Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Xl1200C - Nyköpt och testkörd - Funderingar

  1. #1

    Xl1200C - Nyköpt och testkörd - Funderingar

    Hej.
    Köpte en xl1200c -10 med 640mil på mätaren förra helgen. Hämtade bågen i torsdags och eftersom tidigare ägare var en äldre herre som låtit den stå i 2år så bytte jag olja, filter och fyllde på med frisk bensin samt lite besinbooster. Har kört en långtur idag och upptäckte att oljeslangen till tömningen är sprucken vid fästet av oljetanken, vanligt??

    Sedan så har jag idag plockat av avgassystemet med lambdasonder samt den bakre ”motorkåpan” för att kika lite. Överlag bra skick, lite ytrost då den förmodligen inte stått förvarad i varmgarage.

    Saker jag vill göra under vintern och behöver tips om:
    Lacka skärmar+tank. Har någon tips om en vettig video på youtube att tipsa om för demontering?

    Kapa bakskärm: tips om regskylt kitt för flytt samt vad gör man med baklyset för att det ska bli lagligt? Är regskylt kitt verkligen så dyra som de jag hittar på nätet till tex. Softails?

    Utöver detta så undrar jag om avkromning, finns det firmor (i Sörmland) som gör detta och har någon testat att svartkroma delar istället?

    /David

  2. #2
    En fråga till!
    Den främre motorkåpan (höger sida) som täcker kopplingen. Får känslan av att jag inte vill lossa denna utan att exponera en del maskinella delar till motorn. Korrekt? Skulle nämligen vilja få denna svart under vintern men vill ev. köra lite mer i höst så känns onödigt att lossa denna om det innebär mer jobb att montera tillbaka.

  3. #3
    främre kåpan på högersidan täcker inte kopplingen. Innanför den finns kammarna så lossa inte den utan att släppa på vipparmarna till ventilerna först. Kammarna är lagrade i den kåpan .

  4. #4
    Se där! Lite snabbtänkt av mig efter ett par pilsner. Absolut, misstänkte att det var något åt det hållet.
    Någon med erfarenheter av övriga frågor? Framförallt krom, verkar lite struligt att få bort och då svart istället.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av DJ:son Visa inlägg
    Se där! Lite snabbtänkt av mig efter ett par pilsner. Absolut, misstänkte att det var något åt det hållet.
    Någon med erfarenheter av övriga frågor? Framförallt krom, verkar lite struligt att få bort och då svart istället.
    Gå med i denna facebook grupp så kan du ladda ner service manualer till din hoj. Kan vara bra att ha så du slipper gissa . https://www.facebook.com/groups/1465...13400598962463

  6. #6
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P5060010.jpg 
Visningar:	48 
Storlek:	99,9 KB 
Id:	19992 så gjorde jag. Skärmen kapad och fifflade till ett fäste för en baklampa från dåvarande Bikeline. Det sitter muttrar för regskylt på insidan för besiktning. Annars kan man ha 3i1 baklysen.
    The best diplomat I know is a fully activated phaserbank
    y62.se
    En udda tanke

  7. #7
    Tack för svaren!
    Ska absolut gå med i FB gruppen.
    Angående regskylt, måste den sitta på bakskärmen vid besiktning?

  8. #8
    Nej men det är enklast. Den får sitta på sidan men bakom bakaxeln om jag minns rätt.
    The best diplomat I know is a fully activated phaserbank
    y62.se
    En udda tanke

  9. #9
    Ok, jag får forska lite i vad besiktningsmannen säger om regskyltplacering innan jag spikar någon form av plan med bakskärmen.

  10. #10
    Nu har jag bestämt mig för följande:
    Ny kapad bakskärm beställd, vill behålla originalskärmen samt göra alla förändringar så att en ev. framtida ägare kan återställa till original.
    Skärmen är så pass lång så att jag inte ska kapa skärmstagen. Originalskärmen bak är rostangripen men detta får vara tills det blir aktuellt att använda den igen.
    3-1 Blinkers på sidorna, lite lägre profil än de som sitter original.
    Regskylt, bygga någon form av fäste för att sätta denna rakt bak i bakskärmen, skyltbelysning dras till denna.
    Lacka om skärmar och tank. Brandröd+svart idag och lite smådålig i lacken. Ska bli helsvart.
    Kabeldragning till ny belysning sker via befintlig AMP-hona under sadeln. Plug köpes för att krimpa/löda nytt kablage anpassat för ny belysning. Detta för att i framtiden kunna återställa till original med befintligt kablage i skärmen jag tar bort.

    Detta blir vinterns projekt ihop med en del allmänt putsande.
    Får ta lite mindre projekt som framblinkers, byta kromat till svart etc. löpande. Sedan så får vi se vad det blir nästa vinter.

    /D

  11. Följande användare tackar DJ:son för detta inlägg:

    Y62 (2021-09-16)

  12. #11
    Hej! Avtappningslangen från oljetanken var det första jag bytte på min nyinköpta 883 C 2004 .Den höll på att få ett extrahål precis där den låg emot minuskabeln och skavde. Köpte en vinklad kylarslangbit i rätt dimension och lät slangen gå en enklare väg. intill bromscylindern. Vill inte tänka på vad som händer om den slangen skulle börja läcka. Vore bättre med en plugg eller kran på oljetanken ,men nu är det som det är. Ha de!!

Liknande ämnen

  1. Att tänka på vid nyköp?
    Av mantic i forum Harley-Davidson Softail
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-10-11, 19:25
  2. Harley nyköp
    Av Ahlgren88 i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2012-07-30, 12:14
  3. Köpt min första harley och ska byta elsystem! tips? :)
    Av Razzeman i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-06-04, 01:09
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-04-18, 00:39
  5. Val av ramfabrikör. Tips och funderingar mottages tacksamt...
    Av Fetpöjken i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-04-13, 22:20

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •