Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: XL883R 2002 - Första MC - Frågor

  1. #1

    XL883R 2002 - Första MC - Frågor

    Hejsan!

    Har precis börjat resan mot MC-kort och alltid gått i tankarna att köpa en sport/touring motorcykel.

    Nu visar det sig att en vän till familjen har en XL883R från 2002 med runt 2000 mil på mätaren som har stått i varmgarage och inte blivit aktivt körd på några år.
    Motorcykeln ser ut att vara i bra skick, helt original. Tid har bokats för både besiktning och service för att se så att allt är som det ska innan eventuell försäljning vilket säljaren står för.

    Har några frågor jag hoppas går bra att ställa här då jag som sagt aldrig gått i tankarna på att skaffa en Harley Davidson tidigare.

    1. Priset som diskuterats är runt 45 000 SEK, låter det rimligt för motorcykeln av beskrivningen ovanför?

    2. Hur är det att få tag på delar till en så gammal motorcykel och vart vänder man sig?

    3. Det första jag vet att jag verkligen vill göra är att flytta fram fotpinnarna med broms- och växelpedal. Har googlat lite på delar för det utan att hitta något specifikt för denna modellen.
    Finns det generella satser som passar de flesta Harleys eller som kanske är justerbara för att passa olika modeller? Är det kört om jag inte hittar en modellspecifik sats med delar?
    Vore mycket tacksamt om någon kunde hänvisa mig någonstans där jag kan få tag på delar till detta så jag slipper fundera på om det faktiskt är möjligt.

    4. Det andra jag vill göra är att byta ut sadeln mot ett "solo seat". Har försökt googla lite på det men hittar ingen sadel som specifikt hävdar ska passa till den årsmodellen (Hittar mycket 2004 - Framåt):
    Hur är det med kompabilitet bland modellerna/årsmodellerna?


    Uppskattar all input

  2. #2
    Frugan hade en 883 -03 den vibrerade så ända in h-vete annars var den rätt pigg efter lite trim,sen är den ju väldigt liten
    Hon är 162 lång och då funka den perfekt,förutom vibrationerna då.det finns gott om delar på marknaden o olika fabrikat
    Skippa original-tillbehör bara dyrt,men framförallt prova hojen först,lycka till

  3. Följande användare tackar Barney för detta inlägg:

    Chibs (2019-06-24)

  4. #3
    Tackar för dina tankar och åsikter!

    Har tyvärr inte möjligheten att prova hojen då jag inte kommit igång med körkortet överhuvudtaget ännu.

    Tanken var från början att smygstarta lite med övningskörning genom körskola i år då jag inte får ta kortet förrens nästa år, men då det är i princip omöjligt att boka tid och sen kunna hålla den tiden i mitt yrke så fick jag lägga ner den idén.
    Istället erbjöd sig en kollega att övningsköra med mig privat därav letandet efter en bra nybörjarhoj för inte allt för mycket pengar.

    Har i alla fall provsuttit motorcykeln och den känns helt ok även om den är av modell mindre och jag själv är 183 cm lång.

    Men eftersom jag som sagt inte har möjlighet att provköra motorcykeln och chansen finns att jag säljer den direkt efter att jag tagit kortet (Får stå ut med den så länge i alla fall, hur illa den än kan vara ) så är väl den största frågan om 45 000 SEK är ett rimligt pris?
    Har försökt hitta modeller av samma årsmodell till salu utan framgång och jag har ingen koll alls på hur åldern påverkar motorcykelns värde.

    Tack igen för ditt input

  5. #4
    Grattis! De e bara å köp. 45 låter ok. Funkar nog bra å övningsköra me men sportstern kan va bra p behålla ett tag. Snygg å trevlig hoj.
    Ja har haft min 01a custom 1200 i 6 år. Inte tröttnat än ✌️😎
    Lycka till

  6. Följande användare tackar modestrick för detta inlägg:

    Chibs (2019-06-24)

Liknande ämnen

  1. Svar: 63
    Senaste inlägg: 2015-08-13, 21:41
  2. första lilla prylen gjord i fräsen
    Av Machine head i forum Gör-det-själv-avdelning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-04-26, 12:08
  3. Frågor för att bygga om min sporre
    Av Lupus i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-07-16, 22:25
  4. Vinterförvaring, några frågor inför första vintern.
    Av pheur i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2011-12-03, 16:41
  5. Inför första hojjen, Flera frågor!
    Av Wallis i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-05-09, 23:44

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •