Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20120209_191552.jpg 
Visningar:	149 
Storlek:	44,9 KB 
Id:	5068
1. För att veta hur långa sladdar vi behöver måste vi bestämma var fan dessa blinkers ska sitta. Jag
fick en bit mässing av träslöjdsmajjen på skolan där jag jobbar. Den kapa jag till en 90 grades vinkel
och borrade 2 hål i för framblinkersen. Jag såga även ut en öppning till en av de borrade hålen så jag
snabbt kan lyfta ur blinkersen om jag vill. Detta rekommenderas för annars kommer fästena sitta ihop
med sladdarna och det är bara krångligt om man tex byter styre eller liknande. Till sist spraya jag dom
svarta för att matcha hojjens färger.

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20120207_191732.jpg 
Visningar:	201 
Storlek:	60,3 KB 
Id:	5069
2. Här på bilden har vi provmonterat blinkersen för att se att det ser snyggt ut. Jag tyckte denna
position vart bäst då de knappt syns. Skönt å slippa de där fula orangea "julgranskulorna". När du
bestämt vart de ska sitta är det dags att räkna ut hur lång kabel du behöver dit. Eftersom det är samma
position som tidigare (och med samma styre) så valde jag att ta ungefär samma längd på kabel som på
orginal blinkersen.

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20120211_140150.jpg 
Visningar:	175 
Storlek:	89,0 KB 
Id:	5070
3. Eftersom jag har kall garage hölls jag inne på matbordet. Som medhjälpare hade jag pappa. 2 idioter
på el, kabeldragning och lödning ska nu envist försöka få ordning på denna röra.
Du behöver:
- Lödkolv
- Lödtenn
- Kabel (att skarva med, finns på biltema)
- Tänger i olika storlekar och för olika äntamål tex klippa av kabel och hålla i varma saker.
- Krympslang
- Motstånd 8 ohms (biltema)
- Mini LED blinkers (biltema)
- Eltejp
- Harley orginal kontakter + stift. Rekommenderas för då går det snabbt å ta av samt om du ville kunna
montera av/på de gamla för tex besiktning.
- Orginal blinkers att tex mäta å jämföra ev lösningar med.


Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20120211_132558.jpg 
Visningar:	205 
Storlek:	79,2 KB 
Id:	5071
4. Biltemas motstånd, så här ser dem ut. Fula och klumpiga men va fan...de funkar åtminstone.

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20120211_143401.jpg 
Visningar:	161 
Storlek:	96,8 KB 
Id:	5072
5. På den här bilden har vi då tagit bort kabelkontakterna som sitter på biltema blinkersen. Vi har
skarvat genom att först löda ihop och sedan tejpa över med lite eltejp. Ett tips är att inte låta
skarvarna ligga på samma höjd på kabeln ifall tejpen en dag lossnar kanske. Så resonera iaf vi med våra
neandertal-hjärnor. Sen bör du tänka ut VAR dina motstånd ska sitta gömda på hojjen. Jag valde att sätta dom under kåpan
till framlyktan fram, samt under bakskärmen till bakblinkersen som du kommer se i en bild längre ner
strax. OBS den ena sladden är "ström" och den andra är "jord" eller vad det nu heter.


Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20120211_143309.jpg 
Visningar:	163 
Storlek:	94,3 KB 
Id:	5073
6. Okej så när 5:an är klar ska du skicka på lite krympslang om du vill ha det. Nästa steg är att löda
på motståndet MELLAN de 2 sladdarna från blinkersen (se bild). Sen löder du på ytterligare skarvar så
att kabeln får samma längd som tex orginal hade.


Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20120211_145904.jpg 
Visningar:	152 
Storlek:	96,9 KB 
Id:	5074
7. Sådärja, efter att använt mera krympslang nu är det bara kontakterna kvar. Du börjar med att löda på
ett stift per kabel. När det är klart tittar du på nästa bild.

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20120211_151654.jpg 
Visningar:	169 
Storlek:	98,4 KB 
Id:	5075
8. Titta sedan på din orginal blinkers för att se vart på den svarta kontakten som stiften ska sitta.
Här är den smidigast att använda någon tång för att pricka rätt. Vi hade nån smal jävla tång, också
från biltema.