Hej.

Är helt ny här och vet inte riktigt om jag kommit till rätt spalt. Men jag provar.

Jag är intresserad av att importera en HD från USA. Jag kommer inte att kunna åka dit själv för att titta på en utan får låta någon annan göra det. Vem skulle denna "annan" kunna vara? Vem sysslar med sånt som att för en kunds räkning köpa en HD i staterna och sen fullfölja med alla papper, frakter, försäkringar, betalningar osv på ett säkert sätt. Normalt rör det sig ju om en hel del pengar som ska betalas och då vill det ju till att allt är OK.

På nätet finns en hel del att hitta i USA och också den modell jag är intresserad av. Vit HD Electra Glide flhtp. Alltså polismodellen. Har sett att priserna här hemma är höga på HD och det är svårt att hitta den modell jag vill ha. Årsmodell, miles, utrustning kan just nu göra detsamma, jag börjar med att söka information här.

Är det ekonomiskt försvarbart att importera en HD från USA med tanke på att tullen ska ha 6% av köppriset och sen blir det moms på 25%. Tillkommer väl även administrativa kostnader, frakt, försäkringar och ersättning till den som ska sköta allt därborta och kanske fler avgifter. Frågan blir då om det sammantaget blir en bra affär? Någon med erfarenhet som vet?