Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Frakt och hantering vid köp av ny MC???

  1. #1
    V.I.B
    Reg.datum
    Oct 2016
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    2
    Tackad: 2

    Exclamation Frakt och hantering vid köp av ny MC???

    Satt och kollade på ny MC och ser att Probike AB har infört frakt och hanteringsavgift på nya motorcyklar av märket Harley-Davidson.
    Probike började med detta efter att de började sälja BMW som har använt sig av detta sedan tidigare. Harley-Davidson har inte haft detta tidigare.
    Jag har köpt två nya H-D tidigare, en dyna och en touring och har inte behövt betala någon frakt och hanteringsavgift på 3500 kr. Lägg då till att många när de köper en ny H-D väljer att köpa luftfilter, avgassystem, supertuner, väska, sissy, mm, mm ,mm... Jag tycker detta känns som en smyghöjning av priserna. Och det är väl knappast något konstigt med detta, men höj priset på produkten som vi köper. Lägg inte till någon hittepåavgift. Kan man inte försvara en prishöjning, kanske man inte ska genomföra den...

    I alla fall, min fråga till er andra är om ni har köpt motorcykel (H-D) från någon annan handlare och blivit ombedda att betala för frakten till återförsäljaren?
    Hur många butiker använder sig av detta mycket fula knep för att tjäna lite extra pengar?

    Som ni märker så stör detta mig mycket, om jag går till en butik för att köpa en vara, ska jag då betala för hanteringen av den varan när butiken själva har beställt den? Om jag köper en H-D som står i butik för visning, varför ska jag betala frakt på ett butiksexemplar?

    Era åsikter mottages!


    /Lars

  2. The Following 2 Users Say Thank You to Harley-enthusiast For This Useful Post:

    Mad_Max_HD (2016-10-16), Mr.J (2016-10-14)

  3. #2
    Du har nog fått betala frakt och hanteringsavgift och allt annat förut också, även om de inte specifierat det. There's no such thing as a free lunch.

  4. #3
    V.I.B
    Reg.datum
    Oct 2016
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    2
    Tackad: 2
    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Du har nog fått betala frakt och hanteringsavgift och allt annat förut också, även om de inte specifierat det. There's no such thing as a free lunch.
    Tack för ditt inlägg, låt mig förtydliga mina tankar.

    Låt oss säga att vi ska köpa bil. En av oss går till handlare A och köper en bil för 250000 kr. En annan av oss går till handlare B och köper en exakt likadan bil men får betala 250000 kr + 3500 i frakt och hanteringsavgift. Bör inte handlare A;s utgifter täckas i grundpriset för den bil som han säljer? Alltså utgår jag från att handlare B försöker sko sig lite extra, utan att jag som kund får något extra för de pengar jag tvingas betala. Gratis lunch för handlaren kan man kanske säga? Självklart råder det fri prissättning, men det är något med detta som jag ogillar.


    Alla får självklart själva avgöra var de handlar, men jag vill mana till medvetenhet och prisjämförelse. Det vi som kunder kan sätta emot stora handlare är var vi väljer att göra våra affärer.

    Men för att återgå till min fråga, är det någon av er som har sett något liknande hos någon annan handlare?

  5. #4
    Citat Ursprungligen postat av Harley-enthusiast Visa inlägg
    Tack för ditt inlägg, låt mig förtydliga mina tankar.

    Låt oss säga att vi ska köpa bil. En av oss går till handlare A och köper en bil för 250000 kr. En annan av oss går till handlare B och köper en exakt likadan bil men får betala 250000 kr + 3500 i frakt och hanteringsavgift. Bör inte handlare A;s utgifter täckas i grundpriset för den bil som han säljer? Alltså utgår jag från att handlare B försöker sko sig lite extra, utan att jag som kund får något extra för de pengar jag tvingas betala. Gratis lunch för handlaren kan man kanske säga? Självklart råder det fri prissättning, men det är något med detta som jag ogillar.


    Alla får självklart själva avgöra var de handlar, men jag vill mana till medvetenhet och prisjämförelse. Det vi som kunder kan sätta emot stora handlare är var vi väljer att göra våra affärer.

    Men för att återgå till min fråga, är det någon av er som har sett något liknande hos någon annan handlare?
    Ja, jag håller med. Det spelar ingen roll vad de kallar det, vad man får i inbyte etc. Antal kronor man får lägga är det som gäller.

    Något som funkar bra är att skicka ett mail och tala om exakt vad man vill ha och få en offert. Det har jag gjort på bil, cykel och sängar. Sparade en del tusenlappar. Det lustiga är att när jag en gång köpte en ny bil (dumt) så fick jag bättre priser från Smålandshandlare, Sörmlandshandlare än de olika loka handlarna i Östergötland där jag bor.

  6. #5
    Var ute för en liknande sak när jag köpte min Softail,prutade som vanligt så man blir blå,det sista drog handlaren in garantin för han tyckte jag prutade så mycket att jag fick ta hojen "på egen risk",bara det tyckte var lite dåligt...Men när vi väl kommit fram till ett hyggligt pris och vi skulle sätta oss och skriva så tillkom plötsligt en administrativ avgift på (har jag för mej) 12-1500:-!! Då blev jag fan irriterad,men jag fick ju ta den kostnaden.
    Detta var 2009 och jag köpte en -02:a FXST.

    //Robban

  7. #6
    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Ja, jag håller med. Det spelar ingen roll vad de kallar det, vad man får i inbyte etc. Antal kronor man får lägga är det som gäller.

    Något som funkar bra är att skicka ett mail och tala om exakt vad man vill ha och få en offert. Det har jag gjort på bil, cykel och sängar. Sparade en del tusenlappar. Det lustiga är att när jag en gång köpte en ny bil (dumt) så fick jag bättre priser från Smålandshandlare, Sörmlandshandlare än de olika loka handlarna i Östergötland där jag bor.
    Det beror nog på att bilhandlare har ett bonusmål på ett antal bilar/ år. Då kan man rea ut bilar som går någonstans långt bort från en själv utan att marknaden förstörs i ens närområde. Ska man köpa en ny bil rent utan inbyte lönar det sig troligen mycket om man är listig och kollar runt med många handlare även långt bort.
    The best diplomat I know is a fully activated phaserbank
    y62.se
    En udda tanke

  8. #7
    V.I.B Contributor ViLas avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 443
    Tackad: 3

    Ifrågasätt ALLA kostnader och om det inte passar eller om du inte får gehör GÅ TILL NÅGON ANNAN .

    Har själv prutat bort div. olika avgifter genom att göra det tydligt att det blir ingen affär om jag inte får som jag vill.
    Stå inte där med mössan i hand och tacka och ta emot, VI ÄR KUNDEN OCH VI VILL KÖPA MEN INTE TILL VILKET PRIS SOM HELST.
    Ju fler vi är som vänder vid en affär så kommer säljaren att inse att vi har makten och då helt plötsligt upphör massa konstiga kostnader.

    Var inne på ProB. då jag själv skulle handla och jag fick inte som jag ville då räcker det med ett tack å hej jag köper min HD någon annanstans.

    Fuck jante när vi ska göra affärer punkt slut
    Fuck it,lets ride
    Go big or go home

  9. #8
    Så här brukar jag göra när jag köper hoj, bil eller husvagn eller vad jag nu köper. (jobbar i entreprenadbranchen och både tar in offerter och lämnar offerter så kanske är jag lite miljöskadad)
    Kollar på blocket eller bytbil vilka som har den bil/hoj som jag är intresserad av, mailar alla de en förfrågan där jag talar om exakt vad jag är intresserad av och vad jag har i inbyte, årsmodell utrustning mil mm och frågar efter ett mellanpris, vad jag får för inbytet eller vad den nya kostar är ointressant jag vill veta exakt vad jag ska betala i mellanskillnad.
    När det gäller bilar eller husvagn så brukar jag få svar från ca 95-100% av alla jag frågar, när det gäller hoj så fick jag på senaste förfrågan 0 svar från Probike (alltså inget svar alls trots 3 förfrågningar till olika butiker) alla andra HD handlare svarade.

    Sen när jag fått in alla offerterna jämför jag dem och säg att det är 8 st, 2 som är klart sämst, 4 som ligger ganska lika och 2 som är bäst då brukar jag maila de 2 sämsta och tacka för offerten och tala om att jag fått bättre offerter, de 4 andra mailar jag och talar om att det är 4 som ligger ganska lika och frågar om de vill de vill uppdatera offerten, avvaktar alla svar och kontaktar de 2 eller 3 bästa och talar om att det är skarp läge och ber om ett absolut sista pris. (kan bli någon vända till om det är 2 handlare som väldigt gärna vill göra affär)

    Är alltid helt öppen med att tala om att jag frågat flera, och de flesta som blev 2:a brukar gratulera till en bra affär och önska en välkommen när det är dags för nya affärer.

  10. #9
    CC10: Precis, bra jobbat. Jag är inte bara ekonomisk, jag är miljöskadad också. Har jobbat som inköpare sedan slutet på 80-talet.
    Jag köpte en Crescentcykel för några år sedan och skickade ut en förfrågan på mail till alla crescenthandlare här i stan. Bara det att de då förstod att det var en förfrågan som gick till flera fick dem att kamma till sig och komma med bra bud.

    Häromdagen gick jag in på Mekonomen för att köpa ett oljefilter till bilen (de hade 25% rabatt några dagar). När jag fick höra att de ville ha 299-25% sek för en veckad pappbit så sade jag bara trevligt att de kunde behålla insatsfiltret. Jag noterade också att de sålde allt annat tex olja till ockerpriser.

    Ett oljefilter köper jag för 4,50 USD men då blir det massa fraktkostnader så man får beställa lite andra filter så att det lönar sig. Nu blev det två oljefilter, luftfilter (över 700 sek i Sverige) och kupéfilter för totalt 750 kr inklusive frakt.

    För övrigt anser jag att alla skatter och tex. moms kommeratt ta död på mycket handel i Sverige.

Liknande ämnen

  1. Tanklyft för 20£ inkl frakt från motorcycle storehouse
    Av abelseth i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-02-16, 09:54
  2. Tips och hjälp vid sportster köp
    Av statisten i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2015-10-03, 14:15
  3. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-07-08, 16:38
  4. SFRO vid hjul- och bromsoksbyte?
    Av Christer i forum Harley-Davidson Softail
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-06-13, 14:25
  5. E märkt framlampa vid besiktning? och fästanordningsproblem
    Av Henrik Forslund i forum El, Tändning, ECM, EFI, Tuner
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-09-22, 12:34

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •