Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Iron rycker?

  1. #1

    Iron rycker?

    Hej.
    Jag har stora problem och hoppas jag kan få några tips. Har en Iron 2013 som det är monterat PCV, V&H short shots och ett K&N filter. Problemet är att hojen går väldigt ryckigt I jämn fart, alla växlar. Tog av stiften och dom är alldeles svarta. Kopplade upp datorn och kollade så map 006 låg inne som enligt PC ska vara rätt. Funkar inte bra ändå. La in map 004 men det blev inte bättre. Hojen svarar på gas direkt och över 100, Inga problem men det är ju inte där jag vill köra, iaf inte med en sportster. Bytte stiften till orginal 6R12, samma problem, alldeles svarta efter en tur på 10mil. Jag har tagit bort IAC'n och ersatt denna med en "tomgångsskruv" ifrån Am. Choppers men det ska inte ha någon betydelse. Hojen har gått 850 mil. Ska nämna att det sitter quiet baffles + Thunder torques I blåsen. Oavsett om inte map 006 är exakt så borde väl hojen inte rycka på detta viset? Allt detta gör att det inte är lika kul längre att köra. Visst, jag kan ta den till en expert som bänkar men vill försöka lösa lite själv först men som sagt, jag går bet. Har kört hoj I over 30 år men bara japanare innan. Har aldrig haft problem med en enda och nu med första HD'n, bara bekymmer.....
    Har ni några förslag om vad som kan vara fel? Blir bara mer och mer gråhårig.....
    Mvh, Christer

  2. #2
    Du skriver själv lösningen, bänkning är det enda rätta. Skulle det mot förmodan vara något annat som är tokigt så upptäcker bänkaren det snabbt.

  3. #3
    Dum fråga ! Mappningen tillhör inte en 1200a då ?

  4. #4
    Den lär ju ryka lika mycket som den rycker.. att den går fet är väl glasklart, jag har en likadan AM-ratt till min å den lirar klockrent så den tror jag inte på.
    Blir nog å bänka den om du inte vill bli vithårig.

    Skickat från min SM-A510F via Tapatalk
    " You can´t drink all day unless you start in the morning.."

  5. #5
    Jo, visst. Förstår att bänkning är bättre men en PC map borde väl ändå funka nåt så när? Bänkar jag förstår jag att man kan plocka ut lite till men den borde väl gå hyfsat utan att rycka så förbannat? Jag har kollat efter läckor men inte hittat några. Kan det vara nåt med tändningen? När den rycker känns det som att den misständer? Tändkablar, spole? Inget är rört med tändningen iaf. Nu kommer en dum fråga, har batteriet nån funktion när man kör? Alltså, behövs batteriet när motorn är igång? Nu menar jag bara drift av motorn. Upptäckte nämligen igår att pluspolen är av på mitten. Det är en "4-kant" med hål I mitten och där sittern muttern. Under muttern är polen av men "andra sidan" är hel, förstår ni?? Sätter alltid på laddaren efter körning och det funkar, den laddar och hojen startar alltid på första. Ja, ni ser, man griper efter alla strån man kan....

  6. #6
    Nej, mappen är inte till en 1200 heller. Kollat flera gånger så det ska vara rätt. Därför jag lutar åt nåt med tändningen. Misständer den av nån anledning går den ju fett. Frågan är bara varför. Det är ju så förbannat mycket elektronik på hojar idag så man vet ju inte var man ska börja. Första hojen med insprutning så det blir oxå krångligare. Tidigare hojar jag haft har alla varit förgasare. Sista hade jag hos Mats på MP Racing och fick fixad och satan vad den hojen gick bra! Att jag bytte berodde på att jag var trött på att sitta med benen framåt. Att det blev en Iron berodde på att jag gillar modellen och bara kör kortare turer och på småvägar. Dessutom är den "specialbyggd" av H-D, finns bara denna som ser ut précis så och det gör det oxå lite roligare... Sambon kör själv så därför behöver jag inte större maskin heller.

  7. #7
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Det är inte fel på hojen utan handhavaren, släng PCV och tomgångsskruvar och köp en SERT och bänka så kommer den att gå som en dröm
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  8. #8
    Tack för den Lasse.S Fattar vad du menar men samtidigt är det roligt.........

  9. #9
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Sanningen kan vara hård ibland
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  10. #10
    Ja som andra skriver. Det är nog bara att boka tid hos evensson eller båging eller annan som inte gör annat på dagarna än bänkar och skruvar hd. Dom tar runt 1000kr i timmen. Dom märker ju på en timme om nåt är fel. Är inget fel så tar det ca 4 timmar att mappa en insprutnings hoj. Annars säger han som mappar att nåt är fel och då får du tips om vad det kan vara och det kostar 1000kr för en timme.

  11. #11
    Jo det är viktigt med friskt batteri !
    Batteriet styr laddningen !
    Man bränner laddregulator på HD annars

  12. #12
    Short shots med quiet baffles och K&N filter i originalburken (tolkar jag det som) är ju inte speciellt mycket mer flöde än original. Du kan ju prova att plocka bort Power Commandern och köra på originalmappningen se hur den går.

    Den kommer väl gå lite magert så kör bara en kort försiktig sväng. Om det slutar rycka är PCV/mappning problemet, om inte är det väl tändspole, tändkablar, jordproblem osv

  13. #13
    Nej, det är inte orginalburk, det är ett öppet K&N filter. Börjar oxå mer och mer tro på nåt med tändningen....
    Luft får den iaf så det räcker. Anledningen till att jag satte in quiet baffles var att jag fick dom till och short shotsen redan var påmonterade, thunder torquesen satte jag in för att även dom hjälper lite mot ljudet + ger lite mer "backpressure". Hade inte själv valt det blåset I första hand även om jag tycker det är fräckt.

  14. #14
    Ok, jag tror ändå det finns en poäng att provköra den utan Power Commandern.

  15. #15
    Jag skulle nog kolla upp de med kablarna först !
    Är det glapp så kan du få srömpikar till boxen

  16. #16
    Ja, ska kolla batteri och kablar. Håller på att byta kök så det får bli nästa helg. Tack för tips och visat intresse.
    Christer

  17. #17
    V.I.B Contributor
    abelseths avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Inlägg
    374
    Tackad: 19
    Oh nu har jag läst igenom hela tråden, många bud nu. El på nya hojar suger hårt, alltid hållit på med gamla japan hojar, typ z1 900 = typ 5 kablar. Man kan bli riktigt grå hårig av allt mätande och felsökande. Men har den gått så här hela tiden, eller är det efter du monterat/ändrat något?
    Hade kanske kört den till verkstad/bänkning. Men ta pris innan, för när det kommer till el så kan felsökningspriserna skilja sig väldigt mycket
    - "I fart in your general direction, your mother was a hamster and your father smelt of elderberries!"
    - "You know, if my dog was as ugly as you. I'd shave his butt and tell him to walk backwards!"

  18. #18
    Det var I vintras jag bytte luftburk och satte in thunder tourquesen. Den har gått bättre tidigare och dessa grejor kan inte göra att den går så dåligt. Kollat luftburk och ingen tjuvluft. Har iaf beställt ett nytt batteri eftersom pluspolen gått av på ena sidan på det som sitter på hojen. Tur att sambon oxå kör sporre så jag kan ju låna grejor på hennes hoj och testa

Liknande ämnen

  1. Rycker cider krypkörning?
    Av haer72 i forum Drivlina, Växellåda, Koppling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-07-26, 12:36
  2. Rycker på låga varv
    Av kibbe i forum Harley-Davidson Touring
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2015-05-07, 21:54
  3. V-rod 2004 rycker/går ojämt
    Av Kent68 i forum Harley-Davidson VRSC
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-09-22, 22:29
  4. Softail twincam 2003 - rycker, dör
    Av Snickarn i forum El, Tändning, ECM, EFI, Tuner
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-08-29, 04:26
  5. Klonkar, slår, rycker transmission
    Av pieces i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-05-05, 22:45

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •