Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Tips inför renovering av S&S motor

  1. #1

    Tips inför renovering av S&S motor

    Har en S&S 96" Superstock (evo) som har börjat "blöda" olja överallt. Förmodligen dags att köpa stora packningssatsen och gå till verket...

    -Utan större erfarenheter, undrar jag om de är värt att ge sig på själv, eller ska jag lämna iväg till ett proffs direkt?

    -Tänkte köpa S&S mek handbok (så snart den går att beställa), skruva isär motorn, byta bussningar och packningar. Dra åt alla delar igen (med rätt moment)
    -Finns det fallgropar jag kan stöta på längs vägen, med tanke på t ex avsaknad av specialverktyg o d?
    -Vem fixar annars sånt här i Stockholmsområdet och vad kan det kosta?
    -Tips mottages tacksamt!
    /aa

  2. #2
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    357
    Tackad: 32

    Det brukade gå hitta original gratis s&s manualer som är utmärkta för att själv klara av byta packningar mm.
    Leta på s&s sidan efter din model typ http://www.sscycle.com/tech-info/instruction-sheets/
    ps/ser nu dom gjort om s&s sidan så kanske gratis alternativen minskat
    Bara man följer manualer steg för steg och inte fuskar så ska det inte vara svårt byta packningar själv.

    Youtube har även mycket instruktioner som visar hur andra gjort om det är nåt spec som känns konstigt.
    Var läcker det på din ?
    Senast redigerat av racechopper den 2015-10-26 klockan 14:54.

  3. #3
    S&S har tidigare tagit fram en manual Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SnS.GIF 
Visningar:	38 
Storlek:	19,2 KB 
Id:	17287, men den är idag svår att få tag på. Om jag kommer över en sådan, så skulle den vara bra som stegvis underlag.

    -det läcker från insug, vipparmhus nedre del, oljefilm på flänsar, synlig olja runt de flesta packningar (förutom mellan botten och cylinder).

    Annars går den bra, har dock inte historiken på motorn, men det är en 97:a, så det är väl dags för en renovering

  4. #4
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    aa11bb: Anders "Charley" Karling på Karling Racing kan du lyssna med om du behöver hjälp med renovering.

  5. #5
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    357
    Tackad: 32

    Är ju skilnad på byta packningar för att få tät en fungerade motor. Det klarar nog många.

    Eller helrenovera med cylborr och nya ventil styrningar det gör man sällan hemma

Liknande ämnen

  1. Renovering av min Electra
    Av engmannen i forum Medlemsbyggen!
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2015-04-18, 11:47
  2. Renovering, uthusfynd HD X90
    Av Eliasson i forum Medlemsbyggen!
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-09-07, 20:23
  3. Black n Crome Motor - Trött på looken, tips?
    Av mtf i forum Lack, Plåt, Metall och Läder
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2014-01-20, 17:38
  4. knackande ljud från transsidan shovel med s&s-motor
    Av mattepalm i forum Drivlina, Växellåda, Koppling
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-07-04, 22:40
  5. Dyna Wide Glide S&S 96 motor
    Av kalleanka i forum Säljes
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-05-28, 08:50

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •