Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 54 av 54

Ämne: Besiktningstråden

  1. #41
    Vad är det som gäller vid blinkers placering egentligen? Har sökt som en dåre på nätet men enda jag hittat är att det ska vara minst 24cm mellan dom fram och 18cm bak.
    Samt att dom ska vara E-märkta och blinka med "rätt" hastighet.

    Är det allt?
    Trägen vinner!

  2. #42
    V.I.B Contributor LaDailles avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Mariefred
    Inlägg
    636
    Tackad: 0

    Vad har du för årsmodell då?

    - - - Uppdaterad - - -

    http://www20.vv.se/vvfs/lagrum_dokum...ckning=2003:23

    och där en länk till: http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr023.pdf

    Den har du kanske läst?

    Har du en 78:a?
    Då gäller INTE så många regler som för nya hojar.

  3. #43
    V.I.B Contributor LaDailles avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Mariefred
    Inlägg
    636
    Tackad: 0

    1975 och framt ska ha blinkers, före 1975 behövs inte blinkers...
    Allt detta står i pdf-filen, + blinkhastighet, diverse mått etc etc

  4. #44
    Nää jag har ju en -01as heritage nu, och det är ju inte annat att man börjar fundera på vafan man har gjort. Men jävlar vad regler det var då! Undrar om motståndarna verkligen har så stor koll?
    Det var ju cm hit och dit, vertikala regler, gradantal och fan vet allt. Nej jag tror jag gör som alltid och skiter i det och monterar där det ser snyggast ut och sen får det väll bära eller brista. the law!
    Trägen vinner!

  5. #45
    V.I.B Contributor LaDailles avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Mariefred
    Inlägg
    636
    Tackad: 0

    Ja för fan.
    Det är bara att åk !!!

  6. #46
    Finns det något som säger att man inte får ha "undermonterade" speglar i Sverige? Typ som den här bobbern, fast på båda sidorna..
    Kolla gärna in min bobber-bildblogg.

  7. #47
    V.I.B
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Vinslöv, Sweden
    Inlägg
    495
    Tackad: 0

    besiktigade nyligen med spegeln under, inga problem, däremot ville de att jag skulle ha 2, regeln om att det skulle finnas 2 kom tydligen-03

    men för den petige; helfordonsgodkänd = "allt är förbjudet"

  8. #48
    Ok, tack. Verkar vara lite lotteri vad man får igenom och inte..
    Kolla gärna in min bobber-bildblogg.

  9. #49
    V.I.B
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Vinslöv, Sweden
    Inlägg
    495
    Tackad: 0

    lotteri ja lite, men vanliga besiktningen är oftast ganska förståndiga, de måste sköta sitt jobb men de drar sällan saker till sin spets.
    sen finns såklart undantag, det finns vissa poliser som tror att de kan störa ut gäng- kriminalitet genom att jävlas med varenda svensson som har mc, något fel går alltid att hitta för den uppfinningsrike.

  10. #50
    Låter trist. Har inte stött på nåt sånt än och hoppas det fortsätter så.
    Kolla gärna in min bobber-bildblogg.

  11. #51
    Hur bökigt är det vid besiktningen att ha bytt bredd på hjulen/däcken?

    Vill ha samma bredd både fram och bak, typ så här. Anar att det kommer att bli jobbigt att genomföra, vilket är en helt annan diskussion. Men om man bortser från det, kommer man att stöta på motstånd vid besiktningen? Underlättar det om man smalnar av bakdäcket i stället för att bredda framdäcket?
    Kolla gärna in min bobber-bildblogg.

  12. #52
    V.I.B
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Vinslöv, Sweden
    Inlägg
    495
    Tackad: 0

    egentligen samma svar som speglarna, men ju mer iögonfallande det är, desto svårare blir det även för de vettiga besiktningsmännen att "missa" det.
    själv har jag besiktigat med fel bredd och diameter både fram och bak utan problem, men det är inga extrema grejjer som lyser ombyggt för den oinvigde.

  13. #53
    Såg denna tråd och drog mig till minnes förra veckans besiktning. För första gången körde jag dit (i det här fallet Dekra) alldeles tillfreds med vetskapen om att den skulle glida igenom lika galant som ett inoljat doktorsfinger på prostatakollen. Originalljuddämparna monterade, nummerskylten på sin förskräckliga originalposition och hela ekipaget blänkande och gnistrande som en nyslipad blodsdiamant. Som grädde på moset så noterade jag att besiktningsmannens egen Harley stod parkerad på utsidan. Det var inte mycket mer för honom att göra än att gå ett varv runt knarren, fylla i de erforderliga dokumenten, tuta och blinka lite pliktskyldigt och frankt konstatera att den var i ett exemplariskt skick. Han nickade mot ljuddämparna och påpekade att "du kör väl inte omkring med de där till vardags? De låter alldeles för lite". Sedan var det bara att åka hem igen och återställa allt oväsen och all fåfänga.

  14. #54
    Ok. Börjar förstå att det mer handlar om att inte sticka ut än att hålla sig till de exakta reglerna. Tack för svar.
    Kolla gärna in min bobber-bildblogg.

Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •