Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: dåliga bromsar

  1. #1
    V.I.B Chrilles avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Lund
    Inlägg
    39
    Tackad: 1

    dåliga bromsar

    bromsarna är ju inte direkt grymma på softail!!
    Vad göra? räcker det med ett nytt ok? eller måste man byta skiva och cylinder?
    Tips på bra fabrikat?

  2. #2
    Tjena. Jag kastar ut lite blandat.
    stålomspunnen slang är ett tips, något bättre.
    ISR eller Performance Machine bromsok är bättre än original.

    Det ska finnas en liknande äldre tråd som berör samma sak. Ska kolla om jag hittar den. Annars sök uppe till höger på bromsar.


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  3. #3

  4. #4
    Som sagt - stålomspunnet blir det lite bättre bett med, dessutom så blir det snyggare på köpet ...
    Själv har jag investerat i flytande skivor och kör med orginalok och det blev en klar förbättring, bromssträckan minskade med 2 m när jag testbromsade maximalt från 80 km/h .... vem vet, den sista halvmetern kan vara den som är den avgörande skillnaden i en situation ...

  5. #5
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Tänk på att när du får bra grepp fram så känns din softail ännu mjukare i gaffeln.
    För att kunna utnyttja det extra greppet rekommenderar jag ett par hårdare gaffelfjädrar typ progressive suspension eller öhlins.
    Kör själv med original cylinder, stålomspunnen slang, PM-ok och flytande skiva från Drott.
    Funkar kanon.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Lars Nilsson Visa inlägg
    Tänk på att när du får bra grepp fram så känns din softail ännu mjukare i gaffeln.
    För att kunna utnyttja det extra greppet rekommenderar jag ett par hårdare gaffelfjädrar typ progressive suspension eller öhlins.
    Kör själv med original cylinder, stålomspunnen slang, PM-ok och flytande skiva från Drott.
    Funkar kanon.
    Helt sant ! Jag har installerat Progressiv Suspension fram och bak, blev suveränt bra !!

  7. #7
    Bra/bättre däck kan faktiskt oxo bidra bättre bromsverkan/stoppsträcka om marginellt.


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  8. #8
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Heheh TRÄSKOR! Skojar bara! Kanske andra klossar till o börja med? SBP Skandinavian Brake Parts? Hade det på min gamla chopper och funkade bra.
    There are no problemsonly solutions

  9. #9
    På min stelbenare har jag ISR-hejdare både fram och bak. Men min bakbroms tar nu inget vidare. Jag tror att beläggen på något sätt fått en glatt yta...? När jag bromsar och får de lite värmda tar det bättre, en stund! Vad beror det här på? Hur fixa, rengöra skivan med bromsrengöring och ta bort beläggen och rugga dem?

  10. #10
    Körde ISR drevbroms på choppern och dom tog dåligt som f*n. Visade sej att min pedal hade för dålig utväxling. Kolla med Acke om det kan vara det. Han har siffror på vad du behöver ha... Annars kan det bero på hårdheten i beläggen. Får du bra bromsar när dom blir varma kan det ju bero på att du har för hårda belägg........

  11. #11
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Glasade belägg är slut för alltid, måste bytas.
    Har bromsarna funkat bra innan så är det säkert det.
    Har du fått bromsvätska på dem är de också slut, det går aldrig ur beläggen igen.
    Men ring acke o hör så får du bäst svar.

  12. #12
    Men varför glasar de om det är det det är? I detta fall har jag knappast överhettat beläggen, det är ju ingen hoj man ställer iupp i Moto GP med precis.
    Senast redigerat av stroker49 den 2012-05-01 klockan 18:04.

  13. #13
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Kärvande ok?

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Men varför glasar de om det är det det är? I detta fall har jag knappast överhettat beläggen, det är ju ingen hoj man ställer iupp i Moto GP med precis.
    Därför att ISR är extremt överskattade Jag har drevbroms bak ,Dubbla fram visserligen 20 år gamla .Ingen höjdare precis.Jag tänker köpa beg skivor o ok från en smälld Jappe .Hajabuza el Backbird el liknande.
    Normalt sätt när bromsarna glaserar har dom gått varma el man bromsar nätt och försiktigt (kärringkör, vilket jag inte tror du gör).Dom är helt enkelt inte bättre.
    Senast redigerat av pidde den 2012-05-01 klockan 20:56.

  15. #15
    Jag har varit grymt nöjd med mina och gillar dem på alla sätt. Jag tycer de är underprissatta jämfört med vad man får. Men visst är Brembo och Nishisikin (eler vad de heter) bra grejjor. Jag har nog i så fall kärringkört.

  16. #16
    Har själv problem
    Ny skiva o nya belägg
    Bromsen skriker o gnisslar fast jag kört iaf 30-40 mil

    Det borde väl ha gett sig o blivit inbromsad vid det här laget? Rengjort med bräkleen, ska jag rengöra igen eller vad gör jag för fel?

Liknande ämnen

  1. luftning av bromsar
    Av mrzigzag i forum Ram, Fjädring, Bromsar, Hjul, Däck
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2012-03-28, 06:53
  2. IDI´s Mektips bromsar m.m.
    Av IDI i forum Harley-Davidson Tekniska frågor
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-03-09, 17:56
  3. Samverkande bromsar
    Av Norrland i forum Ram, Fjädring, Bromsar, Hjul, Däck
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-09-11, 19:37

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •