Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 39

Ämne: Vinterförvaring, några frågor inför första vintern.

  1. #1

    Vinterförvaring, några frågor inför första vintern.

    Hej,

    Ny på forumet och nybliven ägare sedan i våras. Det är dags för vinterförvaring. Kan någon ge några tips utöver dessa som jag samlat på mig och tänkt följa?

    Den ska förvaras i ett garage som inte är uppvärmt men det blir heller aldrig minusgrader på insidan utan när det är riktigt kallt utomhus (mer än minus 20) så går det ner mot 2-3 plusgrader på insidan men aldrig till minus.

    1. Full tank samt bränslestabilisering (vad det nu heter).
    2. Ta ur batteri och underhållsladda.
    3. Fick tips om att spraya hojen med WD40. Men vad ska jag spraya? Motor, utblås? Även lackerade delar och chromade detaljer? Här behöver jag mer info.
    4. Kapell eller inte är också frågan? Jag har idag det kapell som Biltema säljer, jag skulle påstå att det inte direkt andas.
    5. Jag tänkte "lyfta" hojen med hjälp av följande depåstöd:
    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC.../Depastod-bak/
    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC...Depastod-fram/

    Är det någon som har åsikter om dom? Jag vet att den bakre fungerar men jag har inte testat lyfta en hoj med båda samtidigt så jag kan inte svära på hur stabilt det blir.

    Jag vill gärna veta om ovanstående är bra ideer eller inte, samt självklart vill jag veta vad jag glömt och inte tänkt på.
    Senast redigerat av pheur den 2011-09-17 klockan 11:35.

  2. #2
    Vinnare BOTM Dec 2011 Viljars avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    SkåneLand
    Inlägg
    405
    Tackad: 1

    Ingen fara med kallgarage så länge det är 100% torrt. Dvs inte i samma garage som bilen om man kör den ut och in varje dag, full med vägsalt.

    1. Full tank, inga tillsatser behövs.
    2. Behöver ej tas ur, koppla på C-Tech eller ännu hellre Optimate underhållsladdare för mc-batterier.
    3. Behövs ej om garaget är torrt.
    4. Inget kapell.
    5. Behöver ej lyftas, pumpa däcken till 3 kg så slipper du "ståplattor". Glöm inte släppa ut överskott till våren.
    The Older I Get, The Better I Was..

  3. #3
    När behöver man ha kapell, om den skall stå inomhus?

    Är det när garaget också används för bilen? Även om den kanske bara står där 1 ggr per vecka?

  4. #4
    Om du har ekerhjul kan du ju lägga WD 40 på ekrar, ekernipplar och fälgbana (Efter rengöring...)

    Och som sagt: ladda batteriet regelbundet!

  5. #5
    Vinnare BOTM Dec 2011 Viljars avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    SkåneLand
    Inlägg
    405
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    När behöver man ha kapell, om den skall stå inomhus?
    Är det när garaget också används för bilen? Även om den kanske bara står där 1 ggr per vecka?
    Risken är stor att du får korrosion p.g.a. saltet bilen drar med sig in i garaget. Gissar att ett kapell gör saken värre i ett kallgarage.
    The Older I Get, The Better I Was..

  6. #6
    Trådstartaren igen, tack för svaren hittills.

    Bränslestabilisator: även om ingen nu rekommenderat det så skulle det väl kännas bättre "bara för att". Duger vilken som helst på korvmojjen (macken) eller finns någon som brukar rekommenderas?

    Utrymmet den ska stå ska vara torrt men jag har väl ingen garanti för att inget skulle hända. Därför skulle WD40 också kännas bra. Ekerhjul har jag så där har jag svaret men hur är det med andra delar på hojen? Kan det göra någon skada någonstans? Eller är det bara det att en oljefilm över hojjen är onödigt om det inte behövs?

    Frågan om kapell eller inte kvarstår också, utrymmet ska vara torrt men inga garantier finns väl. Det är inte någon industrilokal heller men någon form av smuts och damm lär väl flyga omkring i utrymmet. Mitt kapell är det ifrån Biltema så det andas inte, det bästa är kanske att skita i kapellet eller att man får punga ut för ett lite dyrare som andas för att vara säker?

  7. #7
    Nykomling
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    hemma
    Inlägg
    24
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av pheur Visa inlägg
    Trådstartaren igen, tack för svaren hittills.

    Bränslestabilisator: även om ingen nu rekommenderat det så skulle det väl kännas bättre "bara för att". Duger vilken som helst på korvmojjen (macken) eller finns någon som brukar rekommenderas?
    Bränslestabilisator?Hva i H******te er det.

  8. #8
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    [QUOTE=36el;14197]
    Citat Ursprungligen postat av pheur Visa inlägg
    Trådstartaren igen, tack för svaren hittills.

    Bränslestabilisator: även om ingen nu rekommenderat det så skulle det väl kännas bättre "bara för att". Duger vilken som helst på korvmojjen (macken) eller finns någon som brukar rekommenderas?

    Bränslestabilisator?Hva i H******te er det.
    Ja,det undrar jag också Aldrig hört ens.
    There are no problemsonly solutions

  9. #9
    Nykomling
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    hemma
    Inlägg
    24
    Tackad: 0
    Maisena är bra i tanken,stabiliserer i alle fall såsen så den burde fungere säkert bra i soppan med, kan kjöpes på ica

  10. #10
    Bränlestabilisator:

    http://www.lovenracing.com/branslest...tor-p-579.aspx

    Används för att förhindra bränslet från nedbrytning och oxidation under vinterförvaring.



    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av 36el Visa inlägg
    Maisena är bra i tanken,stabiliserer i alle fall såsen så den burde fungere säkert bra i soppan med, kan kjöpes på ica
    Live to ride, Ride to live.

  12. #12
    Som jag ser det så är nog bränsle stabilisator något typiskt amerikanskt...
    de har ju en förkärlek att hitta på produkter som kanske inte riktigt behövs, och sen skapa ett behov...
    Har, på bilsidan bör kanske tilläggas, alltid kört med full tank och inte så mycket mer. Och det har aldrig varit några problem. Nått år har jag pytsat i en flaska k-sprit för att binda eventuell kondens, men det var nog snudd på överkur redan där.
    Visst åldras bensin, men jag har haft samma soppa i tanken i flera år (under renovering) utan att märka något märkbart...

  13. #13
    Nykomling
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    hemma
    Inlägg
    24
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av Lindblom Visa inlägg
    Som jag ser det så är nog bränsle stabilisator något typiskt amerikanskt...
    de har ju en förkärlek att hitta på produkter som kanske inte riktigt behövs, och sen skapa ett behov...
    Har, på bilsidan bör kanske tilläggas, alltid kört med full tank och inte så mycket mer. Och det har aldrig varit några problem. Nått år har jag pytsat i en flaska k-sprit för att binda eventuell kondens, men det var nog snudd på överkur redan där.
    Visst åldras bensin, men jag har haft samma soppa i tanken i flera år (under renovering) utan att märka något märkbart...
    Hei Lindholm,K-sprit har akkurat motsatt effekt en det du beskriver den gjör at vannet iae kondensen fordeler seg jevnt i bensinen slik at du ikke får bare vann inn forgasseren,derav skall du ikke bruke K-sprit på diesel motorer da den drar med seg vann inn i höytryks pumpa somm ikke får nok smörning slik at den skjärer.Ha en trevlig dag.

  14. #14
    Ja, binder var nog fel ordval... det blandar sig med vattnet (sprit och vatten blandar sig ju homogent).
    Tanken är väl, som jag fattat det, att inte få vattnet stående i botten på tanken utan jämnt fördelat, som du säger.
    Sen om det gör mer skada än nytta, det vet jag inte så mycket om. Och diesel vet jag ännu mindre om

  15. #15
    Läste svaren ovan, och känner att jag vill tillföra fakta och ge mer bakgrundsinformation.

    1. Det bränsle som säljs på vanliga svenska bensinstationer är av bra kvalitet, men det är tillverkat för att användas - inte för att lagras. I synnerhet etanolinblandad bensin (t.ex. 95-oktan) har kort lagringstid, och redan efter några veckor i ventilierad tank (t.ex motorcykel) kan fasseparation ske då etanolen sugit åt sig fukt från luften och separerar från bensinen. Etanol+vatten sjunker sedan till botten och bensinen flyter ovanpå. Bränslesystemet gillar inte etanol+vatten.

    Läs gärna mer på sidorna jag länkar till längst ner.
    OBS! tiden det tar för bränslet att bli dåligt beror på massor av faktorer som luftfuktighet, temperatur, typ av tank, mm. Kan vara så kort som 14 dagar i extrema fall, men vanligtvis i normal luftfuktighet och konstant temperatur håller sig bränslet fräscht minst 30-60 dagar.


    2. Eftersom bensinen inte klarar lagring bra, rekommenderar i princip alla tillverkare användandet av bränslestabilisator vid långtidsförvaring av motorn.
    De flesta verkstäder i Sverige använder numera också bränslestabilisator till alla fordon som långtidsförvaras, t.ex. MC, Båt, Entrepenad, Gräsklippare, Snöskoter, mm.


    3. Det som normalt händer i bränslesystemet på din MC om du inte använder bränslestabilisator vid vinterförvaring är:

    > det bildas utfällningar i bränslet (kan bildas klumpar, slem och lackliknande film).
    Dessa utfällningar fastnar normalt i bränslefiltret men kan även sätta sig i förgasare / insprutare och vanligtvis förstörs då munstyckenas förmåga att finfördela bränslet. Detta leder till marginellt minskad effekt och lite ojämn gång - vilket åtgärdas med ultraljudstvätt av munstyckena.
    Utfällningarna kan även minska flöde eller täppa till munstycken, förstöra bränslepump, mm men det är ovanligare.

    > Vatten kommer in i bränslesystemet via kondens eller vattenattraktion. Vattnet orsakar korrosion och andra problem i bränslesystemet. Ofta ser man lite rost i tanken vilket inte är så illa, värre är att insprutare/förgasare och bränslepump förstörs.

    > Dessutom tappar ofta bränslet oktantal och får högre flampunkt vilket leder till svårstartad motor, ojämn gång och mer sot när man kör upp bränslet.


    Precis som med det mesta kan man göra på rätt sätt och då funkar allt som det ska och slits minimalt.
    Eller så kan man göra fel men det funkar oftast ett tag i alla fall, men med ökad slitage och minskad driftsäkerhet.

    RÄTT sätt vid vinterförvaring (i korthet) är:
    > Fyll på luft i däcken
    > Fyll bensintanken till 95% full med fräsch bensin. Tillsätt STA-BIL och kör hojen 10 minuter så det stabiliserade bränslet når hela bränslesystemet.
    > Byt olja och filter
    > Underhållsladda batteriet

    FEL sätt är:
    Skit i allt och hoppas att hojen funkar i vår. Normalt startar hojen på våren, men med korrosion och avlagringar i bränslesystem och motor. Har du otur startar inte hojen och det blir dyra reparationer.


    För övrigt - det finns massor av bränslestabilisatorer på marknaden. STA-BIL® är världens mest rekommenderade och betrodda bränslestabilisator. STA-BIL® har i oberoende tester visat sig överlägset bäst och rekommenderas av över 130 stora tillverkare som t.ex. Suzuki, Kawasaki, Triumph Motorcycles, Ski-Doo, Polaris, Bombardier, Volvo Penta, Ford, Holley Carburetor, Bombardier, Briggs & Stratton m.fl.

    STA-BIL är relativt billigt. En flaska för 139 kr räcker till 100 liter bensin = ca 25 kr per tank. www.STA-BIL.se

    För den som undrar - jag har i 20 års tid jobbat med motorer, och jag är auktoriserad mekaniker för flera märken. Dessutom jobbar jag med STA-BIL därför att jag tycker det är en riktigt bra produkt.


    För dig som vill veta mer länkar -
    > Svenska Petroleum och Biodrivmedel Institutet - www.spi.se/
    > Wikipedia om bensin - http://en.wikipedia.org/wiki/Gasoline
    > www.STA-BIL.se

  16. #16
    Pratade med en kille som sa nåt om att oljan "ofta" går ner i vevhuset när man haft den stående en vinter, och att det blir en smärre oljekaskad när man drar igång den. Är det verkligen vanligt? Och är det nåt att bry sig om isf mer än att jag får torka lite skit?

    Sen tänkte jag på laddningen, har den i ett garage med digital motorvärmar timer som går 3 timmar, funkar 3 timmars underhålls laddning eller är det bättre att skruva ur det och ha det inne? Jag kommer byta alla oljor och filter i vår, har en auktoriserad verkstad här så han får gå igenom den ordentligt.

  17. #17
    Hagis
    Guest
    gällande batteriet! Skruva loss det och förvara det i värmen! Underhålls ladda det där det sen står!

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av 36el Visa inlägg
    Bränslestabilisator?Hva i H******te er det.
    Fotogen.

  19. #19
    Men Rickard! Oj, oj, oj, vicken tur jag har haft sen 1972 med mina hojjar, som jag aldrig gjort ngt åt. Bara parkerat vissa år varmgarage andra år iskallt o insnöat garagehelvete. Inga oljebyten o inga stabilizers, platta däck(!) eller olja på ekrar o annant skit. Sen på våren tvätta byta olja o filter samt förr i tiden t.o.m koka kjedjan som fanns då. Sen du... starta o åka utav helvitte! I ur o skur. Röta ? He, he he, kanske det, men ALDRIG att jag haft ngra problem för det. Så slappna av lite ni gröngölingar, det går att ha hoj utan bekymmer också. (Men batteriet ska man förståss se till att underhålls ladda inomhus, det visste tillochmed mamma.)
    Senast redigerat av tella den 2011-10-15 klockan 16:06.

  20. #20
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    686
    Tackad: 29

    Bränsletillsatser kan man nog skippa men däremot är det nog en bra ide att byta oljan inför vinteruppställningen. Gammal olja är nerskitad med vatten och annat aggresivt och låter man den vara kvar över vintern riskerar man bl.a. rost i cylinderloppen.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Vinterförvaring
    Av Dragos i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-10-16, 00:01
  2. Köra hoj på vintern?
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-09-06, 21:32
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-09-01, 12:57
  4. Inför första hojjen, Flera frågor!
    Av Wallis i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-05-09, 22:44

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •