är bättre

  9. #9
    Tack för infon. Fick precis mess från bikeline att min bevakade artikel nu fanns på lager (1 st) så jag slog till direkt. Så nu är en dyna 2000i på väg så får vi se om den behagar gå med den. Annars är det risk att det kommer en billig Sportster på säljes :-( Hustrun är inte glad, hon har bara kört 3 ggr i år så jag förstår henne.

    Håller tummarna

  10. #10
    V.I.B Contributor
    abelseths avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Inlägg
    374
    Tackad: 19
    Citat Ursprungligen postat av Leri Visa inlägg
    Tack för infon. Fick precis mess från bikeline att min bevakade artikel nu fanns på lager (1 st) så jag slog till direkt. Så nu är en dyna 2000i på väg så får vi se om den behagar gå med den. Annars är det risk att det kommer en billig Sportster på säljes :-( Hustrun är inte glad, hon har bara kört 3 ggr i år så jag förstår henne.

    Håller tummarna
    Håller tummarna för dig! Men sälj inte! Alltid kul med julpyssel

  11. #11
    Har du kollat givarna på vevaxeln ?

  12. #12
    Nya tändmodulen Dyna 2000i hämtades på posten i dag och satte in den vilket var lättare en jag trodde det skulle vara. Vred på startnyckeln och tittade nervöst på startknappen. Men till slut tog jag mig mod och tryckte in den och motorn startade direkt. Hann knappt trycka in knappen innan den gick av sig själv. Hustrun går runt med ett stort leende, kanske får hon köra mälaren runt ändå på egen hoj.

    Men lite kvar att göra, anslutningskablarna var längre en jag trodde de skulle vara, så ännu ligger kablarna framåt längs ramröret upp till spolen. Finns det någon bra anledning att inte dra det så permanent? Eller kopplar ni alla in i kontakten under? Och på min är det ingen lila/vit i den kontakten men en lila, är det samma ändå? Finns en lila/vit under tanken dock men den försvinner snabbt in i kabelstammen.

    Mätte laddningen som på min är 14,16 och nu på sportstern 14,36 volt. Det är väl inte för mycket eller?

    Och sist, stort tack för hjälp under våra problem fyllda dagar.

  13. #13
    14.4 brukar man säga är rätt basic för laddning i standardbatterier, så det låter helt ok i mina öron, mer än det ska man helst undvika, lite lägre som 14.16 som du säger låter inte som nåt direkt fel, varvar du till så peakar den säkert upp lite till, ...men helt ok.

    Skickat från min WC via Tapatalk
    " You can´t drink all day unless you start in the morning.."

  14. #14
    V.I.B Contributor
    abelseths avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Inlägg
    374
    Tackad: 19
    Citat Ursprungligen postat av Leri Visa inlägg
    Nya tändmodulen Dyna 2000i hämtades på posten i dag och satte in den vilket var lättare en jag trodde det skulle vara. Vred på startnyckeln och tittade nervöst på startknappen. Men till slut tog jag mig mod och tryckte in den och motorn startade direkt. Hann knappt trycka in knappen innan den gick av sig själv. Hustrun går runt med ett stort leende, kanske får hon köra mälaren runt ändå på egen hoj.

    Men lite kvar att göra, anslutningskablarna var längre en jag trodde de skulle vara, så ännu ligger kablarna framåt längs ramröret upp till spolen. Finns det någon bra anledning att inte dra det så permanent? Eller kopplar ni alla in i kontakten under? Och på min är det ingen lila/vit i den kontakten men en lila, är det samma ändå? Finns en lila/vit under tanken dock men den försvinner snabbt in i kabelstammen.

    Mätte laddningen som på min är 14,16 och nu på sportstern 14,36 volt. Det är väl inte för mycket eller?

    Och sist, stort tack för hjälp under våra problem fyllda dagar.
    - "I fart in your general direction, your mother was a hamster and your father smelt of elderberries!"
    - "You know, if my dog was as ugly as you. I'd shave his butt and tell him to walk backwards!"

Liknande ämnen

  1. Problem med LED Blinker Sportster 2003
    Av JakesHarley i forum El, Tändning, ECM, EFI, Tuner
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-06-10, 10:59
  2. Problem med att koppla in Motogadget Tiny Sportster -01
    Av Rolf Axel Scootsandbikes i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2014-07-29, 22:16
  3. Problem med passformen med Visor Bezel 7-Headlamp art: 69733-05
    Av JackStefan i forum Harley-Davidson Touring
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-02-12, 22:23
  4. Ombyggd HD sportster skall byggas om igen.
    Av ThE DoG´s i forum Medlemsbyggen!
    Svar: 279
    Senaste inlägg: 2013-03-07, 17:39
  5. Här är han tokfrans igen med sina jätteapor....
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-12-17, 10:20

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •