Sidan 5 av 7 FörstaFörsta ... 34567 SistaSista
Resultat 81 till 100 av 124

Ämne: Varför anses inte VRSC modellerna vara riktiga "Harleys"?

  1. #81
    MotoGP hojarna är v-motorer (V4) på 1000cc (61cui) och över 228hk (Honda RC213V), 157kg


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  2. #82
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    visserligen på 1200 cc men två cyllar

    The Superquadro is the most powerful twin-cylinder engine on the planet, and as evidence of the Ducati 1199 Panigale's flawless performance, it has been given the task of equipping the new bike. In the innovative Superquadro engine, the power has been increased up to 195 HP@10,750 rpm, an absolute reference for a series-produced twin-cylinder, while torque has been increased to 13.5 kgm@9,000 rpm. And thanks to the Riding Mode options, the rider is able to modulate power delivery based on riding style and road conditions.

    - - - Uppdaterad - - -

    Undra hur länge dom håller men oavsett är det helt otroligt
    Citat Ursprungligen postat av admin Visa inlägg
    MotoGP hojarna är v-motorer (V4) på 1000cc (61cui) och över 228hk (Honda RC213V), 157kg
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  3. #83
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av PTB59 Visa inlägg
    Ducati gör det, japanarna gör mest radmotorer där det är väldigt enkelt men dom har säker någonV twin också som jag inte kommer på just nu
    Det är det jag menar! Vi snackar om V-tvin och inte radmotorer! -80talets 1.5 liters Formula1 turbomotorer hade runt 700 hästar!l Och du sa ENKELT men det är ju fabriker med miljontas kronor i utvecklingsbudjetar! Kan du förklara varför det skulle vara mycket lättare att ta ut hästar ur vattenkylt än luftkylt. Principen är ju samma o skillnaden består väl i att vattenkylda har en extra mantel runt cyllarna!Dom är iofs starkare i konstruktionen.Men om man håller sej till samma maxvarv på bägge typerna så kan det ju inte vara så stor skillnad? Rätta mej om jag har fel.
    Senast redigerat av xbones den 2012-11-05 klockan 21:44.
    There are no problemsonly solutions

  4. #84
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Skillnaden ligger i toleranserna för en vattenkyld har en jämnare temperatur och går kallare och kan tillverkas styvare utan att vikten blir för hög. I köer kan det ju ställa till det även för vattenkyld då den kan koka, nu vet jag inte om det är något vanligt problem i å för sig men det är det inte med luft kylda heller, har aldrig hört talas om en original motor som värme nypit mer en gamla 750 sidventilare bland annat min egna jag hade i början på 90 talet men det berode mer på att jag körde skiten ur den
    Dom har ju hotat med traditionella motorer också kommer att bli vatten kylda men det beror inte på att dom inte klarar kö körning utan av ljudnivåer och miljökrav
    Citat Ursprungligen postat av xbones Visa inlägg
    Det är det jag menar! Vi snackar om V-tvin och inte radmotorer! -80talets 1.5 liters Formula1 turbomotorer hade runt 700 hästar!l Och du sa ENKELT men det är ju fabriker med miljontas kronor i utvecklingsbudjetar! Kan du förklara varför det skulle vara mycket lättare att ta ut hästar ur vattenkylt än luftkylt. Principen är ju samma o skillnaden består väl i att vattenkylda har en extra mantel runt cyllarna!Dom är iofs starkare i konstruktionen.Men om man håller sej till samma maxvarv på bägge typerna så kan det ju inte vara så stor skillnad? Rätta mej om jag har fel.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  5. #85
    Hur mycket på en HD-snurra får man byta ut innan det inte längre är en HD-snurra? Tändstiften? Motorblocket? Ventilfjädrar? En bult?
    Citat Ursprungligen postat av Tuna Visa inlägg
    Ja,,,, där håller jag med dig,,att för att det ska kallas HD bör det vara en HD motor men annars tycker jag att man kan förändra en hel del utan att det för den delen ska betyda att man inte "får" kalla det för HD.

    Kul att höra lite mer om denna uppfattning mer generelt än att prata om olika modellers vara eller icke vara.

  6. #86
    V.I.B
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    144
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av Diesel Visa inlägg
    Hur mycket på en HD-snurra får man byta ut innan det inte längre är en HD-snurra? Tändstiften? Motorblocket? Ventilfjädrar? En bult?
    Ja bra frågeställning, svårt att säga ,, när slutar en HD motor vara en HD motor ?

    stift borde man få byta i alla fall ;-)

  7. #87
    en hd motor slutar aldrig vara en hd motor. en motor som inte är hd motor har aldrig varit det och kommer aldrig bli det.

  8. #88
    V.I.B crazyswedes avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    Surin Thailand
    Inlägg
    316
    Tackad: 0
    Tom. en blind människa kan avgöra om det är en HD el. inte ... det avgörs så klart på ljudet & hör sen!
    CS//

  9. #89
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Citat Ursprungligen postat av crazyswede Visa inlägg
    Tom. en blind människa kan avgöra om det är en HD el. inte ... det avgörs så klart på ljudet & hör sen!
    Du får väl komma och lyssna på min till våren... Tror inte att man klagar på ljudet där (möjligen vissa grannar).


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  10. #90
    Ingen HD låter som en riktig hd numera. Finns ingen så skön sång som från en gammal Shovel..
    Trägen vinner!

  11. #91
    V.I.B crazyswedes avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    Surin Thailand
    Inlägg
    316
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av Sanniz Visa inlägg
    Du får väl komma och lyssna på min till våren...
    Avböjer vänligt men bestämt , är en jäkla omväg tycker jag! haha
    Det skulle vara om man skulle överaska brossan då samtidigt?


    Citat Ursprungligen postat av Adrenaline Visa inlägg
    Ingen HD låter som en riktig hd numera. Finns ingen så skön sång som från en gammal Shovel..
    750 sida menar du väl??

    CS//

  12. #92
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 129
    Tackad: 11
    Citat Ursprungligen postat av Adrenaline Visa inlägg
    Ingen HD låter som en riktig hd numera. Finns ingen så skön sång som från en gammal Shovel..
    Nä håller med dej,de nyare har inte det gamla goa HD ljudet.

  13. #93
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Meningslöst att diskutera ljud med väldigt många då dom inte fattat grejen, dom vet helt enkelt inte vad dom skall lyssna på, det viktiga är klister märket på tanken och att den låter lagom högt o helst dovt, då är det bra

    därav inte sagt att gamla hojar är bättre, bara att dom låter gött med den rätta pulsen.
    vrsc har den inte alls då det är en 60 graders motor och går jämnt o fint o helt själslöst, bra putter ljud i dom kan man säga och bra för dom som gillar det
    I göteborg finns en kille som är riktigt grym V8 o turbo trimare och samtidigt musiker och har sin replokal i verkstan, H-D har aldrig imponerat på han då han tycker det är gamla båtmotorer dom släpat upp på land, körde in på hans gård i somras och hans första kommentar var "Faan va ojämnt den går", det är ju liksom det som är hela grejen, en 45 graders motor kan inte gå jämnt och är det som är hjärtat o charmen och en av anledningarna till att en konstruktion från 1903 fortfarande lever. PULSEN som den blinde sa fast det är bara vi icke motorkunniga människor som inte fattat att det är en konstruktion miss som gillar det och ihärdigt kämpar för att bevara en i modern tid värdelös motor
    Vissa gilla skön gammal blues och vissa gillar dansband, finns inget bättre eller sämre i det bara att vi gillar olika.....
    Senast redigerat av Lasse.S den 2013-01-01 klockan 10:10.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  14. #94
    V.I.B jossis avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    324
    Tackad: 0
    Håller med Lasse det är ju inte klassiska HD ljudet i VRSC och kan aldrig bli men den låter ändå gott speciellt när den den börjar närma sig 9200rpm

    jag gillar motorljud i allmänhet en 2 liters radfyra ylar rätt gött när den börjar närma sig 10000rpm också

  15. #95
    V.I.B crazyswedes avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    Surin Thailand
    Inlägg
    316
    Tackad: 0
    Ja det är då grenrören glöder & blaskig olja sipprar ur i alla otäta öppningar , som på en gammal människa ungef. .. ja förutom grenrören då kanske?!
    CS//

  16. #96
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Nu kan jag inte hjälpa, att vissa gamla stofiler enbart fastnar i sina egna "dansbandstoner" då, medan vi andra kan gå vidare.
    Jag tycker faktiskt att ljudet från min Muscle låter gott. Men å andra sidan, jag är yngre och gillar ju uppenbarligen en annan typ av hoj. Inte tusan vill jag att en modern bil, skall låta som en skruttig jänkare heller...
    Vi får väl säga á la i musikförsvar, att rodden med rätt pipor idag och oavsett varvtal motsvarar dagens Swedish House Maffia.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  17. #97
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 129
    Tackad: 11
    Citat Ursprungligen postat av Sanniz Visa inlägg
    Nu kan jag inte hjälpa, att vissa gamla stofiler enbart fastnar i sina egna "dansbandstoner" då, medan vi andra kan gå vidare.
    Jag tycker faktiskt att ljudet från min Muscle låter gott. Men å andra sidan, jag är yngre och gillar ju uppenbarligen en annan typ av hoj. Inte tusan vill jag att en modern bil, skall låta som en skruttig jänkare heller...
    Vi får väl säga á la i musikförsvar, att rodden med rätt pipor idag och oavsett varvtal motsvarar dagens Swedish House Maffia.
    Va fan,en V8 är väl de goaste man kan ha under huven

  18. #98
    V.I.B crazyswedes avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    Surin Thailand
    Inlägg
    316
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av Sanniz Visa inlägg
    Vi får väl säga á la i musikförsvar, att rodden med rätt pipor idag och oavsett varvtal motsvarar dagens Swedish House Maffia.
    Ja det säger ju en hel del då kan jag tänka mig ... ingen 60gradare för min del tack!

    Rock On Dude´s!
    CS//

  19. #99
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Citat Ursprungligen postat av Noyen Visa inlägg
    Va fan,en V8 är väl de goaste man kan ha under huven
    Nope... kanske min make tyckt, men inte jag.
    Tur att alla har olika tycke och smak.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av crazyswede Visa inlägg
    Ja det säger ju en hel del då kan jag tänka mig ... ingen 60gradare för min del tack!

    Rock On Dude´s!
    Rod är nog rätt mycket rock med... För även rocken och metalmusik formas om i diverse nya grenar hela tiden.
    Liten fråga...
    Är ni lika pessimistiska mot andra hojar inom Harley familjen, som ni själva inte anser vara Harley´s enligt er godtyckliga åsikt?
    Kan inte påstå att jag ser samma typ av diskussioner om de andra typerna av hojar, fastän det borde kunna finnas där också.
    Verkar som v-roddarna väcker mer ont blod i de flesta med mer äldre värderingar.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  20. #100
    V.I.B crazyswedes avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    Surin Thailand
    Inlägg
    316
    Tackad: 0
    Ja Sanniz , det kan stämma , det 'är som V8 under huven ungef. & uppfattningar i det ämnet ... hua , rena rama Vilda Webben det här men jämför man VR med Swedish House musik så ja det är klart man börjar fundera på hur bra en VR är igentligen! haha
    CS//

Sidan 5 av 7 FörstaFörsta ... 34567 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Dyna Wide glide 2010 "stallar vid lägre gaspådrag"
    Av oilelf i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-11-05, 10:00
  2. Ball "trashig" Sportster - inte för finsmakaren..
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-09-09, 15:04
  3. Premiär av "Nya" butiken på "nya" Mc-konsult / Motorteknik
    Av admin i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-08-19, 15:57
  4. INGA 103" motorer i Europa på Harleys 2012:or
    Av admin i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-08-06, 12:59
  5. Southeast Custom Cycles - Softial "Funky Cold Medina"
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-06-14, 07:59

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •