Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Inköp av Sportster -98 vs -07

  1. #1

    Talking Inköp av Sportster -98 vs -07

    Hej!

    Ligger i startgroparna för att investera i en Sportster 1200. Har inte kört förut utan ska ta kort nu. Har kollat runt och jämfört en del.
    Som det verkar är det motorerna det hänger på (komfort och utveckling) och andrahandsvärdet.
    Det är nytt för mig och jag har ett par frågor om skillnaderna på en -99 och en -07, gummiupphäng eller ej. Stor skillnad i ålder men är det ingen tvekan till att köpa en nyare?
    Hur är vibrationer, bromsar och ny teknik jämfört? Någon som har koll?
    Sugen på den äldre men vill göra ett bra framtida köp om jag behåller den några år och vill lägga lite pyssel på.
    Tips?

    Tess

  2. #2
    Stora skillnaden är att -07 har gummiupphängd motor, den gamla vibrerar rätt rejält. Sen har ju den nyare insprutning istället för förgasare vilket gör att den startar lättare när den är kall och går jämnare och bättre. Den nya är en bättre motorcykel rent objektivt men den äldre har en råare feeling. Bäst vore ju om du kunde provköra båda.

  3. #3
    Jag skulle satsa på den äldre som har fugge!Med insprut blir allt mycket dyrare om du typ vill göra luft o buller o det bör man göra blir en jävla skillnad på hoj.Med fugge byter man munstycke för någon hundring o med insprut blir det o mappa för tusen lappar!Desutom kan det bli jävligt dyrt om el boxar o skit börjar krångla på en med insprut. Själv hade jag 2 st 08 men ledsna totalt o sålde dom o köpte en 67a o en 73a så nu kan man göra allt själv o krånglar det på vägen går det fixa så man tar sig hem iallfall.

  4. #4
    04 kom gummit
    07 insprut
    Alla pengar du lägger på att personifiera är förbrukade så spelar ingen roll för andra hands värdet i det avseendet. Lycka till med kortet.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av robbbull Visa inlägg
    Jag skulle satsa på den äldre som har fugge!Med insprut blir allt mycket dyrare om du typ vill göra luft o buller o det bör man göra blir en jävla skillnad på hoj.Med fugge byter man munstycke för någon hundring o med insprut blir det o mappa för tusen lappar!Desutom kan det bli jävligt dyrt om el boxar o skit börjar krångla på en med insprut. Själv hade jag 2 st 08 men ledsna totalt o sålde dom o köpte en 67a o en 73a så nu kan man göra allt själv o krånglar det på vägen går det fixa så man tar sig hem iallfall.
    07:an är ju naturligtvis dyrare att köpa åxå, men jag skulle tro att en helt original 1200 -07 är snabbare än en luft och bullrad -99 med bara ombestyckad förgasare så den kostnaden är ju frivillig

  6. #6
    En bra beskrivning. Eftersom jag aldrig kört... än... hur stor upplevs skillnaden. Kommer inte kunna provköra den äldre för jämförelse tyvärr.
    Rädd att ångra mig i efterhand om jag köper -99, tänker komfort i längden .

    - - - Uppdaterad - - -

    Luft o buller finns på båda.

    - - - Uppdaterad - - -

    Luft o buller finns på båda.

  7. #7
    V.I.B Contributor
    abelseths avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Inlägg
    374
    Tackad: 19
    Citat Ursprungligen postat av Tess Visa inlägg
    En bra beskrivning. Eftersom jag aldrig kört... än... hur stor upplevs skillnaden. Kommer inte kunna provköra den äldre för jämförelse tyvärr.
    Rädd att ångra mig i efterhand om jag köper -99, tänker komfort i längden .

    - - - Uppdaterad - - -


    Luft o buller finns på båda.

    - - - Uppdaterad - - -

    Luft o buller finns på båda.
    Ska du inte bygga en massa på hojen (delar är generellt lite billigare till de äldre modellerna) så hade jag gått på en nyare hoj. Gummiupphängningen gör en massa för upplevelsen, sen beror det lite på modell med det estetiska.
    Smaken är som baken. Lite hänger på hur mycket du kör, ska du som jag ligga på runt 1000 mil/år så hade jag såååå hellre kört med gummiupphängning (var snäll mot prostatan)
    Men ska du ner till kiosken och bara köra och svina lite, köp gammal.

  8. #8
    Det skiljer mer än gummiupphängning på 99 och 07 1200. Bromsar på 99 är de gamla enkolvsoken, kan inte jämföras med de nyare bromssystemet. Motor förutom insprut som är överlägset förgasare, andra kamaxlar och topplock i 07an. Effektmässigt är de inte jämförbara. Sedan har du skillnaden i komforten som redan har nämts.

  9. Följande användare tackar Girlie Bike User för detta inlägg:

    Lasse.S (2016-03-04)

  10. #9
    Härligt! Tack!

  11. #10
    V.I.B CZXVs avatar
    Reg.datum
    Jul 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    14
    Tackad: 0
    Jag skulle rekommendera en XL 1200 Nightster från ca. 2008 om du hittar en du gillar De har ofta redan bytt luftfilter, avgasrör och insprutsmappning.

    Ska du ta kortet som privatist eller på mc-skola?

  12. #11
    Det blir som privatist. Ingen Nightster och en Sportster från 2004 eller senare. Nån som har nån fin att sälja kan posta här!

  13. #12
    Nyfiken fråga, men varför ingen Nightster? Alla sportsters (från samma år alltså) är ju ändå mer eller mindre samma hoj. Med några få undantag är det bara kosmetiska skillnader.

  14. Följande användare tackar Martin för detta inlägg:

    Henrik Forslund (2016-03-07)

  15. #13
    Äldre hade jag valt pga billigare delar o som du skrev att du vill pyssla om den ;-)
    Ska jag åka mycke väljer jag en stor offroad vilket gör att HDen går bort :-)
    Personligen bryr jag mig inte om märke på hojen

  16. Följande användare tackar Intruder för detta inlägg:

    Banditen01 (2016-05-26)

  17. #14
    Citat Ursprungligen postat av Girlie Bike User Visa inlägg
    Det skiljer mer än gummiupphängning på 99 och 07 1200. Bromsar på 99 är de gamla enkolvsoken, kan inte jämföras med de nyare bromssystemet. Motor förutom insprut som är överlägset förgasare, andra kamaxlar och topplock i 07an. Effektmässigt är de inte jämförbara. Sedan har du skillnaden i komforten som redan har nämts.
    Jag har haft en 94:a 1200, en 1996 1200s och har en 08:a 1200, det är definitivt inte några jätte skillnader i effekt som du påstår till 07:ans fördel. Alla Evo Sportsters efter 1991 är mycket lika, gummiupphängd vibrerar marginellt mindre men är också en tyngre maskin. Mest HD feeling ger de utan gummiupphängt enligt min mening, insprut eller förgasare kvittar de går lika bra oavsett. Dessutom så är det svin mycket dyrare att luft och bullra insprutarna, boxen "gifter" sig dessutom med maskinen så den går inte att använda på någon annan maskin om man skulle få för sig att ta bort boxen och försöka sälja den. Bromsarna efter 99 är bättre men inte så extremt som det framställs här, den bästa HD jag haft var min 96:a XL1200S utan tvekan.

  18. Följande användare tackar Fredrikrosen för detta inlägg:

    osis (2016-08-09)

  19. #15
    Då måste du haft en insprutare som inte fungerar som den skall när du inte märker någon skillnad mellan förgasare och insprut under förutsättning att luft o buller är gjort på korrekt sätt. 1996 1200S har dubbla skivor fram med enkolvsok, motor standard 1200. Är det vibrationer som eftersöks så rekommenderas de äldre modeller 03 och tidigare.

  20. Följande användare tackar Girlie Bike User för detta inlägg:

    Banditen01 (2016-05-26)

  21. #16
    Citat Ursprungligen postat av Girlie Bike User Visa inlägg
    Då måste du haft en insprutare som inte fungerar som den skall när du inte märker någon skillnad mellan förgasare och insprut under förutsättning att luft o buller är gjort på korrekt sätt. 1996 1200S har dubbla skivor fram med enkolvsok, motor standard 1200. Är det vibrationer som eftersöks så rekommenderas de äldre modeller 03 och tidigare.
    Tja, jag jobbar bara på ett familjeföretag som sysslat med motoroptimering i 20 år och har egen bromsbänk, så det är klart "jag kört med ett ej fungerande" insprutningssystem........Du plockar lika mycket effekt ur en förgasarmotor som en med insprutning, den senare har bara fördelen att de är lättare att finjustera via mjukvara. Jag kan det där på fem fingrar, liksom att jag vet att XL1200S har dubbla skivor fram, faktum kvarstår att det inte är "extrem" skillnad i bromskapacitet om man kör med bra belägg och väl luftat system. Har du själv någon erfarenhet av Sportster före gummiupphängd eller insprutning kontra med??

  22. #17
    Citat Ursprungligen postat av Fredrikrosen Visa inlägg
    Tja, jag jobbar bara på ett familjeföretag som sysslat med motoroptimering i 20 år och har egen bromsbänk, så det är klart "jag kört med ett ej fungerande" insprutningssystem........Du plockar lika mycket effekt ur en förgasarmotor som en med insprutning, den senare har bara fördelen att de är lättare att finjustera via mjukvara. Jag kan det där på fem fingrar, liksom att jag vet att XL1200S har dubbla skivor fram, faktum kvarstår att det inte är "extrem" skillnad i bromskapacitet om man kör med bra belägg och väl luftat system. Har du själv någon erfarenhet av Sportster före gummiupphängd eller insprutning kontra med??
    Angående bromsar får jag nog hålla med Fredrik här, jag har en 04 med enkelskiva och har svårt att tänka mej att nån hoj kan ha märkbart sämre klipp i bromsarna...

  23. #18
    Bara 25 års erfarenhet

  24. The Following 2 Users Say Thank You to Girlie Bike User For This Useful Post:

    Banditen01 (2016-05-26), racechopper (2016-04-26)

  25. #19
    Citat Ursprungligen postat av Girlie Bike User Visa inlägg
    Bara 25 års erfarenhet
    Då borde du veta bättre......

    Men som sagt, upp till köparen i slut ändan. De amerikanska forumen är tämligen överens ihop med erfarna HD meckare att 91-03 är de bästa modellerna. Bara att Googla.....
    Senast redigerat av Fredrikrosen den 2016-04-26 klockan 22:41.

  26. #20
    Hej igen!
    Det blev en Sportster XL1200V Seventytwo -12

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Inkörning
    Av Thurston i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-03-22, 22:33
  2. Ny på forumet Harley nr:2 inköpt.
    Av Nidac i forum Ny på harleyforum.se?
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2014-06-07, 20:13
  3. Fet Bob inköp
    Av ViLa i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 148
    Senaste inlägg: 2012-07-01, 11:36
  4. Inkörning av motor
    Av belsebub36 i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-06-29, 02:02
  5. (Inkörnings)Service
    Av islandstyle i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2011-08-09, 03:55

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •