Efter ett stort antal Vespa och Lambretta renoveringar, både heloriginal och kraftigt trimmade med förändringar från 7 till 30 kusar, är det äntligen dags att göra första MC bygget.
Jobbar som säljare på Vincents Bike Shop i Varberg där jag bor, har en liten 2,5 åring och några scooterprojekt också så budget och enkelt skulle vara ledord.
Men alla som bygger vet att det är lika stor lögn som att säga: Vi skall bara gå ut och ta en öl!
Visst är jag limiterad med mycket arbete och så, men va fan, tanken var att göra allt i två omgångar.
Går det?
Tänkte inför säsong 2012 bara montera hardtail, men i övrigt använda så mycket original delar som möjligt för att sedan gå vidare vinter där efter.
När väl ramen var choppad och hardtail svetsad kändes det som det inte fanns någon återvändo.
Lika bra att ta tjuren vid hornen och göra så bra som möjligt från början med ändå totalt landa under 100,000kr (inkl. hoj).
Vilket är genomförbart genom att bygga på Sportster.

Min -92 Sportstern XLH 883 köptes i juni 2011 och då var den rena gubba hojen, dock utrustad med 1200 kit, vassare kammar och Dyna 2000 tändning.
Några enkla förändringar som singel sadel, rakare styre och bortttagna blinkers fick bli starten sommaren 2011.
Eftersom vi har Valen Custom Shop lokalt här i stan kändes det som en bra utgångspunkt.
Att de dessutom är hyvens killar och har tillgång till vad som kan behövas var valet lätt.
Det fick bli deras hardtail.
Efter presenterat min idé för Peter fick jag också möjlighet att utnyttja lokalerna för att bygga.
Att ha proffesionell hjälp runt omkring när man aldrig gjort något liknande är en trygghet och själv är jag ingen stor svetsare.
Jag kan nästa fast och så får Peter göra resten.
Svarva har jag också fått lära mig, riktigt roligt och ett kanon redskap för att producera egna delar.
Bygget påbörjades i september och så här i juletid är det snart dags för demontering, men först byggbesiktning hos Ludde 2011-12-19.

Några riktlinjer på hojen:
Låg
Annorlunda
Enkel
prisvärd

Valen hardtail Se: www.valencustomshop.se
Clip on styre
150/80-16 WW bakhjul med svart nav och svart fälgbana
3,00-21 fram
Cole Foster (Salinas Boys) bensintank
Ural K750 framlampa
IRS drevbroms
Kedjedrift 23 kugg fram 64 bak
Motogadget M-unit, för det elektriska
Semi hydraulik för frambroms (Grimeca)
K-tech koppling och bromshandtag

Lack i olivgrön med röd/orange stripes (1929-1930 orig HD) Lackeras av Pete i GBG.
Svart ram
Hemma byggda ljudd eller megafone:

Så här är planen: