Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 54

Ämne: Besiktningstråden

  1. #1

    Besiktningstråden

    Här gör vi en liten checklista på vad som kan vara värt att fixa/kolla innan besiktningen!

    * * * * *

    Att täkna på!
    Regler skiljer sig beroende på årsmodeller.
    Kom även ihåg att bilprovningens regler inte alltid synkar med trafikpolisens!
    Besiktningsmän kan döma och tycka olika.

    * * * * *

    Nummerskylt och reflex:
    Reflex (Ska sitta på i mitten, får ej sitta på nummerskylten, E-märkt)
    Nummerskylt kan vara vadsomhelst MEN inte på vägen, då gäller trafikstyrelsens skylt endast.
    Skyltbelysning måste fungera och får INTE blända bakåt
    Horisontellt monterad nummerskylt är ok(bakom bakaxeln) på beskiktning, på väg osäker.

    Belysning & El:
    Samtliga lampor måste vara E-märkta.
    Endast en baklampa på vänstersidan, EJ OK.
    Parkeringljus ska lysa.
    Framlykta ska peka rätt (tag med nycklar att ställa in på plats, om fel)
    Bromsljus ska funka med fot- och handbroms.
    Blinkers ska blinka i "rätt hastighet".
    Batteri ska sitta FAST.
    Tuta ska fungera.
    Hastighetsmätare får vara cykelmätare, om belyst?

    Avgas & Buller:
    Nya regler infördes 2010? Det som står i regpapper är det som gäller. Typ 96db. OM INGET dB är angivet i dina registeringsbevis så gäller det gamla 103dB!!!!!!! Bra att veta, lätt att missa!

    Däck:
    Mönsterdjup? (ingen aning, hjälp)

    Bromsar:
    Kolla efter läckor, klossarnas skick och inga skeva skivor är ok.

    Lager:
    Styrlager och hjullager, inga glapp eller missljud.

    * * * * *

    Hjälp oss att komma på mer...

  2. #2
    Hjullager (lagom glapp o inga missljud)
    Ljuddämpare (det ska va lite ljud)
    Bromsbelägg (slitage koll)
    Styrlager (inget glapp )


    Tillagt, tack!
    If I need help I`ll ask you!If you need help call me!!

  3. #3

    Smile Besiktning

    Sist funktionärerna bromsa opp mig hävdade konstapeln att det hade gått fort.Höhö kolla in i rambena jag har två cylindrar ,skillnad hade vart om dom var fyra å stod på andra ledden,åå det här hade varit för tjugo år sedan.Då hade jag kanske gått på det där.konstapeln utbrister då,ERU medveten om att du inte har besiktigat sen 1983.Ojoj men nu är vi ju tre man då kan vi ju gälpas åt å besiktiga dårå menar jag.Då förklarar han,det går inte till på det viset,utan åk hem å ring något som heter svensk bilprovning dom gälper dig.Jaa det är inte lätt att veta alla gånger. Nhää besiktning det får vara för mig det är bara gnäll å grinig personal på sbp

  4. #4

    Besiktning

    Några bra ord inför besiktningen
    If I need help I`ll ask you!If you need help call me!!

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av admin Visa inlägg
    Nummerskylt och reflex:
    Reflex (Ska sitta på i mitten, får ej sitta på nummerskylten, E-märkt)
    Jag har kört med reflexen fastskruvad i besiktningsnummerskylten sedan tidigt 90-tal (fast på olika cyklar) och aldrig fått nån bassning på det på besiktningen. Normalt kör jag med liten skylt och då är det ju väldigt behändigt att bara tejpa den stora skylten med reflex och allt över den lilla när man besiktigar.

    Ute på vägen blir jag stoppad ganska ofta pga att farbror polisen inte uppskattar min väst, men bara en enda gång har de sagt något om den lilla skylten. När de tyckte den var för liten frågade jag hur stor den skulle vara. Polisen sa att den skulle vara så stor som den skylten som satt på när jag köpte hojjen. Jag sa att det var den skylten som satt på (vilket var lögn naturligtvis) och fortsatte att fråga vilka mått det var som egentligen gällde. Det ville han inte svara på utan frågade om jag hade dispens för liten skylt. Jag visste inte ens att man kunde få det och det talade jag om, men då sa han att om det var den skylten som satt på när jag köpte motorcykeln så fanns det nog en dispens och sedan for dom.

    Efter detta pratade jag med en kund som jobbar på vägverket (eller vad det nu heter nu för tiden) och han sa att i princip alla som kör amerikanska bilar och ansöker om dispens för "amerikansk storlek" på skylten får det, och han kunde inte se varför inte det samma skulle gälla hojjar. Jag har inte fått tummen ur än, men funderar på att kasta in en ansökan. Om inte annat för att se hur lång näsa besiktningen får nästa gång.
    Ride hard or stay at home!


  6. #6
    Låter intressant det där, har funderat i samma banor eftersom det bevisligen finns andra fordon med den mindre skylten, Eu-moppar snöskotrar och vissa jänkebilar, så varför ända in i glödheta måste vi hojåkare åka runt med ett dasslock bakpå skärmen.....jag tror at min "miniskylt" kommer säta griller i huvet på snuten eftersom den är präglad precis som en vanlig skylt men inte med rätt mått, och jag tror snuten är mer förvirrad nu efter att skattemärket är bortplockat. Men som sagt Transportstyrelsen, kom igen och godkänn de mindre skyltarna!!

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av patrik151515 Visa inlägg
    Efter detta pratade jag med en kund som jobbar på vägverket (eller vad det nu heter nu för tiden) och han sa att i princip alla som kör amerikanska bilar och ansöker om dispens för "amerikansk storlek" på skylten får det, och han kunde inte se varför inte det samma skulle gälla hojjar. Jag har inte fått tummen ur än, men funderar på att kasta in en ansökan. Om inte annat för att se hur lång näsa besiktningen får nästa gång.
    Kikade in på transportstyrelsens hemsida ang. detta, och det står på ansökningsblanketten för dispens att de tar 1200 pix för att behandla ärendet. Surt!!

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av galagmosh Visa inlägg
    Kikade in på transportstyrelsens hemsida ang. detta, och det står på ansökningsblanketten för dispens att de tar 1200 pix för att behandla ärendet. Surt!!
    Ja man blir inte förvånad, jag brukar maila dom, brukar få svar inom nån dag....ska börja mailbomba angående skylten ;-)

  9. #9
    Är det någon här som har fått, eller vet om någon som fått dispens för mindre skylt?

  10. #10
    V.I.B Easy Rider
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Stockholm/Haninge
    Inlägg
    127
    Tackad: 0
    Går ej att få dispens för liten skylt när det gäller mc endast bil och lastbil. Dock kan det komma en mindre skylt framöver då vi nu inte behöver ett skattekvitto på skylten dock tar det nog nåt år till enligt den jag pratat med på transportstyrelsen.

  11. #11
    Kom ihåg att kontrollera:
    1.
    kontakter och reglage
    2.
    ljus och signaler
    3.
    kedja och kedjelås, att kedjelåset är rätt monterat
    4.
    däckens mönsterdjup, minst 1 mm över hela slitbanan
    5.
    att reflexen bak är hel
    6.
    fram- och bakbroms, slitage och skador på belägg
    7.
    vassa kanter på vindskyddet eller på "mössan" på strålkastaren
    8.
    skicket på broms- och bränsleslangar, sprickor m.m.
    9.
    framgaffelns funktion
    10.
    att det inte finns oljeläckage
    11.
    stötdämpare bak, funktion och täthet
    12.
    att skyltlyktan fungerar
    13.
    att det finns varningstriangel för trehjuliga mc
    14.
    kontrollampa för helljus (från 1984 års modell)
    Det är inte målet som räknas, utan färden
    Framtiden är som ett babianarsle, färgglatt och fullt med skit.

  12. #12
    Zeb på forumet frågade på chatten:

    Tjena . någon som har kolla om det blir anmärkning på besiktningen om inte lampa för att friläge är i funkar? (Neutrallampan)

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av admin Visa inlägg
    Zeb på forumet frågade på chatten:

    Tjena . någon som har kolla om det blir anmärkning på besiktningen om inte lampa för att friläge är i funkar? (Neutrallampan)
    Ett Facebook-svar:

    Fredrik Pj Johansson - Jag har aldrig haft nån neutrallampa och heller aldrig fått nån anmärkning för att en sån saknas... Mycket annat gnäller dom om men aldrig detta..

  14. #14
    V.I.B Contributor
    zeb.lovehells avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    222
    Tackad: 0

    Tjena . Någon som vet ifall besiktningen kan ge nya tvåor på en ombesiktning om man tex om man bytt till raka rör
    Zeb Lovehell

  15. #15
    V.I.B - Vinnare BOTM Feb 2012 ElMilagro.s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Shitlake.
    Inlägg
    438
    Tackad: 0

    Citat Ursprungligen postat av admin Visa inlägg
    Ett Facebook-svar:

    Fredrik Pj Johansson - Jag har aldrig haft nån neutrallampa och heller aldrig fått nån anmärkning för att en sån saknas... Mycket annat gnäller dom om men aldrig detta..
    Skönt, blev lite orolig när jag läste det på chatten, man vet ju aldrig vad dom hittar på dom där SBP!!!!
    Bobber 883 -06

  16. #16
    V.I.B Contributor
    zeb.lovehells avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    222
    Tackad: 0

    Blankt papper på hojen så nu blir det att göra så den låter gott igen o ser ut som den ska
    Zeb Lovehell

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av zeb.lovehell Visa inlägg
    Tjena . Någon som vet ifall besiktningen kan ge nya tvåor på en ombesiktning om man tex om man bytt till raka rör
    Hoj på er!
    Ursäkta det sena svaret!

    Efterkontroll är i princip en ny besiktning, som "får" begränsas till de underkända punkterna!
    (Vilket betyder att du kan få nya anmärkningar på tidigare godkända delar!!!)
    ((Fd fordonstekniker på Bilprovningen i 9år!))
    Senast redigerat av Nicco... den 2011-06-28 klockan 21:54.

  18. #18
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2
    Tackad: 0
    Angående liten reg skylt.
    Det är ganska höga böter om man har en liten reg skylt, det klassa som om man inte har någon skylt alls. Om Polisen är grinig.
    Om man däremot monterar fast original skylten inuti en packväska eller dylikt så räknas det som felmonterad skylt och då är inte böterna lika höga.

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av pTr Visa inlägg
    Angående liten reg skylt.
    Det är ganska höga böter om man har en liten reg skylt, det klassa som om man inte har någon skylt alls. Om Polisen är grinig.
    Om man däremot monterar fast original skylten inuti en packväska eller dylikt så räknas det som felmonterad skylt och då är inte böterna lika höga.
    ok, bra att veta, DOCK MÅSTE det vara originalskylten. Alla andra skyltar går som "avsaknad av skylt".... (ni behöver inte fråga mig hur jag vet)


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  20. #20
    Måste reflexen bak sitta i mitten?

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •