Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Lösa ekrar bak?!

  1. #1

    Lösa ekrar bak?!

    Jahopp. Tog en sväng ikväll för att testa nya styret, men fick känningar på vobbel i hojen? Kliver av och går igenom och upptäcker att i stort sett alla ekrar i bakhjulet sitter löst.
    Spänner man själv och i såfall hur? Eller är det bara att lämna över till proffsen?
    Hittade en gammal tråd av Marqs1979 som där skrev att han prövat själv men då vridit av 2 ekrar. Hmm..
    Eller ännu bättre nån kring Sthlm som kanske har kunskap och tid att hjälpa?


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  2. #2
    Citat Ursprungligen postat av Mattsson Visa inlägg
    Jahopp. Tog en sväng ikväll för att testa nya styret, men fick känningar på vobbel i hojen? Kliver av och går igenom och upptäcker att i stort sett alla ekrar i bakhjulet sitter löst.
    Spänner man själv och i såfall hur? Eller är det bara att lämna över till proffsen?
    Hittade en gammal tråd av Marqs1979 som där skrev att han prövat själv men då vridit av 2 ekrar. Hmm..
    Eller ännu bättre nån kring Sthlm som kanske har kunskap och tid att hjälpa?


    Skickas från min iPhone via Tapatalk
    Det där låter inget bra! Har aldrig ekrat ett hjul själv och skulle därför lämnat det till nån som kan. Är ju rätt viktigt att all ekrar är jämt spända. Men...denna kanske kan vara till hjälp! I ditt fall så är det enda intressanta här att ekrarna skall spännas med 4,5-5,6Nm. I vilken ordning eller om fälgen behöver balanseras efteråt får nog nån annan här flika in på (Lasse.S kanske?). Hur som helst så lycka till vi vill ju inte ha några onödiga olyckor nästa helg!



    Ridning is my business and business is good!

    http://harleyforum.se/showthread.php...er-Forty-Eight

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Forty8 Visa inlägg
    Det där låter inget bra! Har aldrig ekrat ett hjul själv och skulle därför lämnat det till nån som kan. Är ju rätt viktigt att all ekrar är jämt spända. Men...denna kanske kan vara till hjälp! I ditt fall så är det enda intressanta här att ekrarna skall spännas med 4,5-5,6Nm. I vilken ordning eller om fälgen behöver balanseras efteråt får nog nån annan här flika in på (Lasse.S kanske?). Hur som helst så lycka till vi vill ju inte ha några onödiga olyckor nästa helg!



    Tack! Jag kollade youtube på diverse video och visst är det så att ekrarna, som du skrev, ska dras med rätt moment.
    Har man ingen momentnyckel så kan man visst lyssna efter klangen när man försiktigt hamrar på ekrarna. Men det är ju det där med att få dom i ordning och hitta rätta klangen. Sprang ner till garaget för att lyssna, men alla ekrar i bak låter mer eller mindre "döda".
    Aja, kanske gör ett försök själv imorgon annars blir det att ringa på måndag. Finns ju folk som livnär sig på sånt, som tur är för stackars amatörer..



    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  4. #4
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Jag har ekrat ett antal hjul och det är ett litet konststycke i sig men inte så svårt när väl kommit på tekniken, fast i ditt fall med så lösa ekrar att det voblar och aldrig gjort det förut skulle jag defensivt lämnat jobbet till någon erfaren annars är risken stor att du har ett skevt hjul.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  5. #5
    Förr fanns det cykelmojjar som var duktiga och som kunde fixa ett MC-hjul men till en helt annan kostnad än en MC.verkstad. Har du någon gammal cykelgubbe som fortfarande vet hur man mekar så kan det vara ett bra försök.

    Jag har bara ekrat upp ett hjul själv. Ett framhjul 1989 på soffbordet hemma. När alla ekrarna var på plats så fick en cykelmojj spänna upp och rikta det åt alla håll. Det kanske är lite tidigt än att döma arbetet men än så länge har jag inte ens behövt efterjustera och det har gått ca 7000 mil!

  6. #6
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    7000 mil sen 89, när skall du börja använda den Stroker 49 jag har kört 5200 mil sen 12
    nä skämt åt sido, någon gång är ju alltid första gången och med tid o en ängels tålamod löser man det om man är någorlunda händig men skulle inte ta första under säsong utan övat först under vintern.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Lasse.S Visa inlägg
    Jag har ekrat ett antal hjul och det är ett litet konststycke i sig men inte så svårt när väl kommit på tekniken, fast i ditt fall med så lösa ekrar att det voblar och aldrig gjort det förut skulle jag defensivt lämnat jobbet till någon erfaren annars är risken stor att du har ett skevt hjul.
    Har aldrig skruvat på ekrar tidigare så jag känner att det blir till att lämna iväg det i veckan. Bättre att få det gjort ordentligt. Men 300 mil sen förra service med ekerspänning och nu detta..?
    Eller kanske att det inte är byggt för att man ska kunna rycka upp han på slangen vid varje rödljus?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Förr fanns det cykelmojjar som var duktiga och som kunde fixa ett MC-hjul men till en helt annan kostnad än en MC.verkstad. Har du någon gammal cykelgubbe som fortfarande vet hur man mekar så kan det vara ett bra försök.

    Jag har bara ekrat upp ett hjul själv. Ett framhjul 1989 på soffbordet hemma. När alla ekrarna var på plats så fick en cykelmojj spänna upp och rikta det åt alla håll. Det kanske är lite tidigt än att döma arbetet men än så länge har jag inte ens behövt efterjustera och det har gått ca 7000 mil!
    Tack för tipset. Ska ringa på några som jag vet är duktiga och se om det finns tid i veckan, annars som du säger, cykelverkstad

    Bra jobbat om du inte behövt justera på 7000 mil. Min har som sagt bara gått 300 sen förra justeringen...
    Senast redigerat av Mattsson den 2014-08-24 klockan 10:59.

  8. #8
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    Question

    Mattsson: Ganska vanligt att man hittar lösa ekrar efter några år. Problemet är att ekerhjulen ofta glöms bort vid service och därmed inte efterdras när ekrarna "sätter sig".

  9. #9
    Update! Hjulet lämnades över till Rogge genom Wheeler-Dealer här i Sthlm. Som nytt fast bättre. Varm rekommendation om man behöver hjälp med ekerfälgar!


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  10. #10
    Skönt att det löste sig och tack för tipset! Vad kostade det?
    Harley Davidson: The most efficient way to convert gasoline into noise, without the side effects of horsepower

  11. #11
    Inga problem
    Han tar 800 om man kommer in med löst hjul. Jag fick köra in med hela hojen för att hinna så d blev ett par hundringar extra.
    Han plockar av gummi, drev och skiva och kör från scratch så att säga. Hur bra som helst


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

Liknande ämnen

  1. Rostfria ekrar och alufälg?
    Av Street Bandit i forum Ram, Fjädring, Bromsar, Hjul, Däck
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-10-15, 21:17

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •