Resultat 1 till 20 av 47

Ämne: Montera progressiva dämpare

Trådad visning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #25
    Citat Ursprungligen postat av KingCobra_HD Visa inlägg
    Den videon är ju pure gold, jag höll på att skratta ihjäl mej när Jane dök upp i labbrock med skrivplattan i handen..
    Sen får man ju inte lära sej ett skit om hur fjädring fungerar, dom drar ett mått (30 mm) ur hatten och sen är det ju bara tre killar i löjliga kläder som mäter och skruvar lite. SAG är alltså det engelska ordet "sag" (ihopfisning) skrivet med versaler för att det ska låta märkvärdigt? Menar ni på allvar att en ändring av ihopfisningen på 5 mm har nån som helst betydelse på en hoj som min som körs i normala hastigheter på gatan? Vad säger ni om en stelbenshoj med bildäck ibak? Måste ju vara helt livsfarlig right?
    Rent principiellt så har en stelbenshoj sämre vägförmåga och sämre förutsättningar att hantera svårigheter i vägbanan än en fjädrad cykel. Detta är ett faktum. Att sänka hojen, minska fjädringsvägen och köra med hårdare fjädrar är att närma sig stelbenskonceptet. Allt handlar ju om att bibehålla kontakt med mellan vägbanan och däck i varje tänkbart läge. Huruvida en väl anpassad fjädring med adekvat fjädringsväg har betydelse för just dig kan ingen annan svara på. Personligen tycker jag HD's fjädring suger från fabrik, och ännu mer så när man kortar fjädringsvägen ytterligare samtidigt som man måste använda en hårdare fjäder för att inte bottna stup i kvarten. Att offra körglädje och säkerhet för att leva upp till ett ideal som ändå bara syns när man står parkerad vid korvmojen är ytterligare något som jag har väldigt lite förståelse för.

    Därför är det tur att vi lever i ett fritt land där vi får lov att göra som vi vill. Själv anser jag att en väl fungerande fjädring är lika viktigt som fungerande bromsar eller bensin i tanken. Helt enkelt fundamentalt och en förutsättning för att jag ska finna i njutning i att åka hoj.

    Ps. Sag brukar kallas för häng på svenska. Hänget är grundpelaren i att fjädringen ska fungera som den är tänkt, kan du inte justera dig fram till rätt häng (generella rekommendationen brukar vara 1/3 av fjädringsvägen) så har du fel fjädrar i förhållande till din vikt och hoj. Med kort fjädringsväg så behöver man redan här börja kompromissa genom att höja hänget till kanske 1/4, av den enkla anledningen att man annars kommer bottna systemet relativt frekvent.

    Lite fördjupning för den intresserade: http://www.sportrider.com/tech/sport...spension-guide
    SMC:s hängblankett som kortfattat beskriver hur man mäter hänget: http://www.svmc.se/upload/Distrikt/S...%20%282%29.pdf

    Mina fem cent.

  2. The Following 3 Users Say Thank You to Martin For This Useful Post:

    Henrik Forslund (2016-05-18), HippieDream (2016-05-18), Jonasbaggen (2016-05-18)

Liknande ämnen

  1. Progressiva dämpare Sporster
    Av Joakim Ekerfeldt i forum Ram, Fjädring, Bromsar, Hjul, Däck
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-02-21, 20:54
  2. Progressiva stötdämpare
    Av Kwissling i forum Säljes
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-06-30, 12:41
  3. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-06-04, 21:53
  4. 11" progressiva dämpare
    Av Ozzy i forum Säljes
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-11-30, 20:42
  5. Installera progressiva dämpare bak
    Av CrazyVic i forum Ram, Fjädring, Bromsar, Hjul, Däck
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-07-04, 17:50

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •