Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Nybliven Harleyägare

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    687
    Tackad: 29

    Har en -02 TCB (Softail std) och den har stått utan att startas sen i höstas och oljenivån i tanken är klart under stickan. Kollade även kompisens -00 och det var lika där. -07 skiljer sig inte från våra när det gäller oljepump och smörjning.
    Jag vill påstå att det är normalt att oljan rinner ner i motorn och att det är skälet till att man kollar oljenivån med varmkörd motor.
    "Problemet är att oljan läcker förbi en ventil i kamplattan och ner i vevhuset." - Kan inte hitta någon ventil på inloppsidan varken i kamplatta eller oljepump när jag tittar i verkstadshandboken eller reservdelskatalogen.
    Senast redigerat av TCKalle den 2022-02-21 klockan 12:56. Anledning: stavfel

  2. #2
    Citat Ursprungligen postat av TCKalle Visa inlägg
    Kan inte hitta någon ventil på inloppsidan varken i kamplatta eller oljepump när jag tittar i verkstadshandboken eller reservdelskatalogen.
    Du har rätt.
    Jag hade läst att när en TC "våtsumpar" efter att den stått ett tag kan vara relaterat till att "relief valve" inte går igen helt (likt "check valve" på en EVO) och vilket ger att oljan kan rinna ner i motorn.
    Dock verkar ju inte detta stämma och jag har läst andra förklaringar med, som en sliten o-ring (11286) i oljepumpen, men vad enligt dig är det då detta beror på?
    Oavsett anledning känns det konstigt att säga att det är normalt att en motor med denna design "våtsumpar", då det inte är tänkt att det är så det ska fungera.
    Att det är ett vanligt problem är en annan sak och det är inte heller detsamma som att det är något som måste åtgärdas omedelbart.

  3. #3
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    687
    Tackad: 29

    Citat Ursprungligen postat av Jensa018 Visa inlägg
    Du har rätt.
    Jag hade läst att när en TC "våtsumpar" efter att den stått ett tag kan vara relaterat till att "relief valve" inte går igen helt (likt "check valve" på en EVO) och vilket ger att oljan kan rinna ner i motorn.
    Dock verkar ju inte detta stämma och jag har läst andra förklaringar med, som en sliten o-ring (11286) i oljepumpen, men vad enligt dig är det då detta beror på?
    Oavsett anledning känns det konstigt att säga att det är normalt att en motor med denna design "våtsumpar", då det inte är tänkt att det är så det ska fungera.
    Att det är ett vanligt problem är en annan sak och det är inte heller detsamma som att det är något som måste åtgärdas omedelbart.
    Det förhållandet att oljan rinner ner i motorn vid en längre tids stillestånd är väl inte samma sak som att den våtsumpar. Vid någorlunda regelbunden användning så uppstår inte "problemet" med låg oljenivå i oljetanken. Har aldrig märkt av några tendenser till "våtsumpning" på min trots låg oljenivå vid uppstart på våren.
    Senast redigerat av TCKalle den 2022-02-22 klockan 12:30.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av TCKalle Visa inlägg
    Det förhållandet att oljan rinner ner i motorn vid en längre tids stillestånd är väl inte samma sak som att den våtsumpar. Vid någorlunda regelbunden användning så uppstår inte "problemet" med låg oljenivå i oljetanken. Har aldrig märkt av några tendenser till "våtsumpning" på min trots låg oljenivå vid uppstart på våren.
    Med "våtsumpning" syftar jag, och fler med mig, på när olja av någon anledning ansamlas i vevhuset, alltså oavsett om det är under drift eller efter att den stått.
    Hur som tror jag att du förstår vad jag syftar på här.
    Uppstår det först efter när cykeln har stått så länge så skulle inte jag heller göra någon större sak av det, men beroende på vad anledningen är kan ju problemet förvärras och med tiden göra så att det går fortare.
    Skulle jag ha det problemet på min hoj skulle jag hålla ett öga på det och kolla oljan med jämna mellanrum (vilket jag tycker att man ska göra ändå).

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av TCKalle Visa inlägg
    Om det är för mycket olja i vevhuset så bromsar det, motorn tappar effekt.
    Man får också högre tryck i vevhuset vilket riskerar att påfresta packningar och trycka ut olja.


    Citat Ursprungligen postat av TCKalle Visa inlägg
    Har sedermera bytt till SE pump med större kapacitet men det hängde liksom med vid byte till hysteriska kamkedjespännare.
    Hehe, det låter som att de kan vara jobbiga att ha att göra med.

  5. Följande användare tackar Jensa018 för detta inlägg:

    Y62 (2022-02-22)

  6. #5
    Denna cykeln hade ju stått lång tid, kanske 4-5 månader. Ser på stickan 1 vecka efter uppstart att det inte sjunkit mycket alls. Tack för svar och info då man som färsking är intresserad av att veta mer om dessa cyklar.

Liknande ämnen

  1. Nybliven ägare
    Av Angl i forum Ny på harleyforum.se?
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-05-06, 13:31
  2. Ny Harleyägare.
    Av Thomsen i forum Ny på harleyforum.se?
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2017-12-24, 22:13
  3. Nybliven Harleyägare! Hej alla!
    Av Bushido i forum Ny på harleyforum.se?
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2016-03-19, 19:38
  4. Nybliven Shovel-ägare
    Av NevYn i forum Ny på harleyforum.se?
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-07-24, 21:56
  5. Nybliven HD ägare
    Av flummbeck i forum Ny på harleyforum.se?
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2012-04-07, 10:19

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •