Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Bygga en "ny" knucklehead - papper?

  1. #1

    Bygga en "ny" knucklehead - papper?

    Jag går och funderar på om det skulle vara trevligt att bygga en knucklehead av nya delar. S&S motor osv. Frågan är hur man skall gå till väga för att regga in den. Amatörbyggt är uteslutet utan det får ju vara pre-50 besiktningsbefriat som gäller. Om man köper en motor med title från USA - går det att använda? Det var ju motornumret som var "chassinummer" på Harleys förr. Ursprungskontroll på den amerikanska titlen, bonka in id-nr i ramen och rulla in på besiktningen. Vad tror ni?

  2. #2
    V.I.B Contributor Gustav2Ks avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Ort
    Gärdet, Stockholm
    Inlägg
    212
    Tackad: 10

    Citat Ursprungligen postat av Pelleman Visa inlägg
    Jag går och funderar på om det skulle vara trevligt att bygga en knucklehead av nya delar. S&S motor osv. Frågan är hur man skall gå till väga för att regga in den. Amatörbyggt är uteslutet utan det får ju vara pre-50 besiktningsbefriat som gäller. Om man köper en motor med title från USA - går det att använda? Det var ju motornumret som var "chassinummer" på Harleys förr. Ursprungskontroll på den amerikanska titlen, bonka in id-nr i ramen och rulla in på besiktningen. Vad tror ni?
    På så gamla bågar gäller ramnummer. hitta den gammal ram istället.
    Nu jävlar blir det åka av!

  3. #3
    På gamla hojar gäller motornummer... Alternativt att man stansar in motornumret i ramen om man bytt motor. Ramnummer kom nån gång på 70-talet. Jag regbes en -77:a förra året, det behövdes inget ramnummer eftersom originalmotorn satt i. Det är den informationen jag fick både av SFRO samt av nån chef på Carspect i samband med min ombyggnation. Dessutom blev jag stoppad med den och polisen sa inget

    Bästa är att hitta papper precis som du skriver, kör och va glad men det är inte lätt att hitta
    Chops Of The Dead

  4. #4
    V.I.B Contributor Gustav2Ks avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Ort
    Gärdet, Stockholm
    Inlägg
    212
    Tackad: 10

    Citat Ursprungligen postat av Beemusup Visa inlägg
    På gamla hojar gäller motornummer... Alternativt att man stansar in motornumret i ramen om man bytt motor. Ramnummer kom nån gång på 70-talet. Jag regbes en -77:a förra året, det behövdes inget ramnummer eftersom originalmotorn satt i. Det är den informationen jag fick både av SFRO samt av nån chef på Carspect i samband med min ombyggnation. Dessutom blev jag stoppad med den och polisen sa inget

    Bästa är att hitta papper precis som du skriver, kör och va glad men det är inte lätt att hitta
    Ok då får jag revidera mina kunskaper. Tur att du såg mitt fel.
    Nu jävlar blir det åka av!

  5. #5
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Förstår inte riktigt denna aversion mot SFRO och amatörbyggt. Pappershandeln trasslar ju bara till det i nästa led. Flera ggr per år läser man här om ngn rookie som "köpte en superfin shovelchopper utan papper, vad gör jag nu". Dvs köparen sitter på en färdigbyggd lackad hoj, som de efter köpet inser är mycket trasslig för att inte säga omöjlig att SFRO-besiktiga i efterhand. Allt detta pga av att säljaren behållt papprena. Det går bara runt runt. Pappershandel föder pappershandel.
    Det är inte svårt att SFRO-besiktiga ett nybygge, däremot svårt med en färdig lackad hoj utan byggdokumentation. Så om man ändå ska nybygga tycker jag att man gott kan satsa på nya SFRO-papper. Det är ju då det är möjligt.

    SFRO är ju en helt fantastisk möjlighet vi har i Sverige. Ja jag vill tom påstås att det är en av orsakerna till att den svenska bil- och hojcustomscenen är så internationellt omtalad.

    Utan SFRO hade inte heller de svenska custombyggfirmorna haft i närheten av den marknad de har idag.
    Senast redigerat av Jörgen Karlsson den 2015-11-07 klockan 04:15.

  6. Följande användare tackar Jörgen Karlsson för detta inlägg:

    hasse diesel (2015-11-07)

  7. #6
    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Karlsson Visa inlägg
    Förstår inte riktigt denna aversion mot SFRO och amatörbyggt. Pappershandeln trasslar ju bara till det i nästa led. Flera ggr per år läser man här om ngn rookie som "köpte en superfin shovelchopper utan papper, vad gör jag nu". Dvs köparen sitter på en färdigbyggd lackad hoj, som de efter köpet inser är mycket trasslig för att inte säga omöjlig att SFRO-besiktiga i efterhand. Allt detta pga av att säljaren behållt papprena. Det går bara runt runt. Pappershandel föder pappershandel.
    Det är inte svårt att SFRO-besiktiga ett nybygge, däremot svårt med en färdig lackad hoj utan byggdokumentation. Så om man ändå ska nybygga tycker jag att man gott kan satsa på nya SFRO-papper. Det är ju då det är möjligt.

    SFRO är ju en helt fantastisk möjlighet vi har i Sverige. Ja jag vill tom påstås att det är en av orsakerna till att den svenska bil- och hojcustomscenen är så internationellt omtalad.

    Utan SFRO hade inte heller de svenska custombyggfirmorna haft i närheten av den marknad de har idag.

    Jag håller helt med dig, när det gäller SFRO så är det fantastiskt att vi har den möjligheten vi har. Även om vi har en ärkenöt till representant här. Jag svarade på TS fråga. För min del handlar papper om att jag slipper blinkers och hastighetsmätare, eller på min 49:a att jag slipper köra in där överhuvudtaget. När det kommer till någon som köpt en hoj utan papper och inte har en aning hur man löser det är lite beklagligt.
    Chops Of The Dead

  8. #7
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Citat Ursprungligen postat av Beemusup Visa inlägg
    Jag håller helt med dig, när det gäller SFRO så är det fantastiskt att vi har den möjligheten vi har. Även om vi har en ärkenöt till representant här. Jag svarade på TS fråga. För min del handlar papper om att jag slipper blinkers och hastighetsmätare, eller på min 49:a att jag slipper köra in där överhuvudtaget. När det kommer till någon som köpt en hoj utan papper och inte har en aning hur man löser det är lite beklagligt.
    Jag dömer ingen, och har inte för avsikt att våldta tråden med denna topic. Ville bara att de med byggtankar som läser, inte ska utesluta SFRO.
    Ska man nybygga kan man ju dessutom beställa en ram med ramintyg från en ramtillverkare, vips har man då redan hoppat över några steg i besiktingsprocessen.

  9. #8
    Fast hela idén faller ju om man skall regga som amatörbyggt. Poängen är ju att åstakomma en fabriksny panhead som dessutom är besiktningsbefriad. Sedan kan jag hålla med om att det finns många spån som inte kollar upp registreringsmöjligheterna INNAN de börjar bygga och/eller köper. Fast det ser jag mest som komik. Det gäller ju f.ö inte bara Harleys utan fordon i största allmänhet. Vet inte hur många gånger jag läst i frågespalter om folk som stött på patrull och ber om råd, bara för att få svaret "ditt exklusiva samlarfordon är helt omöjligt att registrera i Sverige". Skadeglädjen är den enda sanna glädjen...

  10. #9
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    686
    Tackad: 29

    Citat Ursprungligen postat av Pelleman Visa inlägg
    Fast hela idén faller ju om man skall regga som amatörbyggt. Poängen är ju att åstakomma en fabriksny panhead som dessutom är besiktningsbefriad. Sedan kan jag hålla med om att det finns många spån som inte kollar upp registreringsmöjligheterna INNAN de börjar bygga och/eller köper. Fast det ser jag mest som komik. Det gäller ju f.ö inte bara Harleys utan fordon i största allmänhet. Vet inte hur många gånger jag läst i frågespalter om folk som stött på patrull och ber om råd, bara för att få svaret "ditt exklusiva samlarfordon är helt omöjligt att registrera i Sverige". Skadeglädjen är den enda sanna glädjen...
    Om jag fattat ätt så är man ute på tunn is om man bygger nytt och kör med gamla papper. Den dagen du träffar på en någorlunda kunnig och halvnitisk polisman så löper du risken att stå med en hög skrot som du måste köra hela amatörbyggeproceduren med för att kunna använda den lagligt.
    Men man kan alltid chansa, på den gamla goda tiden innan amatörbyggemöjligheterna fanns så var det några som körde med dubbla hojar med samma papper, en besiktningshoj och en åkhoj som man löpande fick ombesiktningar på. De gick det med men rätt värdelöst.
    Tycker personligen att man skal vårda de möjligheter Amatörbyggeproceduren och SFRO givit oss.

  11. #10
    Nej - varför skulle man vara ute på tunn is? Det skulle ju i så fall innebära att alla fordon som renoveras också är ute på tunn is. Nej - chassiet (med papper) ÄR själva fordonet. Resten - motor, låda, gaffel, hjul osv är bara pynt och kan bytas ut och/eller renoveras fritt så länge de inte avviker från originalet på vesäntliga punkter.

  12. #11
    V.I.B
    Reg.datum
    Mar 2013
    Ort
    Blomstermåla
    Inlägg
    235
    Tackad: 10
    Citat Ursprungligen postat av Pelleman Visa inlägg
    Nej - varför skulle man vara ute på tunn is? Det skulle ju i så fall innebära att alla fordon som renoveras också är ute på tunn is. Nej - chassiet (med papper) ÄR själva fordonet. Resten - motor, låda, gaffel, hjul osv är bara pynt och kan bytas ut och/eller renoveras fritt så länge de inte avviker från originalet på vesäntliga punkter.
    Det stämmer inte riktigt, då motornumret på gamla harleys utgjorde identiteten, inget ramnummer fanns förrän runt 1970, ska man regga in en gammal t.ex. knöl, stämplar man in ramnumret innan reg.besiktning. När evo introducerades hände det även att bilprovningen ville se vänster blockhalvan om de såg man hade bytt motor.

  13. #12
    Jo, visst, men du förstår vad jag menar och det var dessutom det som utgjorde själva starten för tråden. Du FÅR byta ut precis allt på ett fordon utom "identitetsbärande" delar.

  14. #13
    Jag har ett par papper från en -42 lillsida som fallit ur registret, jag fick godkänt av Carspect att byta ut motorn mot en toppventilare, om effektökningen inte var mer än 10% och om jag kunde visa upp vänster blockhalva från originalmotorn, vilket jag givetvis inte kan.
    Det är ett gissel med papper, jag har en kompis som besiktigat en shovel på -96:a sportsterpapper utan anmärkning

    Jag har kört flera hojar på samma papper, blivit stoppad, besiktigat och det har aldrig vart problem. Det får ju inte avvika hur som helst så är det inga problem.
    Chops Of The Dead

Liknande ämnen

  1. Bygga från "början"
    Av PMsson i forum Gör-det-själv-avdelning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2015-02-10, 21:03
  2. Bygga "Dirtster"
    Av Andurrs i forum Custom & Byggen
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2014-04-20, 20:50
  3. S&S 93" Knucklehead á la 40-tal
    Av Beemusup i forum Medlemsbyggen!
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2013-12-27, 23:50
  4. Köpa Hd utan "papper"!?
    Av Mr Tolf i forum Custom & Byggen
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-02-23, 11:29
  5. FRÅGA: Bygga din egen "Harley"?
    Av admin i forum Omröstningstrådar
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-08-29, 08:47

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •