Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Ljudnivå besiktning?

  1. #1

    Ljudnivå besiktning?

    Hej!

    Har en Night train -03 som jag ska besikta för första gången sen jag blev ägare. Det sitter Screaming Eagle II ljuddämpare på den, och jag fick inte med några orginaldämpare. Antar att den inte går igenom en besiktning med dessa ljuddämpare på?
    Brukar dom kolla ljudnivån på besiktning? Och har ni nåt tips på hur man kan få ner ljudnivån med dessa ljuddämpare på?

    Mvh Jesper

  2. #2
    V.I.B Contributor
    abelseths avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Inlägg
    374
    Tackad: 19
    Citat Ursprungligen postat av Frollokin Visa inlägg
    Hej!

    Har en Night train -03 som jag ska besikta för första gången sen jag blev ägare. Det sitter Screaming Eagle II ljuddämpare på den, och jag fick inte med några orginaldämpare. Antar att den inte går igenom en besiktning med dessa ljuddämpare på?
    Brukar dom kolla ljudnivån på besiktning? Och har ni nåt tips på hur man kan få ner ljudnivån med dessa ljuddämpare på?

    Mvh Jesper
    Om du inte vill vara så sjukt ambitiös med DB killers så är det bara att dra på en massa diskbollar på en ståltråd och dra in i blåsen. Hur du fäster de är skit samma, de ska besikta ljudnivån om de nu anmärker på det och inte hur du valt att lösa det hela. Kan tillägga att jag med denna ypperliga metod fick ner en V-Max på 97 db på tomgång till godkänd. (Gick åt många bollar, den gick som piss men alla medel är tillåtna!)

    - "I fart in your general direction, your mother was a hamster and your father smelt of elderberries!"
    - "You know, if my dog was as ugly as you. I'd shave his butt and tell him to walk backwards!"

  3. #3
    Hallå Jag gjorde samma sak jag hade V/H monsterovals satte diskbollar på svetstråd och en bricka längst bak som kunde hålla diskbollarna på plats, jag monterade dit på parkeringen vid bes för det går inte att köra så långt med dom i bollarna glöder i sönder

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av abelseth Visa inlägg
    Om du inte vill vara så sjukt ambitiös med DB killers så är det bara att dra på en massa diskbollar på en ståltråd och dra in i blåsen. Hur du fäster de är skit samma, de ska besikta ljudnivån om de nu anmärker på det och inte hur du valt att lösa det hela. Kan tillägga att jag med denna ypperliga metod fick ner en V-Max på 97 db på tomgång till godkänd. (Gick åt många bollar, den gick som piss men alla medel är tillåtna!)

    På tomgång? Min hoj höll killen på att varva sönder innan han var nöjd = Inte godkänd...

  5. #5
    Då hämtar man stations chefen och tar ett alvarligt snack med hen.för det ska mätas på 2400 varv
    Citat Ursprungligen postat av kapsylen Visa inlägg
    På tomgång? Min hoj höll killen på att varva sönder innan han var nöjd = Inte godkänd...

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av ultra98 Visa inlägg
    Då hämtar man stations chefen och tar ett alvarligt snack med hen.för det ska mätas på 2400 varv
    Sanning med modifikation, varvtalet det ska mätas på är individuellt modell/årsmodell men runda tal 2400-3000 brukar det vara. Oftast angivet i papper lr på ramen. Men hämta stationschefen är oberoende av modell/årsmodell *LoL*

  7. #7
    Om det finns angivet maximal ljudnivå (i dB) OCH vid vilket varvtal i regbeviset så är det den ljudnivån + 5 dB som ska klaras. Vid det angivna varvtalet då.

    Om det inte finns ett varvtal utan bara en max ljudnivå ska den istället klara 103 dB vid ett varvtal som beror på slaglängden, bilprovningen har lista pǻ varvtal.

    Om det står ljudnivå och eller varvtal på typskylten på ramen spelar ingen roll, det är bara uppgifterna i regbeviset som ska användas.

    Och om hojen saknar varvräknare ska det mätas vid ett varvtal som besiktningsmannen bedömmer som lämpligt...

    Sen kan du ju bli godkänd på besiktningen och ändå bli underkänd av polisman vid flygande besiktning, om dom inte kan eller orkar använda sin ljudmätare räcker det att polisen bedömer att ljudet är för högt. Dessutom har polisen börjat förelägga om regbesiktning istället för att bara bötfälla för undermålig ljuddämpare. Det kostar mer och kan dessutom vara långa väntetider. Vid regbeskiktning är det bara originalsystem eller eventuellt annat system som är e-märkt som blir godkänt.

  8. #8
    Det ska finnas utrustning på bes som visar varvtalet tex en som kopplas på tändkablarna,annars boka på annan station,sen är det rätt polis kan bedöma ljudet om dom inte har mätare men det är bara att neka skriv inte på något om det inte mäts på ett korrekt sätt av polis

  9. #9
    V.I.B Contributor
    abelseths avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Inlägg
    374
    Tackad: 19
    Yes and yes! Med andra ord, kör med raka pipor, lätt värt 600 kr i böter
    - "I fart in your general direction, your mother was a hamster and your father smelt of elderberries!"
    - "You know, if my dog was as ugly as you. I'd shave his butt and tell him to walk backwards!"

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av abelseth Visa inlägg
    Yes and yes! Med andra ord, kör med raka pipor, lätt värt 600 kr i böter

  11. #11

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Banditen01 Visa inlägg
    Sanning med modifikation, varvtalet det ska mätas på är individuellt modell/årsmodell men runda tal 2400-3000 brukar det vara. Oftast angivet i papper lr på ramen. Men hämta stationschefen är oberoende av modell/årsmodell *LoL*
    Superglide -05 med screaming eagles mufflers och original krökar, lät inte mycket alls, därför chansade jag, tur jag hade originalgrejerna hemma. killen som besiktade såg ut som 18 år och ville väl visa musklerna.

Liknande ämnen

  1. Ljudnivå V&H Dämparinsats till ''Big Radius'' 2-2 avgassystem
    Av henketh i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-06-02, 09:20
  2. Besiktning
    Av FraGGion i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-07-24, 19:22
  3. Besiktning
    Av Dragos i forum Off Topic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-06-21, 20:56
  4. Besiktning
    Av dogleg i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-05-24, 18:01
  5. Besiktning
    Av xbones i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-08-10, 07:25

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •