Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: vinande ljud .

  1. #1

    vinande ljud .

    Hej

    Någon kanske har upplevt detta, när motorn är igång så hör man ett vinande transmissionsljud ,OBS! Ettans växel ligger i och kopplingen indragen och endast när man låter hojen rulla ,det är Wide Glide 2013 med 1690 motorn och ca 1700 mil på mätaren ,samtliga oljor är bytta , men det låter som ngt transmission lager ,köpte hojen i April i år som jag minns det fanns det redan då men funderade inte så mycket på det ,kanske ngn annan har upplevt ngt liknande .

    Hälsningar .

  2. #2
    Vad syftar du på med "transmission"? Primär eller växellåda?
    Låter det alltså bara när du har ettan i, kopplingen indragen och hojen rullar?
    Så petar du i tvåan, släpper ut kopplingen eller stannar slutar det?

  3. #3
    Upplever det som ett transmissions ljud , låter endast när ettans växel är i och koppling är indragen och hojen rullar med motorn igång ,låter ingenting vid stillastående med ettans växel i och kopplingen indragen inga vinande ljud från övriga växellägen ,tack så länge för din kommentar men ska prova samma procedur med motorn avstängd ,återkommer med rapport .

  4. #4
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    685
    Tackad: 29

    Kan det vara belten som låter. Upplevde nåt liknande och i mitt fall var det belten som var lite för hårt spänd, vinandet försvann när släppte spänningen något.

  5. #5
    Hej igen,

    Just gjort en testrunda ,vill påstå när motorn är kall finns det inget vinade ljud utan kommer efter en kort stund som är relativt svagt ,provade också att rulla med avstängd motor med ettans växel i man hör ju ett drivljud som säkert är normalt ganska stort motstånd på ettans växel,men nu är hojen nyservad och mecken har också svårt att sätta fingret på vin ljudet ,han kollade allt synligt belt etc ,så nu åker hojen i garage 6 månader ,tack så länge Hälsningar Kicke .

  6. #6
    Tack för tipset ,men hojen fick service nyligen och mecken kollade belt etc ,men kan man använda typ remspray på belten eller skall den hållas helt torr ?

  7. #7
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    685
    Tackad: 29

    Att "mecken" kollat belten är ingen garanti för att den är rätt spänd. I mitt fall uppträdde fenomenet efter att jag hade haft min inne på service hos probike (lämnade in den för garantins skull, numer servar jag själv). Remspray skall inte behövas men jag vet inte om det gör nån skada heller.

  8. #8
    Inget spray, olja eller silikon på remmen .Då samlas det smuts och fint grus på remmen så allt slits i förtid. Om remmen gnisslar. Testa med vanligt vatten så brukar det tystna. Och då är remmen för hårt spänd. Det brukar gnissla mer när allt är varmt. Har märkt det både på Harleyn och min BMW F 800 .

  9. Följande användare tackar xrab00 för detta inlägg:

    TCKalle (2022-09-17)

Liknande ämnen

  1. Vinande ljud från transen
    Av Tropp i forum Drivlina, Växellåda, Koppling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2019-10-30, 20:30
  2. Vinande ljud vid urkoppling
    Av lillhannus i forum Drivlina, Växellåda, Koppling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-04-27, 17:45
  3. Vinande ljud m.m.
    Av zerfel i forum Harley-Davidson VRSC
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-07-26, 09:46
  4. Vinande ljud från transen??
    Av Tomhoj i forum Harley-Davidson Softail
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-07-24, 21:36
  5. vinande ljud när jag skjussar
    Av Benny i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-04-21, 11:40

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •