Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Vilken sträckare på primärkedjan är bäst?

  1. #1
    V.I.B
    Reg.datum
    Sep 2021
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    8
    Tackad: 2

    Vilken sträckare på primärkedjan är bäst?

    Jag har en Dyna Lowrider -07. Den har generation 3 på den den automatiska sträckaren för kedjan i primärtransen. Många hade ju tydligen problem med att den automatiska sträckaren spände upp transkedjan för hårt, vilket ledde till missljud/vinande från vänstersidan. I förlängningen kunde den hårt spända kedjan skada lagret på växellådans ingående axel enligt vad jag har sett på olika forum.
    Den första varianten hade tydligen ganska grova spärrsegment, senare versioner har tätare/finare spärrmönster. Problemet kvarstår dock, kedjan blir på vissa motorer för spänd. Jag har noterat att min motor viner från transen, och tänker byta spännaren i vinter, till en annan modell.
    Haynes automatiska spännare M6 verkar vara det som många använder, den är helt automatisk och behöver ingen tillsyn efter montering. Det är nog den jag i första hand tänker införskaffa och montera, men kanske någon har en annan modell från någon annan tillverkare att rekommendera istället.

  2. #2
    Jag har testat en Hayden men den lätt som en kulspruta. Satsade på en sådan här manuell spännare istället
    https://shop.probike.se/produkter/mo...ion-adjus.html

  3. Följande användare tackar Pulare för detta inlägg:

    Windbreaker (2021-11-01)

  4. #3

  5. Följande användare tackar Pulare för detta inlägg:

    Windbreaker (2021-11-01)

  6. #4
    V.I.B
    Reg.datum
    Sep 2021
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    8
    Tackad: 2
    Tack för den infon! Jag utgår ifrån att den manuella sträckaren från Screaming Eagle gjorde ett bättre jobb.......
    Den sträckaren jag har är ju originalsträckaren, och den låter f..n likadant som Haydens sträckare. Skillnaden är väl mest att den har mindre rörelseväg att slå på, vilket gör att den bottnar i ena läget vilket hörs.
    Dessutom spänner den troligen upp kedjan för mycket för det viner från transen.....
    Känns som att jag nog vill ha en fast sträckare med lagom slack på kedjan!

  7. #5
    Kolla upp hur mycket ditt vevparti kastar på för det ställer till mycket. Mitt var utanför specen så jag bytte till ett S&S. Glöm inte att justera spelet på det tajtaste stället.

Liknande ämnen

  1. Vilken lämpas bäst för buskörning och vart hittar jag den?
    Av Snoken i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2015-02-25, 14:02
  2. Kamaxel sträckare
    Av HD-trike i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-08-29, 10:12
  3. Primärkedjesträckare
    Av Bosse.E i forum Harley-Davidson Tekniska frågor
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-07-21, 09:20
  4. Vilken amerikansk hojbyggarserie är/var bäst?
    Av admin i forum Custom & Byggen
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-08-31, 13:27
  5. Handreglagesats eller strömbrytarhus sitter löst.
    Av Fritte i forum Harley-Davidson Tekniska frågor
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-09, 16:09

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •