Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 68

Ämne: Hjullager 1600mil???????

  1. #21
    V.I.B Easy Rider
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Stockholm/Haninge
    Inlägg
    127
    Tackad: 0
    Samma sak hände med min Nighttrain 08:a förrra vären efter ungefär lika många mil. HD vägrade dock att ta de som garantifel o var almänt otrevliga vilket gör att jag numer fixar service mm på annat håll

  2. #22
    Håller med om att högtryckstvätt är av ondo ... gör inte det mot nav.
    Numera så är ju hjul lagren helkapslade så det går inte att smörja upp dem utan bara att byta ut, som tur är så är det inte någon dyr historia.
    Jag har bytt fälgar både fram och bak inom senaste året och då även nya lager ... men de gamla höll utan problem cirka 6000 mil ...
    Så om dina lager är slut redan efter 1500 mil, typ, så är det något fel ... f-n vet vad ....

  3. #23
    Min 00:a har rullat 6500 mil med orginallager och still going strong

  4. #24
    Fatboy 09. Uttagen 2010 ,drygt 1000 mil. Bakhjulslagret skar igår. Hade den på årservice en vecka tidigare. Står på aukt HD verkstad och väntar på reparation. Vad som sagt vad inte helt ovanligt med detta haveri enligt verkstan. E ju bedrövligt!!! Aldrig avfettad eller mkt vattentvättad. Använder "torrtvätt" dvs Spraya på-fiberduk-polerduk.

    Kanske läge för en ny tråd men kastar ut den här. Har rund luft på och har gummipluppar på vevhusventilationen vid topparna. Fixade nytt fäste( pga av ny covers) som va slimmat å fint men inga passande skruvar följde med. Har kollat runt och det verkar som att from 07 så kan man plugga skruvarna. Nån som vet jag tag på rätta skruvar till denna: http://www.ebay.com/itm/CARBurator-A...e20f49&vxp=mtr

    http://www.ebay.com/itm/CARBurator-A...e20f49&vxp=mtr

  5. #25
    Samma här, Fatbob-09 2200 mil. vänstra bakhjulslagret skar, högra felfritt. aldrig högtryckstvättat, dragit med moment. Kanske ska ta och byta fram innan man står på öronen.

  6. #26
    Jag bytte ett i veckan på en Fatboy -09 med 1400 mil på mätaren. Det var bar en 5-6 kulor kvar i det vänstra lagret men det högra var ok. Det hade gått så varmt att mutterkåpan på hjulaxeln hade smält. Muttern satt väldigt hårt så förmodligen är det en smed som har dragit åt den när det byttes bakdäck. Muttern för inte dras mer än 88.1 Nm.

  7. #27
    Köp SKF från säker källa, det finns mycket pirater!
    '

  8. #28
    Bikeline kör med NSK lager såg dock att de var tillverkade i Polen om det skulle vara något negativt. Har för mig att NSK är ett Japanskt företag och likvärdigt med SKF.

  9. #29
    V.I.B jossis avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    324
    Tackad: 0
    Det finns dom som fyller på fett i små tätade lager gör inte det får du i lite för mycket så blir det varmgång i lagret med risk att lagret nyper

  10. #30
    V.I.B harly2006s avatar
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    På en plats i skogen
    Inlägg
    422
    Tackad: 0

    Brukar fixa nya lager då jag bytt bak däck två ggr ca 1500-2000 mil..

  11. #31
    Undersökte min nyinköpta XR1200 2009 idag efter lite provturer . fundrade på varför originaldäcket Dunlop var snedslitet efter 800 mil.
    hissade upp hojen . jaha hjulagren var kass .. Undrar när nästa överaskning kommer?? yamahan jag bytte in har gått 5000 mil där var alla originallager lager intakta. Ska det vara så här?? kvalitet??

  12. #32
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av xrab00 Visa inlägg
    Undersökte min nyinköpta XR1200 2009 idag efter lite provturer . fundrade på varför originaldäcket Dunlop var snedslitet efter 800 mil.
    hissade upp hojen . jaha hjulagren var kass .. Undrar när nästa överaskning kommer?? yamahan jag bytte in har gått 5000 mil där var alla originallager lager intakta. Ska det vara så här?? kvalitet??
    den va intressant....hur ser ett sned slitet däck ut på en mc?
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  13. #33
    kan lägga in bild senare. Slitet mer på vänstersidan högersidan har fortfarande ok mönsterdjup. jag såg det när jag köpte hojen antog att förra ägaren hade kört med dåligt lufttryck eller kört i samma spår hela tiden på spårig asfalt . jag tror mer på att det beror på dåligt/dåliga lager . det lät i alla fall som en kaffekvarn när man snurrade på hjulet . monterade bort hjulet i kväll och konstaterade lagerhaveri Allt var rätt monterat med inre och yttre distanser så det är usel kvalite.

  14. #34
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av xrab00 Visa inlägg
    kan lägga in bild senare. Slitet mer på vänstersidan högersidan har fortfarande ok mönsterdjup. jag såg det när jag köpte hojen antog att förra ägaren hade kört med dåligt lufttryck eller kört i samma spår hela tiden på spårig asfalt . jag tror mer på att det beror på dåligt/dåliga lager . det lät i alla fall som en kaffekvarn när man snurrade på hjulet . monterade bort hjulet i kväll och konstaterade lagerhaveri Allt var rätt monterat med inre och yttre distanser så det är usel kvalite.
    Okej...gör så här, skapa dig en bild i tanken, se bakhjulet bakifrån i samma höjd som axeln med lagerna, ett lager är slitet på ena sidan...observera att ett mc däck har en rund profil, hur menar du nu att däcket skulle bli mer slitet på en sida?
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  15. #35
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    Vänster varv på rundbanan tar bara på ena sidan...

  16. #36
    jag vet inte hur den förra ägaren har kört. <Under mina snart 50 000 mil på hoj har jag aldrig lyckas slita ett däck mer på ena sidan som detta framdäck .. <skit samma lagren är kass i alla fall, Skall bytas på måndag ...

  17. #37
    SKF 6205 2RS kanske är bättre än HD`s orginal lager.

  18. #38
    SKF har olika klassningar 1, 2 och 3 (glapp som kompensation för värmeutvidging) frågan är vilket som är lämpligast som hjullager Skall kolla med Sverull om de vet .

  19. #39
    Bikeline säljer NSK lagren och de har standard klassningen har för mig det kallas C5. C3 klassningen med mera spel används till fläktar och elmotorer som alstrar mycket värme

  20. #40
    Mercakombi
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av Pulare Visa inlägg
    SKF 6205 2RS kanske är bättre än HD`s orginal lager.
    Sånna tätade lager har jag använt i alla år, och på alla mina hojar, helt utan problem.

    Förövrigt så kostar dessa hjullager en skitsumma, om dom köps på Momentum
    eller Sverull t.ex(som förövrigt många utav dagens hojfirmor också gör). Där
    av att jag själv alltid bytt hjullager efter max 2000mil(jo, de e överdrivet, men
    det skiter jag i när jag dessutom ändå har ca.65% rabatt, via mitt jobb, på
    just alla typer av lager).

    Har sett en polares hoj vandra över vägen som en fyllesjuk höna, p.g.a kassa
    hjullager som fick framhjulet att gå sina egna vägar. Och ett eventuellt hjul-
    lagernyp skulle då jag inte vilja vara med om.

Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Hjullager.
    Av indy 500 i forum Ram, Fjädring, Bromsar, Hjul, Däck
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-07-10, 19:24

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •