Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Compensator eliminator?

  1. #1
    V.I.B
    Reg.datum
    Sep 2021
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    8
    Tackad: 2

    Cool Compensator eliminator?

    Är det någon här som har bytt ut ryckutjämnaren/compensatorn mot ett fast drev på vevaxeln?
    Har en slapp compensator på min TC 96 -07, skramlar vid start och stopp. Jag funderar mest på om det vibrerar mycket om man monterar ett fast drev istället för
    en compensator/ryckutjämnare, den sitter ju där den sitter av en anledning menar jag. Funderar också på att byta ut original sträckare för primärkedjan eftersom den förefaller
    vilja sträcka kedjan för hårt, på -07 uppåt sitter det en automatisk sträckare. Det verkar vara en bra grej att byta den mot en manuell sträckare för att undvika att primärkedjan
    sträcks för hårt och då belastar lagren i lådan.

    Tips och erfarenheter någon?

  2. #2
    V.I.B indy 500s avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Ödesböle Jämtland
    Inlägg
    570
    Tackad: 1
    Harley har ju monterat den av någon anledning, har en SE fast, liggandes i garaget. Ej monterat den på g av högt ljud i transen enligt vissa.Orginal är ju fjäderbelastad verkar funka fint! Har bytt olja varje år, 7000 mil inga missljud bara går o går. Har värre problem med min OMEGA klocka.
    Det är inte kriminellt om det utförs med vänner.

  3. #3
    Hej! Jag har ingen erfarenhet av att eliminera kompensatorn eller byta till annan kompensator, men eftersom du nämnde primärkedjespännaren, tänkte jag berätta min historia:

    Jag är ägare av en Dyna 2006 som för ett par år sedan hade ett trasigt inre primärlager med sliten, intryckt lagerbana.

    Vad jag gjorde var att byta lagret och lagerbanan samt den automatiska primärkedjespännaren, som jag misstänker var en betydande bov i dramat, (även om den vanligaste förklaringen till problemet är att "the primary case" på 06-orna saknar stödtappar och därmed kan hamna fel i förhållande till lagerbanan och axeln som den sitter på.)

    Eftersom jag inte hade möjlighet att gå längre än till primärkedjespännaren, så bytte jag denna mot en Hayden-spännare, som gör primärkedjan mer "elastisk" och därmed mer benägen att avlasta "main shaft" till att inte ryckas framåt i primärlagret och rubba "the primary case".

    Angående din hoj så vet jag att 07:orna har stödpinnar (i primary case) och är antagligen inte lika utsatta för primärlagerhaveri, men skulle du eliminera kompensatorn, så borde risken öka och då är det nog nödvändigt med en annan primärkedjespännare.

    Hoppas det löser sig eller har löst sig med din kompensator.

    Med vänlig hälsning
    Oak Mountain Rider

    P. S. Jag har på HD-forum läst att skruvarna som håller statorn kan lossna. Om du hör skrammel därifrån kanske det är ide' att öppna primären och kolla så de sitter som de ska.
    Senast redigerat av Oak Mountain Rider den 2022-05-10 klockan 18:16.

Liknande ämnen

  1. loose compensator nuts på tc
    Av Natttåget i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-02-27, 21:40

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •