Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 41

Ämne: Reservdelar/Tillbehör - Bra och dåligt

  1. #21
    V.I.B Contributor ViLas avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 443
    Tackad: 3

    Citat Ursprungligen postat av fez Visa inlägg
    några dealers i usa som följt domstolsbeslutet ang att h-d ej kan förbjuda sina dealers att exportera och säljer till alla oavsett land
    Kom igen då måste du outa dom direkt.

    Vilka är det ?
    Fuck it,lets ride
    Go big or go home

  2. #22
    Gör så här,gå in på ebay och sök på ett h-d tillbehör du vill ha. Kolla vilka som skickar till sverige.
    Skicka sedan ett mail om att du hade tänkt köpa fler grejor och fråga om dom kan hjälpa dig med det och skriv in din mailadress så att affären går utanför ebay.Om dom vill göra affär med dig så får du sen ett mail där dom frågar vad du behöver. Du skriver vad du vill ha så får du en offert. Om det är ok så accepterar du deras paypal request,. Grejorna kommer på ca tio dagar. Jag tror om du frågar deras part department direkt så blir det nobben. Enl lshd så har H-D gjort stickprov mot overseas affärer

  3. #23
    Håller med Noyen om att det måste ligga en hund begraven nån´stans .... varför går inte HD Sweden eller någon annan dealer ut med och lockar med prissänkningen ?
    Vill man inte ha kunder ?
    .... eller är det så lurt att det bara är i USA som prissänkningen finns ? i s f borde mc tidningarna tala om det ... och varför ska vi i Europa lida för det ? jag tror aldrig att det håller i en granskning av domstol då frihandel råder ... ska bli intressant att föja utvecklingen.
    För visst borde HD här i Sverige sänka priserna rejält ... så skulle de nog också få sälja mer. De flesta vill nog vara lojala med sin lokala handlare så att han inte lägger ner men den egna plånboken väger så klart tyngst så nog finns utrymme för customfirmor allt, problemet blir att som enskild kund kunna kolla ursprung och kvalitet ... kanske kommer grejorna från barnarbete i Asien och då vill jag inte köpa, köper hellre från USA direkt så länge priserna hos HD I Sverige är höga.
    Så snälla ? HD Sweden - sänk priserna på delar och tillbehör !

  4. #24
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    Är en själv en hund som inte gillar begravningar.

    Jag tror inte det finns någon priskontroll (uppåt) av återförsäljarledet, det finns ett minsta rekommenderat pris på allt (långt under det som vi som slutkunder får se) men utöver det råder det "frihet" att prissätta för varje återförsäljare, efter eget omdöme.

    Men varför sänka om man är "stor" på en liten kontrollerad marknad (=Sverige) nästan som ett monopol, ännu mer kontrollerad nu när HD HQ stryper parallellimport från USA handlare. Vilket de troligen kan eftersom handlarna skrivit på ganska strikta avtal om primärt upptagningsområde. Det vore "dumt" att gå emot detta, för då öppnar man som handlare för andra att komma in på det egna området också, tror alltså inte att det är enkelt att komma undan ens med hjälp av domstol. HD HQ kan med största sannolkhet ensidigt bestämma vem som skall få sälja cyklar och delar/tbh. och var (grovt iaf).

    HD HQ går troligen inte ut med ett generellt rabatt-påbud, utan det handlar möjligtvis om "försäljningsstöd" som kvitteras ut efter uppnådda försäljningsvolymer, inte på detaljnivå per reservdel/tbh. eller möjligen "stöd" för att sälja ut tidigare årsmodeller, det har vi sett ett antal gånger, troligen reglerat retroaktivt, eftersom man som handlare inte har kontroll över nya line uper och modeller.

    Det som HD HQ kan kontrollera är hur många respektive vilka som får tillstånd att etablera sig som återförsäljare inom ett visst geografiskt område, av dessa kräver man troligen att de skall följa vissa "standards/koncept" och "guidelines" som det så vackert heter.

    Det handlar om minsta pris, inrednings och butikskoncept samt verkstadsrevisioner mm. men att kräva dem att ge rabatter skulle vara som att ta deras affärsmanaskap av dem, inte troligt att någon privat återförsäljare skulle etablera sig under sådan "regler", som sagt mig veterligen finns det ingen "Fabriksägd" HD handlare i Svedala iaf. och det är inte en franchiselösning som HD erbjuder heller, mig veterligen.

    Kortfattat, glöm att rabatter skulle "ordineras", möjligen sänker HD HQ internprislistan och våra återförsäljare väljer att bibehålla sin nuvarande marginal och följer efter i motsvarande mån, något annat är inte troligt, tyvärr.

    Skulle det råda samma prisskillnad mellan europeiska handlare (länder) som mellan USA och Europa så skulle dessa handlar även kräva HD på en kontroll av efterlevnaden av upptagningsområdet i avtalen, helt säkert.

    Detta är vad jag tror inte vad jag vet, så därför tror jag ingen hund blir begraven idag iaf.
    Senast redigerat av JohnnyRocker den 2012-01-02 klockan 15:57.

  5. #25
    Japp, inköpspriserna sjönk och utpriset följde med
    Tyvärr är de ju inte bara folk som aldrig ägt en Harley som sprider dom sämre myterna om höga priser vidare...

    Att kritisera HD´s originalpriser och sen springa och köpa från Bikeline som chockhöjde sina priser för några år sen rimmar illa i mina öron i alla fall..


    Citat Ursprungligen postat av JohnnyRocker Visa inlägg
    som sagt mig veterligen finns det ingen "Fabriksägd" HD handlare i Svedala iaf. och det är inte en franchiselösning som HD erbjuder heller, mig veterligen.
    Probike ÄR HD Sverige

  6. #26
    V.I.B Contributor LaDailles avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Mariefred
    Inlägg
    636
    Tackad: 0

    Citat Ursprungligen postat av jess Visa inlägg
    Japp, inköpspriserna sjönk och utpriset följde med
    Tyvärr är de ju inte bara folk som aldrig ägt en Harley som sprider dom sämre myterna om höga priser vidare...

    Att kritisera HD´s originalpriser och sen springa och köpa från Bikeline som chockhöjde sina priser för några år sen rimmar illa i mina öron i alla fall..



    Probike ÄR HD Sverige
    Hmm, intressant. Vad säljer Probike för prylar då annat än nya Harley's?? Skinnjackor för 8000 spänn?
    De verkar ju inte ha nån katalog att bläddra i direkt.
    Jag var inne där några gånger och när jag nämnde en gammal Shovel tittade de på mig som om jag kom från en annan planet.
    De verkade knappt förstå att det inte är ALLA som vill köpa en Harley av senaste årsmodell. Lite arrogant tycker jag iaf...

  7. #27
    Vad dom gör och inte gör kan jag inte svara på

  8. #28
    V.I.B Contributor LaDailles avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Mariefred
    Inlägg
    636
    Tackad: 0

    nä, sant...

  9. #29
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    Jess:Probike ÄR HD Sverige
    Jag vet inte riktigt vad du menar med "ÄR HD" (så med viss reservation), har LaDaille nog rätt enligt Bolagsverket iaf som det ser ut är det ett privatägt AB och ingen ägarekoppling till HD fabriken i USA, vad jag som lekman kan förstå. Men det behöver ju inte vara så som det ser ut, det vet vi ju alla.

    Det kan ju vara så att importören HD Sverige är fabriksägd men det behöver inte vara så, även en importör kan vara en privatägd verksamhet, typ en agentur om man så vill. Om en importör är fabriksägd och det även finns en fabriksägd återförsäljare samt dessa är styrda av samma ledning så finns det risk att det strider mot grundläggande lagar om fri konkurens inom EU, sk. monopol.

    LaDaille,
    själva grunden i modellen med fria marknadskrafter är ju att efterfrågan skapar tillgång, så valet ligger hos oss konsumenter att välja var vi handlar men vi kan inte kräva någon att sälja till oss, konsumenter, det beslutet ligger hos säljaren vilken den än är. Förstår dock besvikelsen när du ju trodde att du hade med huvudet, och inte arslet, på hästen att göra. Det står säker något om kundbemötande i deras "Guidelines" men som sagts ovan behöver inte allt vara vad det ser ut som.
    Senast redigerat av JohnnyRocker den 2012-01-04 klockan 21:37.

  10. #30
    Jag vet inte riktigt vad du menar med "ÄR HD" (så med viss reservation), har LaDaille nog rätt enligt Bolagsverket iaf som det ser ut är det ett privatägt AB och ingen ägarekoppling till HD fabriken i USA, vad jag som lekman kan förstå. Men det behöver ju inte vara så som det ser ut, det vet vi ju alla.
    Nej, inte ägt av fabriken i USA, därför jag skrev HD Sverige, dvs importören

    Sen funkar det ju knappast idag att som butik försöka få ut extraslantar då varenda pris går att kolla upp snabbt och gärna man innan
    ens kommer in i butik.
    Att butik ligger lite högre än ren postorderförsäljning förstår ju var och en,
    men kör man med högre priser än andra butiker och otrevligt bemötande går det nog rätt snart knackigt värre

  11. #31
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0


  12. #32
    Ang. frågetecknen kring HD Sverige, ProBike etc så tror jag att jag kan bringa lite klarhet i detta.

    HD Sverige är importör, "generalagent" av HD till Sverige ( och den enda som får importera fabriksnya HD i Sverige ).
    HD Sverige är en privat firma som ägs av en man vid namn Straus.
    Samme Straus äger också återförsäljarkedjan ProBike med , tror jag, sex affärer i Sverige.
    Övriga HD handlare är fristående firmor som inte är kopplade till ProBike.
    Dessa övriga firmor kan inte köpa direkt från HD fabriken i USA utan måste handla hos HD Sverige.

    Här uppstår naturligtvis en väldigt konstig konkuranssituation tycker jag....

    I Norge fungerar detta mycket bättre, där finns ingen "generalagent" utan varje enskild HD firma importerar direkt från HD i USA.

    Men HD i USA säljer ganska så mycket nya hojar till HD Sverige, cirka 1000 st per år, så HD USA är nog inte så särskilt intresserade av att ändra på den svenska situationen kanske ?

    Fri handel och fri konkurans ? Pyttsan ....

    Så håller jag med om att ProBikes personal många gånger upplevs som arroganta, har jag själv stött på flera gånger... trots att jag i högsta grad kör HD !
    Jag handlar mycket hellre hos de fristående HD firmorna i Sverige.
    Dessa fristående firmor har det nog inte så lätt i sina kontakter med HD Sverige och herr Straus som kanske hellre säljer till sin egen firma ProBike ....

    En soppa ? ... nog är det det allt.

  13. #33
    Man blir ju bara FÖRBANNAD när man går in på en butik som ska vara HD åtrerförsäljare o kollar vad prylarna kostar därOså står det made in china på kartongen inte fan pyntar jag massor med hundringar mer för att få HD loggan på kartongen dom är som ett jävla skämt

  14. #34
    V.I.B Contributor ViLas avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 443
    Tackad: 3

    Citat Ursprungligen postat av jess Visa inlägg
    men kör man med högre priser än andra butiker och otrevligt bemötande går det nog rätt snart knackigt värre
    Varit inne på Probike Mölndal och kan säga att jag aldrig blivit otrevligt bemött någon gång.
    Men jag upplevde inte samma "glöd" och brinnande H-D intresse som hos div. småhandlare så därför blev det som det blev med min BigBob.
    Fuck it,lets ride
    Go big or go home

  15. #35
    Skumt, har man inte glöden och intresset kan man väl jobba med nåt annat kan man tycka...

  16. #36
    Citat Ursprungligen postat av jess Visa inlägg
    Skumt, har man inte glöden och intresset kan man väl jobba med nåt annat kan man tycka...
    Joooooooooo!Ni har väll en på beviks i butiken som skulle gå en bemötande kurs för inte fan har det naturligt i sig

  17. #37
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    Ang. frågetecknen kring HD Sverige, ProBike etc så tror jag att jag kan bringa lite klarhet i detta.
    då var det precis som jag trodde med importören och relationen till HD o PB. Då blir det mer intresant att få ta del av era erfarenheter av bra andra handlare än era erfarenheter av dåligt bemötande hos PB.

    Vem ska man gynna med inköp (även nätshopar) har ni bra tips?

  18. #38
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    så därför blev det som det blev med min BigBob.
    tror det var ett bra val, rätt glöd kommer man långt med, kunnande kan många skaffa sig men passion kommer inifrån eller hur VB.

  19. #39
    V.I.B Contributor ViLas avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 443
    Tackad: 3

    Citat Ursprungligen postat av JohnnyRocker Visa inlägg
    tror det var ett bra val, rätt glöd kommer man långt med, kunnande kan många skaffa sig men passion kommer inifrån eller hur VB.
    WORD!
    Fuck it,lets ride
    Go big or go home

  20. #40
    Jag har risers köpta på riffes (Emgo Taiwan) som är 20 år gammla och som nya i kromet. Medan min "svensktillverkade" och "svensk" kromade gaffel såg för djävlig ut redan efter ett par år.

Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Går dåligt
    Av Vinkeljärn i forum Harley-Davidson Touring
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2011-10-02, 09:15
  2. Artikel: H-D tillbehör 2012
    Av admin i forum Artiklar från ForumBladet
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-08-17, 15:20
  3. ultima motor 100" med dåligt vridmoment. Kamaxelbyte?
    Av bluesbiker i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-08-13, 16:11
  4. Hej dåligt av mig att inte presentera mig.....
    Av oggy69 i forum Ny på harleyforum.se?
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-05-10, 07:26

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •