Sidan 7 av 8 FörstaFörsta ... 5678 SistaSista
Resultat 121 till 140 av 144

Ämne: ”Förgasare suger! - Allt du behöver veta om förgasare”

  1. #121
    V.I.B
    Reg.datum
    Oct 2011
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    74
    Tackad: 0

    Citat Ursprungligen postat av braigasen.com Visa inlägg
    har den stått med soppa i flottörhuset en längre tid så kan det mycket väl ha bildats någon beläggning (eller kanske smuts från tanken) som gör att den inte tätar. Ta ut nålen (ska vara 4-kantig... inte 3-kantig) och besikta den tillsammans med sätet. Torka av nålspetsen med rödsprit och ta fram en lupp. Du ska inte kunna se något avtryck där den tätar mot hålet.
    Jag ska vidarebefordra denna superba infon till meken hos återförsäljaren

    Förhoppningsvis så får de tid snart att fixa lite, nu vill man ju njuta av varma vädret ( helst på hojen )

    Tack!!

  2. #122
    V.I.B
    Reg.datum
    Mar 2013
    Ort
    Blomstermåla
    Inlägg
    235
    Tackad: 10
    Jag håller på med ett bygge med Yamaha 1700 motor, (som egentligen kör med sprut) och jag har en liten förkärlek för lite udda grejer, jag har sett S&S two-throat, en Screaming Eagle tvåportare (holley) och funderar även på en sån där qwicksilver, vilken ar minst dålig av dessa?

  3. #123
    V.I.B braigasen.coms avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Göteborg, västra
    Inlägg
    50
    Tackad: 0
    whops... Jag har tydligen missat din fråga?! Ärligt talat kan jag varken säga Bu eller Bä... har ingen erfarenhet av någon av dem. Jag tycker dock att twothroatens luftfilterkåpa i alu är väldigt snygg!
    iChrille


    Gör som Rune o Maggan - Handla hos www.braigasen.com Du tror att du flyger - men det känns bara så!


  4. #124
    V.I.B
    Reg.datum
    Mar 2013
    Ort
    Blomstermåla
    Inlägg
    235
    Tackad: 10
    Citat Ursprungligen postat av braigasen.com Visa inlägg
    whops... Jag har tydligen missat din fråga?! Ärligt talat kan jag varken säga Bu eller Bä... har ingen erfarenhet av någon av dem. Jag tycker dock att twothroatens luftfilterkåpa i alu är väldigt snygg!
    Det gör inget, jag googlade S.E. förgasaren, och hittade inte en enda som skrev att den var bra, så den slog jag ut ur huvet, jag håller med om Two Throat; men har avstådd från ett par köp, pga. snålhet. Vi får se vad det blir, en liten dubbelförgasare vore ju inte fel, har du några tips?

  5. #125
    V.I.B braigasen.coms avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Göteborg, västra
    Inlägg
    50
    Tackad: 0
    Dubbla Mikuni rundtrottlade är det häftigaste jag kan erbjuda. Fördelen med denna förgasartyp är att jag har allt i bestyckningsväg

    http://www.braigasen.se/forgasare/mikuni/vm/vm44-3.html
    iChrille


    Gör som Rune o Maggan - Handla hos www.braigasen.com Du tror att du flyger - men det känns bara så!


  6. #126
    V.I.B
    Reg.datum
    Mar 2013
    Ort
    Blomstermåla
    Inlägg
    235
    Tackad: 10
    Kan vara värt att ha i åtanke, det är ingen brådska, rambyggaren har fått hela sommaren på sig, och han motorn.

  7. #127
    Hej!
    Har problem med med Keihin CV förgasare som soppan rinner rakt igenom och ut ur skvallerröret trots nya packningar, flottörnål etc (kit från braigasen) Sätet verkar ok, flottöravståndet är mätt till 17,5mm till godset (ska vara 17,5-18,5 i 15-20° lutning) Vad kan det då vara tro?

  8. #128
    V.I.B braigasen.coms avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Göteborg, västra
    Inlägg
    50
    Tackad: 0
    Hej Marlon!
    Jag antar att du har den äldre typen av CV-förgasare (med runda vita plastflottörer) då du angett flottörhöjden 17.5 mm? Om förgasaren flödar trots ny (Harley original-)nål kan flottörhuset behöva ett "knack" av ett mejselskaft - detta för att nålen ska sätta sig. Det händer allt som oftast med en förgasare som varit tom på bensin. Om du redan prövat detta och den fortfarande läcker kolla 1) att flottören rör sig obehindrat 2) att det inte kommit skräp från tanken som satt sig mellan nålspets och säte.
    iChrille


    Gör som Rune o Maggan - Handla hos www.braigasen.com Du tror att du flyger - men det känns bara så!


  9. #129
    Hej Christer!
    Ja det är den äldre (-91) typen av förgasare med runda plastflottörer. Upptäckte att nålen från dig var fyrsidig medan min gamla var tresidig. Satte in den tresidiga för att testa med det gjorde ingen skillnad. Det rinner rakt igenom ändå.

    https://www.youtube.com/watch?v=LcRnR0vEirY

    Har knackat på flottörhuset utan någon verkan.

    1. Flottören rör sig obehindrat.

    2. Inget skräp. Har rengjort med tops på skruvdragare samt med kompressor.

    Gjorde ett test med olika inställningar på höjden av flottörerna och blåste i genom bensinslangen och då täpper det till.

    https://www.youtube.com/watch?v=Kqb0ZlnalnE

    Så då undrar man vad problemet är. Flyter inte flottören upp högt nog? Har ägnar rätt mycket tid till att testa olika inställningar och funderat på vad jag kan ha gjort galet. En rund O-ring på skruven (till skvallerröret) under flottörhuset kändes lite stor. Kan det göra att skruven inte täpper till? Försökte dra åt den mer men jag kanske skulle sätta dit den gamla mindre o ringen?

  10. #130
    V.I.B braigasen.coms avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Göteborg, västra
    Inlägg
    50
    Tackad: 0
    Det ska vara flottörnålar av den fyrkantiga modellen! Jag gillar dina youtubeklipp vilka på ett omisskänligt ingemarbergmanskt sätt fångar den frustration vi svenskar kan uppleva när vi drabbas av förgasarfel! Skämt åsido. Jag håller med dig att det verkar mysko. Det jag inte lyckas skönja i klippet är om du trycker ner flottörnålens fjäderbelastade pigg då du får den att täta? Den ska täta UTAN att piggen trycks ihop!

    Om dräneringsskruven inte går att skruva in i botten så att spetsen verkligen tätar mot sätet... uppstår också i detta fall ett bergmanskt scenario!
    iChrille


    Gör som Rune o Maggan - Handla hos www.braigasen.com Du tror att du flyger - men det känns bara så!


  11. #131

    Red face Bergman och Davidson

    Jo tack frustrationsnivån när man äntligen köpt hojen man vill ha och inte får åka med dom andra är stor.

    Det är så smått att det är svårt att svara på om den fjäderbelastade piggen trycks ned eller ej. Jag får titta igen. Filmade med mobilen samtidigt som jag jag höll fögge och telefon och slang...

    Det enda som är knasigt med dräneringsskruven och o-ringen är att det läckte innan jag satte in den nya och efter så egentligen är det väl inte troligt att det är problemet.

    Börjar känna att jag har slut på idéer och jag funderade på att skicka förgasaren till dig men jag såg att du går på semester på måndag.

    Allan

    Citat Ursprungligen postat av braigasen.com Visa inlägg
    Det ska vara flottörnålar av den fyrkantiga modellen! Jag gillar dina youtubeklipp vilka på ett omisskänligt ingemarbergmanskt sätt fångar den frustration vi svenskar kan uppleva när vi drabbas av förgasarfel! Skämt åsido. Jag håller med dig att det verkar mysko. Det jag inte lyckas skönja i klippet är om du trycker ner flottörnålens fjäderbelastade pigg då du får den att täta? Den ska täta UTAN att piggen trycks ihop!

    Om dräneringsskruven inte går att skruva in i botten så att spetsen verkligen tätar mot sätet... uppstår också i detta fall ett bergmanskt scenario!

  12. #132
    V.I.B braigasen.coms avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Göteborg, västra
    Inlägg
    50
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av marlon69 Visa inlägg
    Det enda som är knasigt med dräneringsskruven och o-ringen är att det läckte innan jag satte in den nya och efter så egentligen är det väl inte troligt att det är problemet.

    Börjar känna att jag har slut på idéer och jag funderade på att skicka förgasaren till dig men jag såg att du går på semester på måndag.

    Allan
    Gör så här: Skruva av flottörhuset. Täpp för mässingröret som sticker upp över kanten på flottörkoppen. Du kan ta en tandpetare (rund modell) och trycka i. Sedan knipsar du av den i lagom längd (så att du kan ta bort den efter testet). Montera på flottörhuset som vanligt. Om det efter detta fortsätter att rinna bensin ur förgasaren, ja, då har du, heureeka, upptäckt vari problemet ligger
    iChrille


    Gör som Rune o Maggan - Handla hos www.braigasen.com Du tror att du flyger - men det känns bara så!


  13. #133

    Stickan i röret!

    Citat Ursprungligen postat av braigasen.com Visa inlägg
    Gör så här: Skruva av flottörhuset. Täpp för mässingröret som sticker upp över kanten på flottörkoppen. Du kan ta en tandpetare (rund modell) och trycka i. Sedan knipsar du av den i lagom längd (så att du kan ta bort den efter testet). Montera på flottörhuset som vanligt. Om det efter detta fortsätter att rinna bensin ur förgasaren, ja, då har du, heureeka, upptäckt vari problemet ligger
    Jo tack Chrille!
    Det funkade. Inte en droppe ut ur skvallerröret, eftersom tandpetaren blockerar. Så då antar jag att o-ringen var för tjock. Eller är jag trög nu?

  14. #134
    V.I.B braigasen.coms avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Göteborg, västra
    Inlägg
    50
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av marlon69 Visa inlägg
    Jo tack Chrille!
    Det funkade. Inte en droppe ut ur skvallerröret, eftersom tandpetaren blockerar. Så då antar jag att o-ringen var för tjock. Eller är jag trög nu?
    Nej, du har inte löst problemet! Men nu vet vi att det inte har med dräneringsskruv och o-ring att göra! Det är flottörnålen som inte tätar. Frågan är om inte sätet är skadat iaf? Allt pekar på det. När du stängde flottören för hand (och blåste) måste du ha anbringat större tryck än vad flottören åstadkommer. Jag kan inte annat än be dig att med lupp noga undersöka nålventilsätet. Det får inte vara något märke vid tätningsytan (60 graders försänkning).
    iChrille


    Gör som Rune o Maggan - Handla hos www.braigasen.com Du tror att du flyger - men det känns bara så!


  15. #135
    Ja inte kan jag se att det är något fel på sätet.Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	119 
Storlek:	19,8 KB 
Id:	18390 eller vad säger du?
    Senast redigerat av marlon69 den 2016-07-26 klockan 23:28.

  16. #136
    Citat Ursprungligen postat av Preben Visa inlägg
    Det gör inget, jag googlade S.E. förgasaren, och hittade inte en enda som skrev att den var bra, så den slog jag ut ur huvet, jag håller med om Two Throat; men har avstådd från ett par köp, pga. snålhet. Vi får se vad det blir, en liten dubbelförgasare vore ju inte fel, har du några tips?
    https://www.blocket.se/landskrona/Ha...35525.htm?aw=1

  17. #137
    V.I.B
    Reg.datum
    Mar 2013
    Ort
    Blomstermåla
    Inlägg
    235
    Tackad: 10
    Citat Ursprungligen postat av hasse diesel Visa inlägg
    Åt helvete för dyrt för mig, jag tackade nej till en beg. för 2500kr; men nu har jag 3-4 olika gasare på hyllan, och det får räcka. :-)
    Men tack för tipset Hasse!

  18. #138
    Citat Ursprungligen postat av Preben Visa inlägg
    Åt helvete för dyrt för mig, jag tackade nej till en beg. för 2500kr; men nu har jag 3-4 olika gasare på hyllan, och det får räcka. :-)
    Men tack för tipset Hasse!
    vassego

  19. #139
    Var förbi North bike i Umeå och visade CV:n och pratade med en kunnig kille som skruvat mycket. Han sa att min "nya" flottörnål inte var bra i spetsen. Sen även att mitt säte inte heller var 100. Det skulle behöva "brotchas". Så nu verkar jag behöva byta flottörnål och få hjälp med att brotcha mitt säte. Är det något du kan hjälpa mig med Chrille?

  20. #140
    V.I.B braigasen.coms avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Göteborg, västra
    Inlägg
    50
    Tackad: 0
    Ja, grabbarna på NorthBike bekräftade allt mina misstankar! Att den nya nålen inte var bra i spetsen har sin enkla förklaring. Om sätet är skadat slits den ner på nolltid! Hursomhelst, sätet måste fixas! Och det enda sättet är att fräsa ner botten ett par tiondelar för att få bort själva skadan. Sedan måste inloppshålet försänkas på nytt. Allt kräver speciella verktyg som jag tyvärr inte har. Jag rekommenderar dig att vända dig till en mekanisk verkstad.
    iChrille


    Gör som Rune o Maggan - Handla hos www.braigasen.com Du tror att du flyger - men det känns bara så!


Sidan 7 av 8 FörstaFörsta ... 5678 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Viktiga att veta ang forumet!
    Av admin i forum Forumnyheter, önskemål, hjälp och synpunkter
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-02-17, 19:57
  2. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-10-14, 09:49
  3. Ställa flottörnivån i en CV-förgasare?
    Av admin i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-06-19, 22:12
  4. Förgasare
    Av zeb.lovehell i forum Köpes
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-04-19, 23:02
  5. Fan vad det suger i åka nerven!
    Av robbbull i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-03-17, 22:33

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •