Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Godtyckliga växlar / problem med växellåda?

  1. #1

    Godtyckliga växlar / problem med växellåda?

    Köpte en sportster bobber -89 konverterad 883 till 1200 i förrgår. Den var avställd och inte besiktigad och därmed kunde jag inte provköra den. Besiktningen godkändes men både till och från besiktningen kände jag att valet av växel var godtyckligt. När jag startar den är det svårt att hitta neutral. När jag åker och växlar upp och ner kommer inte rätt växel i, ex när jag växlar ner fr 4 så åker plötsligt neurtral i eller kanske 2?
    Ingen skillnad på kall el varm motor.
    Pratade med tidigare säljaren som menade att detta berodde på att jag inte justerat kopplingen, men jag får ju i växlar men vilken är godtyckligt!
    Var för i HD verkstan som menade att det var något fel i växellådan, lameller/gafflar dyl. Jobbet är drygt och dyrt!
    Har någon erfarenhet av liknande fel? Vet inte hur jag ska göra.... rätt uppgiven faktiskt.

  2. #2
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20130811_112101 (2016_04_19 17_54_11 UTC).jpg 
Visningar:	38 
Storlek:	79,1 KB 
Id:	19980

    så här ser lådan ut när man har plockat ur den. Tittar du noga ser du en shift cam follower som är kass. kan vara det samma på din.

    https://www.nostalgia.se/vaxellada/v...984-90-oe.html

  3. Följande användare tackar Pulare för detta inlägg:

    Begrvk03 (2021-06-13)

  4. #3
    Är den från en -89? När man googlar på sportster lådor ser de nämligen annourlunda ut. De flesta är märkta med HD emblem men mina saknar dessa utan har infestningar för att öppna huset som påminner om chevrolet märket...
    Är detta samma lådor för alla?
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	57EC0BC9-B02B-4656-99C2-4B7D3E505137.jpg 
Visningar:	36 
Storlek:	22,5 KB 
Id:	19981

  5. #4
    Den är från en 90:a men är samma som din. Kom 5 växlad 91 och den ser annorlunda ut. De två pluggarna är för service av kedjesträckaren och kopplingsjustering.

  6. Följande användare tackar Pulare för detta inlägg:

    Begrvk03 (2021-06-13)

  7. #5
    Justerade kopplingen men när jag var klar och skulle se (utesluta) om detta hjälpte har nu ”växelpedalen” ett problem. Känns som den nötts hårt efter stt jag försökt få i växlarna att den inte alls är fäst i pinnen som går in i lådan! Försökte dra åt den lilla skruven utan resultat, känns som hacken är utslitna... kan man ta bort växelpedalen? Den verkar sitta som berg... eller sitter den ihop med pinnen in i lådan?

  8. #6
    Har du tillgång till någon sprängskiss och instruktion / video hur man går tillväga för att öppna upp lådan?

  9. #7
    cam follower bytte jag på min sporre tillen i stål från Bikeline när det fanns. Vet inte var den kan hittas nu

  10. #8
    Citat Ursprungligen postat av Rulle rep Visa inlägg
    cam follower bytte jag på min sporre tillen i stål från Bikeline när det fanns. Vet inte var den kan hittas nu
    https://www.nostalgia.se/vaxellada/v...4-90-stal.html

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Begrvk03 Visa inlägg
    Har du tillgång till någon sprängskiss och instruktion / video hur man går tillväga för att öppna upp lådan?
    https://www.facebook.com/groups/1465...25976037704914

    https://partsfinder.onlinemicrofiche...TER%20ASSEMBLY

Liknande ämnen

  1. Hd electra växellåda/koppling problem
    Av vicke i forum Harley-Davidson Touring
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2016-01-08, 20:18
  2. Hd electra växellåda problem
    Av vicke i forum Harley-Davidson Touring
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-10-07, 21:05
  3. Växellåda problem
    Av RACERBEAST i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-09-14, 18:23
  4. tjorv med växellåda "rysslåda"
    Av Hd1340 i forum Drivlina, Växellåda, Koppling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-06-22, 19:20
  5. Växellåda 1936-64 (4 växlad)
    Av linkert i forum Köpes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-01-01, 18:49

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •