Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Dirtster/Grusräser

  1. #1

    Dirtster/Grusräser

    God afton.
    Om det kan kallas "bygge" eller ej låter jag vara osagt.. Förbannat kul att köra kan jag däremot skriva under på!
    Då suget efter att bränna grusväg och allmänt busköra alltid finns fick en "Dirtster" bli ett komplement till "puts-choppern".

    Xl1200C goes grus.

    Progressive Framfjädring
    Burly 15" Bakfjädring
    Burly Mx Fotpinnar
    Biltwell Sadel Banan
    Biltwell Tracker Styre
    Bridegstone Trailwing TW41 Framdäck
    Duro HF-904 Median Bakdäck
    + lite övrigt småplock och moddande.



    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1.jpg 
Visningar:	134 
Storlek:	104,1 KB 
Id:	18100
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	3.jpg 
Visningar:	131 
Storlek:	99,4 KB 
Id:	18101
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	4.jpg 
Visningar:	133 
Storlek:	101,3 KB 
Id:	18102

  2. The Following 3 Users Say Thank You to Krona For This Useful Post:

    Banditen01 (2016-04-24), Henrik Forslund (2016-04-24), racechopper (2016-04-24)

  3. #2

  4. #3

  5. #4
    Hur gör du med beltspänningen med så långa dämpare? Ingen risk att belten blir för hårt spänd och skapar onödig påfrestning på lager, eller att den blir för slapp när dämparna fjädrar ut fullt? Jag brottas nämligen med det problemet just nu, -08 dock. Jag ser ingen annan lösning än en beltspännare på min hoj i alla fall.

  6. #5
    Citat Ursprungligen postat av Martin Visa inlägg
    Hur gör du med beltspänningen med så långa dämpare? Ingen risk att belten blir för hårt spänd och skapar onödig påfrestning på lager, eller att den blir för slapp när dämparna fjädrar ut fullt? Jag brottas nämligen med det problemet just nu, -08 dock. Jag ser ingen annan lösning än en beltspännare på min hoj i alla fall.
    Buellerna har väl beltspännare, går det att anpassa en sån kanske?

    Sen en generell fråga, dirtstern ser ju ruggigt cool ut men funkar den som offroadhoj? Den är ju rätt tung och motorn är ju rätt sävlig till sin karaktär ändå tänker jag.

  7. #6
    Både Buells och XR1200 har statiska beltspännare. Inte helt trivialt att mäta/räkna sig fram till korrekt position mao. Bultmönster stämmer heller inte så då kan man lika gärna starta från scratch.

  8. #7
    Citat Ursprungligen postat av Martin Visa inlägg
    Hur gör du med beltspänningen med så långa dämpare? Ingen risk att belten blir för hårt spänd och skapar onödig påfrestning på lager, eller att den blir för slapp när dämparna fjädrar ut fullt? Jag brottas nämligen med det problemet just nu, -08 dock. Jag ser ingen annan lösning än en beltspännare på min hoj i alla fall.
    Har belten "lagom" hårt spänd när jag sitter på hojen. Hade tankar på beltspännare från början, men anser inte att det behövs i nuläget. (Vet ej om det kan skilja på de nyare modellerna med gummiupphängd motor)
    Däremot fick jag kapa lite i nederkant av kåpan över främre beltdrev samt modda lite med avgasfästet för att ge lite extra spelrum.
    Den funkar jävligt bra på stigar och grusväg.. Man bör kanske inte satsa på stora platåhoppet på lokala crossbana, men nog går det att "grisköra" med den Skapligt låg tyngdpunkt, så lätt att manövrera i sidled!

  9. #8
    Ps. Till 08:an finns beltspännare att köpa.. 2000:-
    http://www.freespirits.it/en/compone....html?Itemid=0
    Lowbrow Customs säljer också
    Senast redigerat av Krona den 2016-04-26 klockan 21:51.

  10. #9
    Tack! Jo jag känner till den, tyvärr drar den med sig fler problem än den löser... För det första måste drevkåpan bort, det i sig kan jag leva med, men tyvärr måste även bromscylindern och dess länkage bort. Så, beltspänningen löser sig men då måste man hitta på en ny lösning för bakbromsen.

  11. #10
    Men kolla lowbrows då.. Kanske inte är "bolt on".. Men bör nog inte vara så svårt att lösa något med den!
    http://www.lowbrowcustoms.com/bolt-o...tensioner.html

  12. #11
    Jo jag har sonderat marknaden och sett även den. Något liknande är snabbt gjort, men den kommer inte agera som en dynamisk spännare utan statisk, typ "beltlyftare"!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	$_57.jpg 
Visningar:	101 
Storlek:	65,6 KB 
Id:	18110

    Men, nu ska jag inte förpesta din tråd med mitt tjat, var bara lite nyfiken på hur du hade löst det som sagt. Skitball hoj i alla fall!

  13. Följande användare tackar Martin för detta inlägg:

    Henrik Forslund (2016-04-27)

  14. #12
    Äh, här förpestas inget.. Bara kul att diskutera lösningar oavsätt!
    Lycka till med ditt åk! (Å smäll gärna upp bilder!)

  15. #13
    Beställde nyss en beltspännare från en Buell, får se om jag lyckas modifiera den till att passa, återkommer med resultatet och eventuellt någon liten bild också!

  16. #14
    Går alldeles utmärkt att busköra med Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	58 
Storlek:	21,4 KB 
Id:	18125

  17. The Following 2 Users Say Thank You to Krona For This Useful Post:

    HippieDream (2016-05-02), Simon13 (2016-05-02)

Liknande ämnen

  1. Bygga "Dirtster"
    Av Andurrs i forum Custom & Byggen
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2014-04-20, 20:50
  2. Hur ser ni ut när ni kör??
    Av corbijn i forum Off Topic
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-07-14, 00:24
  3. Storebror ser dig..
    Av Lars Nilsson i forum Off Topic
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2012-10-14, 10:56
  4. En riktig mc-bar ser ut såhär!
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-07-13, 06:27
  5. ser konstigt ut
    Av Machine head i forum Forumnyheter, önskemål, hjälp och synpunkter
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-07-10, 17:44

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •