Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Kopparrör istället för gummislang

  1. #1
    V.I.B Contributor LaDailles avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Mariefred
    Inlägg
    636
    Tackad: 0

    Kopparrör istället för gummislang

    Tjena forum

    Är det någon där ute som har erfarenhet av att använda kopparrör till bensin/olje-ledningar istället för slang?
    Håller det eller vibrerar rören sönder på "en kvart"?? Nu pratar jag om äldre motorer som ju kan skaka/rysta lite ibland

    Annars är det ganska coolt med kopparrör... Tycker jag iaf

    Alternativt mässingrör... Kanske rostfritt?

  2. #2
    Om du nu funderar på koppar rör , glöm inte att göra Loopar på röret mellan fäst punkterna . Om inte , vibrerar dom sönder i fästena . Kolla på gamla knarrar och motorer . Av härda kopparen både innan du böjer till dom , och efter . Dvs hetta upp dom till skit varma och svalna sakta . Om inte blir dom för spröda och : shit happens with all certainty . Lycka till . Ps : snyggt som attan. Ds

  3. #3
    V.I.B Contributor LaDailles avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Mariefred
    Inlägg
    636
    Tackad: 0

    Ja, det är snyggt med koppar.
    Ser nästan ut som en hembränningsapparat då

    Kolla denna: http://www.baggersmag.com/features/0.../photo_13.html
    Senast redigerat av LaDaille den 2011-12-22 klockan 11:13.

  4. #4
    Bra tråd!
    Är helt inne på att göra samma sak fast evt. med mässingsrör. Nån som har koll på hur man stukar till röranslutningarna så att man får täta kopplingar?

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Dirtbrother Visa inlägg
    Bra tråd!
    Är helt inne på att göra samma sak fast evt. med mässingsrör. Nån som har koll på hur man stukar till röranslutningarna så att man får täta kopplingar?
    Kolla med Biltemas broms rörs prylar , eller lyxa till det med Meca . Lite hand arbete, men inget du inte klarar av . Beskrivning följer oftast med verktyget .

  6. #6
    Ps Skit i mässing . Legeringen är för hård med haveri som följd . Koppar skall det vara . Ds

  7. #7
    V.I.B Contributor LaDailles avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Mariefred
    Inlägg
    636
    Tackad: 0

    Lite som på gamla fiskebåtar eller bara gamla båtar.
    Med jämna mellanrum glödgades alla kopparrör för att göra dem mjuka igen.
    De blir ju hårda av motordunket, och det är detta jag funderade på.
    En Shovel är ju inte vibrationsfri direkt
    Frågan är bara hur ofta de ska glödgas om...

  8. #8
    V.I.B Contributor LaDailles avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Mariefred
    Inlägg
    636
    Tackad: 0

    Citat Ursprungligen postat av Tundra Trotter Visa inlägg
    Kolla med Biltemas broms rörs prylar , eller lyxa till det med Meca . Lite hand arbete, men inget du inte klarar av . Beskrivning följer oftast med verktyget .
    Är inte bromsrör lite för smala? Typ 4,7 mm ?
    Eller finns det grövre bromsrör åxå? Slangarna idag är c:a 8-9 mm invändigt.

  9. #9
    V.I.B Contributor LaDailles avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Mariefred
    Inlägg
    636
    Tackad: 0

    Citat Ursprungligen postat av Tundra Trotter Visa inlägg
    Kolla med Biltemas broms rörs prylar , eller lyxa till det med Meca . Lite hand arbete, men inget du inte klarar av . Beskrivning följer oftast med verktyget .
    Förresten, vanliga VVS-kopplingar, funkar inte de månne?
    Då kan man ha lite grövre kopparrör istället för de smala bromsrören.

  10. #10
    Det är koppar rör till soppan på min HVA rödmyra,min första hojMen jag kommer ihåg att det vibba av titt som tätt fasten vi glödga det i blandSå det blev gummi annslutning vid tanken o fuggenSååå jävla trisst att bli stående bara för att röret gått läck

  11. #11
    V.I.B Contributor LaDailles avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Mariefred
    Inlägg
    636
    Tackad: 0

    Citat Ursprungligen postat av robbbull Visa inlägg
    Det är koppar rör till soppan på min HVA rödmyra,min första hojMen jag kommer ihåg att det vibba av titt som tätt fasten vi glödga det i blandSå det blev gummi annslutning vid tanken o fuggenSååå jävla trisst att bli stående bara för att röret gått läck
    Ja, det är detta som är det stora tricket: Att ha rör som inte pajar i fästena utan att behöva använda små slangstumpar vilket ju inte alls blir snyggt.
    I så fall ska man ha en röranslutning som är av gummi men som inte ser ut som gummi... Och med osynliga slangklämmor.
    Det finns ju som sagt vissa fördelar med gummislang... Inget vibrerar sönder!!

  12. #12
    Hallå jag har kört med kromade vvs rör i flera år bara använt mig av bromsrörsverktyg o konat ändarna, och bockat till rören med rörbocks verktyg du kan använda orginal anslutningar till oljetank+motor

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av LaDaille Visa inlägg
    Förresten, vanliga VVS-kopplingar, funkar inte de månne?
    Då kan man ha lite grövre kopparrör istället för de smala bromsrören.
    Helt klart . Funkar skeet bra .

  14. #14
    V.I.B Contributor LaDailles avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Mariefred
    Inlägg
    636
    Tackad: 0

    Nån som vet var jag hittar lämpliga kopplingar? Kan detta finnas som standard i ett millimeterland som Sverige?
    Jag har inte luskat riktigt än men på t.ex. pumpen sitter det bl.a. 3 anslutningar som idag är för slang.
    De måste då bytas ut till kopplingar som kopparröret kan klämmas fast i i ena ändan och ha en utvändig gänga i andra ändan (oljepumpen).

  15. #15

    Smile

    Bikeline har nog kolla på deras hemsida

  16. #16
    alltså använd typ orginal kopllingar,det var 10 mm rör jag använde dom är ca 8mm inv

  17. #17

    Här har du anslutningar. Art nr: 12-560 och 12-561 Bikeline

  18. #18
    Bronsrör då? Jag är ute efter gulmetall looken och försöker undvika guldplätering....la vida loca(sh) du det.

  19. #19
    Va tror du om banjokopplingarKlicka på bilden för en större version. 

Namn:	384249_2492670109242_1027450789_32637558_1708525453_n.jpg 
Visningar:	25 
Storlek:	66,2 KB 
Id:	3821
    Citat Ursprungligen postat av LaDaille Visa inlägg
    Ja, det är detta som är det stora tricket: Att ha rör som inte pajar i fästena utan att behöva använda små slangstumpar vilket ju inte alls blir snyggt.
    I så fall ska man ha en röranslutning som är av gummi men som inte ser ut som gummi... Och med osynliga slangklämmor.
    Det finns ju som sagt vissa fördelar med gummislang... Inget vibrerar sönder!!

  20. #20
    V.I.B Contributor LaDailles avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Mariefred
    Inlägg
    636
    Tackad: 0

    Citat Ursprungligen postat av hasse diesel Visa inlägg
    Va tror du om banjokopplingarKlicka på bilden för en större version. 

Namn:	384249_2492670109242_1027450789_32637558_1708525453_n.jpg 
Visningar:	25 
Storlek:	66,2 KB 
Id:	3821
    Banjo är snyggt....

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •