Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Loctite eller inte?

  1. #1

    Loctite eller inte?

    Hallå!

    Ska man använda Loctite eller inte när man skruvar tillbaks oljetappningsbultarna efter man gjort oljebyte?
    Står i manualen att man ska använda det, men har hört att man enbart ska dra åt bulten med rätt moment.

  2. #2
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    685
    Tackad: 29

    Citat Ursprungligen postat av Frollokin Visa inlägg
    Hallå!

    Ska man använda Loctite eller inte när man skruvar tillbaks oljetappningsbultarna efter man gjort oljebyte?
    Står i manualen att man ska använda det, men har hört att man enbart ska dra åt bulten med rätt moment.
    Vad är det för hoj? Jag har en Softail-02 och i min manual står inget om Loctite på avtappningsbultarna.

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av TCKalle Visa inlägg
    Vad är det för hoj? Jag har en Softail-02 och i min manual står inget om Loctite på avtappningsbultarna.

    Jag har en night train -03, så det borde väl ser ganska lika ut på din och min hoj?

  4. #4
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    685
    Tackad: 29

    Citat Ursprungligen postat av Frollokin Visa inlägg
    Jag har en night train -03, så det borde väl ser ganska lika ut på din och min hoj?
    Borde vara exakt, vilken manual har du?

  5. #5
    Talar vi om samma bultar?

    Eller plugg till avtappningen ?På pluggen skall inte vara någon locktite bara en koppar eller aluminiumbricka

  6. #6
    Det är två st bultar som manualen nämner att det ska vara loctite på. Den ena är avtappningsbulten till motoroljan, den andra är avtappningsbulten till växellådsoljan. Ingen av dom har varken aluminum eller kopparbricka. Dom har bara en o-ring..

  7. #7
    Har aldrig sett att där har varit loctite på dessa pluggar däremot så ser det ut som man har använt gängtejp som lite livrem och hängsle.

  8. #8
    Jag har ingen sådan hoj och har ingen aning. Men om du har en korrekt manual och de skriver att du skall ha låsvätska någonstans så är det bara att följa dessa råd.

    Jag har följt manualen i snart 30 år med min FLH 1200-77, det har funkat bra hittils.
    Sedan KAN det stå fel, på 90-talet stod det för liten mängd olja i primärtransen på några softailmodeller, har jag hört.

    För övrigt har jag nästan något guck på varenda skruv på mina hojar. Oftast låsvätska, mycket bra och främst för att inte grejorna skall korrodera ihop. Speciellt när en skruv sitter i aluminium. Annars koppar eller aluminiumpasta på de som inte får låsvätska. Och så kontaktfett eller vaselin på varenda kabelskoanslutning och lampsocklar.

    Men jag och mina polare gör vissa saker för att det skall vara fältmässigt (Rysslan, Ukraina, Vitryssland etc.) En finsk polare byggde om från rem till kedja bak härom vintern, för att det var mer lättreparerat och fältmässigt. Seriöst!

  9. #9
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Kanske inte så vanligt på Harleys men på sporthoj är nog den vanligaste skruven det är gängpaj på just oljepluggen och det roligaste av allt är att det alltid är förra ägaren som åstadkommit fadäsen, Det är väl så har att om man inte kan ge fan i att skruva och nä ingen låsvätska på pluggen
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  10. #10
    Aldrig gängtejp på något som har kontakt med olja, det blir bara skit i längden.
    Möjligen som en quickfix vid vägkanten , aldrig på riktigt

  11. #11
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    685
    Tackad: 29

    Citat Ursprungligen postat av Frollokin Visa inlägg
    Det är två st bultar som manualen nämner att det ska vara loctite på. Den ena är avtappningsbulten till motoroljan, den andra är avtappningsbulten till växellådsoljan. Ingen av dom har varken aluminum eller kopparbricka. Dom har bara en o-ring..
    Står inget om loctite i HD's manual/verkstadshandbok. Vilken manual har du?

Liknande ämnen

  1. Sänkning eller inte?
    Av kapsylen i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2014-01-31, 16:45
  2. Olja eller inte?
    Av Dala i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-12-05, 23:59
  3. Sänka eller inte
    Av 2.3t i forum Harley-Davidson Softail
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-08-08, 18:40
  4. Vilken Loctite, röd eller blå?
    Av mtf i forum Ram, Fjädring, Bromsar, Hjul, Däck
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-02-12, 16:24
  5. Luftfilter, olja eller inte?
    Av admin i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-08-20, 00:54

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •