Sidan 246 av 297 FörstaFörsta ... 146196236244245246247248256296 ... SistaSista
Resultat 4 901 till 4 920 av 5928

Ämne: Idag..

  1. #4901
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Så här då: Effekten är proportionell till mängden luft och bensin som kommer in i en motor och förbränns. En dubbelt så stor motor suger i sig typ dubbelt så mycket luft som den mindre och då kan man skicka in dubbelt så mycket soppa= typ dubblet så mycket HK.

    Ett annat sätt är att varva typ dubbelt så mycket, då hinner motorn suga i sig typ dubbelt så mycket luft per tidsenhet. Och så skickar man in motsvarande mer bensin. Ca dubbelt s mycket hk.

    Eller också kan man tvinga in dubblet så mycket luft i en given motorn med våld, och så skickar man på dubbelt så mycket soppa. Vad händer, jo typ dubbelt så mycket effekt.

    Därför kan man enkelt säga att volymen ökar från 1200 till 2400.
    Ja,tro fan att effekten ökar men cylindervolymen ökar inte ett skit!!! Endast vid borrning eller strokning!!! Rätta mej om jag har fel Tex i bilreklam står det ju inte 2.0 -3.2L om det är en Turbo Om jag byter till vassare kammar,större ventiler och förgasare så får jag ju in mer luft o bränsle som alla vet men inte fan ökar motorvolymen!
    Senast redigerat av xbones den 2014-04-15 klockan 21:35.
    There are no problemsonly solutions

  2. #4902
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av xbones Visa inlägg
    Ja,tro fan att effekten ökar men cylindervolymen ökar inte ett skit!!! Endast vid borrning eller strokning!!! Rätta mej om jag har fel Tex i bilreklam står det ju inte 2.0 -3.2L om det är en Turbo
    Nä reklamen säger inget om det för det blir för krångligt för folk att fatta. Normalt mäter man volymen vid atmosfärstryck som är 1 bar men överladdar man ökar cylindervolymen så det beror på helt vid vilket tryck du mäter.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  3. #4903
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av Lasse.S Visa inlägg
    Nä reklamen säger inget om det för det blir för krångligt för folk att fatta. Normalt mäter man volymen vid atmosfärstryck som är 1 bar men överladdar man ökar cylindervolymen så det beror på helt vid vilket tryck du mäter.
    Det är väl tätheten i insugsgserna som ökar? Cylindervolymen är den samma. Men låter bara dumt o säga att jag har en 2400 när jag gasar fullt.Over and out
    There are no problemsonly solutions

  4. #4904
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av xbones Visa inlägg
    Ja,tro fan att effekten ökar men cylindervolymen ökar inte ett skit!!! Endast vid borrning eller strokning!!! Rätta mej om jag har fel Tex i bilreklam står det ju inte 2.0 -3.2L om det är en Turbo Om jag byter till vassare kammar,större ventiler och förgasare så får jag ju in mer luft o bränsle som alla vet men inte fan ökar motorvolymen!
    Du saknar en del grundkunskaper om hur en sugmotor fungerar märker jag, Du har ett undertryck i motorn och av den anledningen sätter man större ventiler kammar som är öppna längre tid o större kanaler osv för att få in mer luft när man trimmar men du kan aldrig få in mer än vad den rymmer vid atmosfärstrycket för då har du uppnått jämnt tryck med insidan och utsidan motorn och då suger den inte längre, alltså tex din 1600 cc motor har bara den volymen när den är avstängd.
    Turbon hjälper då till att fortsätta få motorn att jobba med att pressa in luften i stället så volymen ökar och effekten.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  5. #4905
    Ja, ni har ju rätt rent teoretisk. Slagvolymen är ju bara volymen ovanför kolven när den är längst ner x antalet cylindrar. Oavsett vilken höjd man kör på, oavsett hur många och stora ventiler och vilka kammar man har. Även om det är en motor som arbetar enligt atkinson-cykeln.
    Men jag tycker det är en bra liknelse, beroende på ladd så har man olika volym.

  6. #4906
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Ja, ni har ju rätt rent teoretisk. Slagvolymen är ju bara volymen ovanför kolven när den är längst ner x antalet cylindrar. Oavsett vilken höjd man kör på, oavsett hur många och stora ventiler och vilka kammar man har. Även om det är en motor som arbetar enligt atkinson-cykeln.
    Men jag tycker det är en bra liknelse, beroende på ladd så har man olika volym.
    När man mäter luftvolym mäter man alltid vid havet 1,01325 bar och då rymmer en dm3 1 liter som väger 1,3gram vid 20 grader, åker du upp i alperna med den burken där trycket är lägre är burken fortfarande lika stor men luftvolymen är mindre likaså vikten, den fysiska storleken är ju alltid den samma men det är ju innehållet som är volymen och ökar/minskar med trycket.

    Ytterligare en fördel med turbo är att den kompenserar för höghöjd genom att turbinen får mindre motstånd och spinner fortare och på så sett fyller motorn med mer luft som om man vore vid havsnivå, därför kör man alltid i Alpha-N då luftmassan inte som sagt har den betydelse en sugmotor är behov av.
    Senast redigerat av Lasse.S den 2014-04-16 klockan 06:58.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  7. #4907
    Citat Ursprungligen postat av Lasse.S Visa inlägg
    Du saknar en del grundkunskaper om hur en sugmotor fungerar märker jag, Du har ett undertryck i motorn och av den anledningen sätter man större ventiler kammar som är öppna längre tid o större kanaler osv för att få in mer luft när man trimmar men du kan aldrig få in mer än vad den rymmer vid atmosfärstrycket för då har du uppnått jämnt tryck med insidan och utsidan motorn och då suger den inte längre, alltså tex din 1600 cc motor har bara den volymen när den är avstängd.
    Turbon hjälper då till att fortsätta få motorn att jobba med att pressa in luften i stället så volymen ökar och effekten.
    Som parentes kan man ha högre fyllnads grad än 100%. Gäller förstås att ha hög hastighet på luften in. Så insug,kammar o blås måste vara väl anpassat för just din hoj. Det hade du förmodligen på din dragracing hoj?

  8. #4908
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av belsebub36 Visa inlägg
    Som parentes kan man ha högre fyllnads grad än 100%. Gäller förstås att ha hög hastighet på luften in. Så insug,kammar o blås måste vara väl anpassat för just din hoj. Det hade du förmodligen på din dragracing hoj?
    Jo men det är i extrema fall och överfyllnaden blir inte särskilt stor, och det kan kanske vara krånglig som det är ändå
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  9. #4909
    Citat Ursprungligen postat av Lasse.S Visa inlägg
    Jo men det är i extrema fall och överfyllnaden blir inte särskilt stor, och det kan kanske vara krånglig som det är ändå
    Såg att du har problem med din Thundermax levererad?..både 309-460 o 309-485 passar till din hoj. 309-485 har adapter kabel så du han ansluta med USB om modulen sitter gömd så du inte kommer år kontakten.
    Och när du får den uppdatera till den nya firmware som har deras wave tune. skall vara 3 gånger snabbare på att justera AFR.

  10. #4910
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av belsebub36 Visa inlägg
    Såg att du har problem med din Thundermax levererad?..både 309-460 o 309-485 passar till din hoj. 309-485 har adapter kabel så du han ansluta med USB om modulen sitter gömd så du inte kommer år kontakten.
    Och när du får den uppdatera till den nya firmware som har deras wave tune. skall vara 3 gånger snabbare på att justera AFR.
    Har haft massa strul och vet fortfarande inte hur det går men Paul på Harleybutiken gör vad han kan så jag hoppas det löser sig fort för jag kör enbart med original sprutet nu och öppen wastegate ventil för att inte ladda något så det är trist. tackar för tipset med firmware, har laddat ner programmet o kikat lite och det verkar ju inte vara jätte svårt, synd bara med mått enheterna
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  11. #4911
    Gårdagens kvällsrepa blev en nattrepa




    Ridning is my business and business is good!

    http://harleyforum.se/showthread.php...er-Forty-Eight

  12. #4912
    V.I.B Fonves avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    683
    Tackad: 6

    Citat Ursprungligen postat av Forty8 Visa inlägg
    Gårdagens kvällsrepa blev en nattrepa



    -----------

    vackert så en kan tjuta!
    SB 2008. Min egen "flamma"!

  13. #4913
    Svarthoran lämnad på bänkning hos Linga hämtas ut i morgon

  14. #4914
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av Lasse.S Visa inlägg
    Du saknar en del grundkunskaper om hur en sugmotor fungerar märker jag, Du har ett undertryck i motorn och av den anledningen sätter man större ventiler kammar som är öppna längre tid o större kanaler osv för att få in mer luft när man trimmar men du kan aldrig få in mer än vad den rymmer vid atmosfärstrycket för då har du uppnått jämnt tryck med insidan och utsidan motorn och då suger den inte längre, alltså tex din 1600 cc motor har bara den volymen när den är avstängd.
    Turbon hjälper då till att fortsätta få motorn att jobba med att pressa in luften i stället så volymen ökar och effekten.
    Jaja what ever. Du får ha det så bra med din 1200-2400 Släng på en hårtork till så får du säkert 4800
    Senast redigerat av xbones den 2014-04-16 klockan 21:28.
    There are no problemsonly solutions

  15. #4915
    Citat Ursprungligen postat av Fonve Visa inlägg
    -----------

    vackert så en kan tjuta!
    ja jag vet...snyft!

    Ridning is my business and business is good!

    http://harleyforum.se/showthread.php...er-Forty-Eight

  16. #4916
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av xbones Visa inlägg
    Jaja what ever. Du får ha det så bra med din 1200-2400 Släng på en hårtork till så får du säkert 4800
    Ja ibland kan det vara svårt att tänka utanför boxen på bilsidan är det inte så ovanligt med dubbla fläktar och Volvo håller på med kompressor och turbo i samma motor och i framtiden kommer en del MC också haka på och det skulle inte förvåna mig om H-D gör det med
    http://www.motorcyclenews.com/MCN/Ne...superchargers/
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  17. #4917
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 128
    Tackad: 11
    Lite pissväder ute så man fick ansluta smart tv,n till det trådlösa nätverket och testa att kolla youtube video i led 55" tv,n.Vilken helvetes
    skillnad de blev mot att kolla på datorn.

  18. #4918
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Glad Påsk på alla....

    Hoppas alla får en chans att nöta lite mil i helgen åtminstone!



    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  19. #4919
    Mycket prat om fyllnadsgrad och bänkning här i denna tråd. Fattar noll.
    Man sitter på bänken å fyllnar till. poff!

    gla påsk!

  20. #4920
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av modestrick Visa inlägg
    Mycket prat om fyllnadsgrad och bänkning här i denna tråd. Fattar noll.
    Man sitter på bänken å fyllnar till. poff!

    gla påsk!
    Ja,det är mycket med det tekniska.Vissa är ju så att säga allvetande o tror att andra inte hajar nåt men glad påsk på dej
    There are no problemsonly solutions

Sidan 246 av 297 FörstaFörsta ... 146196236244245246247248256296 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. Hur är vädret i din del av Sverige idag??
    Av Bikebandit i forum Off Topic
    Svar: 263
    Senaste inlägg: 2012-10-13, 14:02
  2. Svar: 23
    Senaste inlägg: 2011-12-09, 12:43
  3. Bus med batten idag
    Av ViLa i forum Region Västra Götaland
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-10-03, 02:04
  4. En lite kul logo jag snidade ihop idag..
    Av admin i forum Forumnyheter, önskemål, hjälp och synpunkter
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-07-21, 10:40
  5. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-05-07, 10:18

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •