Sidan 6 av 7 FörstaFörsta ... 4567 SistaSista
Resultat 101 till 120 av 137

Ämne: Volvo Amazon kanske ?

  1. #101
    Grattis till Amman!!!!!

  2. #102
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 125
    Tackad: 4

    Dags att ta min Amazona ut för lite frisk luft, sålde min Pajero två veckor sedan och har inte använt bilen sedan des. Startade utan problem, hoppas det förblir så i framtiden Med mina fickpengar beställde jag en uppsättning nya stänkskydd från vp parts och körde till posten för att hämta paketet. Det är det första steget mot att förbereda bilen för vintern och kommer att monteras efter att jag har underredsbehandlat bilen. För närvarande är under fram och bakskärmar gjort men resten av chassit och ny plåt etc har endast varit zink grundat såvitt jag kan se Tidigare ägaren körde bara den i sommar på soliga dagar då och då.

    Något i den här bilden är k-märkt


    Som jag ser det .. jag bevara en del av svenskt kulturarv


    Jag har fått kontakt med Dinitrol / Ditec för ett pris för rostskyddbehandling och de vill ha runt 6000kr

    Någon föreslå ett bra sätt att göra det, tänkte rensa upp undertill grundligt och kanske hammarlack ?? och sen ge det ett skikt av rostskyddsmassa . Innan vintern jag montera kanske en uppsättning av innerskärmskydd fram för extra skydd. Jag har inte tillgång till billyft, kommer att köpa bil ramper och borstar istället..

  3. #103
    Synd att köra den på vintern. Innerskärmar fram är bra. Inte hammarlack, annat fäster dåligt på det. Men det är klart att du sedan skall kosta på en bra behandling. Men en liten skutt sprutar balkar, dörrar och undersida med rostskyddsolja eller linolja för under tusenlappen. Ett bra alternativ även om du får göra det vart och vartannat år.

  4. #104
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 125
    Tackad: 4

    Det är min enda bil nu men Jag använder knappt dem ändå..kommer endast att användas om och när det är omöjligt att köra under vintermånaderna och några gånger på sommaren eller när det behövs, men jag vill att det är rostskyddsbehandlad att skydda den

    Thanks for the tip

  5. #105
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 125
    Tackad: 4

    Tog den ut idag .. körde det på i ungefär en timme runt den skånska landsvägar .. riktigt roligt att köra, sedan tillbringade eftermiddagen med att rost skydda bensintanken och ljuddämpare. Resten av Rostskyddbehandling kommer att ske i några veckor.




  6. #106
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av Bikebandit Visa inlägg
    Tog den ut idag .. körde det på i ungefär en timme runt den skånska landsvägar .. riktigt roligt att köra, sedan tillbringade eftermiddagen med att rost skydda bensintanken och ljuddämpare. Resten av Rostskyddbehandling kommer att ske i några veckor.



    Fin Amma du har BB Kunde gärna haft en likadan själv!
    There are no problemsonly solutions

  7. #107
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 125
    Tackad: 4

    Tack Xbones ...Verkar vara ett bra val för mig, jag köra motorvägar inte ofta, reserv delar är lätta att hitta även nya delar är billigt jämfört med nya bilar. Helförsäkringen är bara 1500kr och ingen vägskatt att betala Mine drar 0.8-0,9 men jag kan leva med det efter pajeron och i överväxeln kör det mellan 100-120 ganska bekvämt

  8. #108
    Snygg bil. Själv så har jag en 58 med så tidigt chassinr att den är identisk med en 57a som ju är första årsmodellen. De första amazonerna hade ännu sämre rostskydd än de senare och en del barnsjukdomar. 6 volt elsystem, trumbromsar runt om, B16 motor, inga säkerhetsbälten eller vindrutespolning (fanns som tillval).

    De tidiga var dock rent utseendemässigt mer påkostade vad gäller smådetaljer och krom. För o ta några exempel är både grill och huvlist gjorda i kromat stål/rostfritt i stället för alu, reflexerna gjorda av glas i stället för plast, handbromsöglan i kromat stål i stället för plast m.m.

    Hoppas det är ok att jag slänger in nån bild.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Amazon1.jpg 
Visningar:	45 
Storlek:	43,1 KB 
Id:	12224Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Amazon4.jpg 
Visningar:	44 
Storlek:	99,3 KB 
Id:	12225Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Amazon6.jpg 
Visningar:	44 
Storlek:	64,5 KB 
Id:	12226Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Amazon7.jpg 
Visningar:	43 
Storlek:	76,5 KB 
Id:	12227Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Amazon8.jpg 
Visningar:	42 
Storlek:	52,8 KB 
Id:	12228Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Amazon9.jpg 
Visningar:	41 
Storlek:	54,2 KB 
Id:	12229Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Amazon2.jpg 
Visningar:	42 
Storlek:	57,7 KB 
Id:	12230Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1200VB2.jpg 
Visningar:	40 
Storlek:	60,1 KB 
Id:	12231

  9. #109
    Kul att se en massa bilder från hemtrakten på en fin bil!

  10. #110
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 125
    Tackad: 4

    Citat Ursprungligen postat av Erik Lundberg Visa inlägg
    Snygg bil. Själv så har jag en 58 med så tidigt chassinr att den är identisk med en 57a som ju är första årsmodellen. De första amazonerna hade ännu sämre rostskydd än de senare och en del barnsjukdomar. 6 volt elsystem, trumbromsar runt om, B16 motor, inga säkerhetsbälten eller vindrutespolning (fanns som tillval).

    De tidiga var dock rent utseendemässigt mer påkostade vad gäller smådetaljer och krom. För o ta några exempel är både grill och huvlist gjorda i kromat stål/rostfritt i stället för alu, reflexerna gjorda av glas i stället för plast, handbromsöglan i kromat stål i stället för plast m.m.

    Hoppas det är ok att jag slänger in nån bild.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Amazon1.jpg 
Visningar:	45 
Storlek:	43,1 KB 
Id:	12224Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Amazon4.jpg 
Visningar:	44 
Storlek:	99,3 KB 
Id:	12225Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Amazon6.jpg 
Visningar:	44 
Storlek:	64,5 KB 
Id:	12226Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Amazon7.jpg 
Visningar:	43 
Storlek:	76,5 KB 
Id:	12227Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Amazon8.jpg 
Visningar:	42 
Storlek:	52,8 KB 
Id:	12228Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Amazon9.jpg 
Visningar:	41 
Storlek:	54,2 KB 
Id:	12229Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Amazon2.jpg 
Visningar:	42 
Storlek:	57,7 KB 
Id:	12230Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1200VB2.jpg 
Visningar:	40 
Storlek:	60,1 KB 
Id:	12231
    Hi Eric klart kan du lägga in bilder och berätta om din Amma Jag håller med dig,de tidigare Amazon var mycket finare och mycket mer detaljerad. Jag gillar dem, men jag letade efter en bra bruksbil där jag kunde hitta delar utan problem.. Haha min har ingen vindrutespolning, måste skaffa fram det innan winter
    Idag var det i verkstaden för handbromsen justering och bromsservice, bromsar fungerar mycket bättre nu men killen berättade för mig att det skulle vara bra att byta till ett nytt bromsok på ena sidan fram, skall göra det i augusti.


    ... och detta är hur det ser ut under ... behöver en bra Rostskyddbehandling innan vintern .. hoppas att få tid att göra det i slutet av denna månad

  11. #111
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 125
    Tackad: 4

    Rostskyddbehandling är den fan sämsta jobbet jag har gjort på en bil ..tog mig tre dagar att göra..





    Monterade nya rostfria fästen O nya stänkskydd..



    Och idag fick jag veta att sätena fram är mycket ovanligt och svårt att hitta,fällbara säten.Monterad som standard endast Amazon 123GT eller vid specialbeställningar tillverkad av Reutter och sedan Recaro..OOOooooooOOooOOh !!!!!!



  12. #112
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Vært varje minut BB
    There are no problemsonly solutions

  13. #113
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 125
    Tackad: 4

    I hope so Xbones..Jag hoppas att behålla det för en lång tid framöver

    Körde en sväng till KG Trimning i Södra Sandby idag .. trevligt företag med mycket godsaker på hyllorna



    ...körde också till Hörby, var tvungen att köpa ett nytt däck till reserv hjul, däck som var på det var skit... en regummerade vinterdäck från sjuttiotalet, hur kunde tidigare ägare kör runt med den som en reservdäck ???? Fick den för ett bra pris, Vredestein .. 400kr billigare än de flesta jag ringde och monterade och balanserade..result !

  14. #114
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Kanske berättat att när jag var ung -70 och bodde på Gotland så hade en granngrabb en -65 122 Sport! Exakt likadan som din! Bilen var fem år gammal! Gissa om man njöt när man fick åka med han Det var ju tuffaste bilen i byn!
    There are no problemsonly solutions

  15. #115
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 125
    Tackad: 4

    Nöjd ... lyckats få original amazon säkerhetsbälten och monteringssats i riktigt bra skick från någon i England

    Senast redigerat av Bikebandit den 2013-08-15 klockan 19:38.

  16. #116
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 125
    Tackad: 4

    Lackerade några motordelar och städat under motorhuven lite, Nytt batteri och tändkablarna




    Köpte några reservdelar, gamla men i gott skick. Föredrar dem än nya delar...


    Införskaffade fyra original gamla amazon fälgar redo för vinter eftersom jag vill inte använda mina 5.5 KPZ fälgar under vintern. Har lämnat dem in för blästring och lackering sen ska dem har dubbdäck monterade. Lite svårt att hitta bra dubbdäck i den 165x15 storlek hmmm....

  17. #117
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Ser nice ut Rick
    There are no problemsonly solutions

  18. #118
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 125
    Tackad: 4

    Tack Xbones .. Det har väckt mitt intresse för att köra igen, moderna bilar är väldigt tråkigt. Det har gett mig något att göra, min street bob är klar och hur jag vill ha det så inget att göra där.



    Detta Amazon som sagt har restaurerats för några år sedan bortsett från inredningen och som jag fick reda på efter körning i regn saknas några gummitätningar här och där, det var vatten in i tröskeln på ena sidan på bilen De är nya så det var inte ett rost problem, kollade under skärmarna båda sidor och den sida som hade problemet saknade en tätningslist mellan skärm och hjulhus Det är beställt och borde få det snart
    De stålfälgar kommer att vara redo att hämta nästa vecka..

    .letar efter en '66 grill just nu .. den jag har är från en senare modell.

    66 Grill...

  19. #119
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 125
    Tackad: 4

    Fick tag i en ... tvättade och putsade upp den lite, inte så illa med tanke på hur gammalt det är.





    kom med i köpet .. någon som vet något om denna grill emblem ?



    Min nya gamla '66 grillen nu tillbaka där det ska vara .. på min '66 Amazon

    Senast redigerat av Bikebandit den 2013-09-20 klockan 02:20.

  20. #120
    Jag tror man fick ett sådant märke om man hade kört sin bil säkert i 10år utan att vara inblandad i någon olycka så man var tvungen att använda sin försäkring.

Sidan 6 av 7 FörstaFörsta ... 4567 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Kanske inte ny, men opresenterad..
    Av pbmj76 i forum Ny på harleyforum.se?
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-08-19, 15:45
  2. Harley Davidson 2015 .. kanske ???
    Av Bikebandit i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-08-11, 20:37
  3. "volvo" instrumentenbrädan på softtail
    Av Benny i forum Harley-Davidson Softail
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-07-21, 20:56
  4. En egen ring eller kanske en förlovningsring?
    Av Draken i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-07-16, 21:43
  5. Kanske en ball grej till bygget?
    Av admin i forum Custom & Byggen
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-06-16, 17:50

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •