Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 40

Ämne: Kellerman kombibaklyse

  1. #1

    Kellerman kombibaklyse

    Tjena forumet!
    - har bytt till Kellerman kombibaklyse (bakljus/bromsljus + blinkers i ett) min fråga är hur kopplar man upp dessa om man vill ha en reduserad ljusstyrka på bakljuset kontra bromsljus eller finns det någon som har en kombination på hur ljusstyrkan kan förändras så att båda röda lyser vid normal körning men med förstärkt ljus vid inbromsning. Diskussionerna har gått höga vid fikabordet

  2. #2
    Fattar vad du menar men undrar om det går. KAN, gissar vilt här, KAN vara så att dioderna är olika starka. Har du provat att koppla bakljusladden till både broms och baklyse-sladden i KM och testat stykan? Gör det.


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  3. #3
    Ångar mig, fattar inte längre efter att ha titta på en bild . Är det DF-1000 du har?
    Den har bara två LED, en bakljus/broms och den andra är blinkers. Om du har du kopplat rätt och jag fattat rätt har du just den funktionen du efterlyser!







    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  4. #4
    Film, såhär ser de ut.



    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  5. #5
    Om det är Df1000 så har den broms, bakljus och blinkers. Vill man att bromsljuset ska lysa som bakljuset så gäller det bara att hitta ett motstånd för att få ner styrkan på dioden.
    "If everything seems under control, you´re just not going fast enough"

  6. #6
    Tack för alla goda råd jag ska nu bara hitta en diod som kan få ned strömstyrkan på vanliga bakljuset så att bromsljuset lyser starkare för jag har provat att koppla ihop båda och naturligtvis lyste dessa båda med samma effekt eftersom är som sagts i forumet en LED för rött ljus i varje hus. Är det någon som har ett förslag....

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av oilelf Visa inlägg
    Tack för alla goda råd jag ska nu bara hitta en diod som kan få ned strömstyrkan på vanliga bakljuset så att bromsljuset lyser starkare för jag har provat att koppla ihop båda och naturligtvis lyste dessa båda med samma effekt eftersom är som sagts i forumet en LED för rött ljus i varje hus. Är det någon som har ett förslag....
    En load equalizer

  8. #8
    Tusen tack gronvit, ibland låser det sig som ett framhjul på rullgrus klart en load equalizer lösning tusen tack tillbaka till garaget ikväll lösningen kanonbra

  9. #9
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 128
    Tackad: 11
    Hur bra syns dessa i solljus ? Har åkt bakom en del med liknande små diodblinkers och de syns inge vidare tycker jag.

  10. #10
    När det gäller synlighet på dagen är det helt OK tycker jag men då har ju jag inte kört bakom min egen hoj eftersom den ej är till låns. Men ingen annan har utryckt någon annan åsikt det är bara det att jag skulle vilja få skillnad i styrka mellan bakljus och bromsljus ....

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Noyen Visa inlägg
    Hur bra syns dessa i solljus ? Har åkt bakom en del med liknande små diodblinkers och de syns inge vidare tycker jag.
    Dom syns utan problem.
    "If everything seems under control, you´re just not going fast enough"

  12. #12
    Jag håller på att montera samma typ av blinkers på min Sportster ('98). Har bara provmonterat den ena men har stött på patrull!

    För det första så lyser blinkersen konstant när jag försöker att blinka. Det antar jag att jag kan lösa med ett motstånd (kanske detta: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-ti...linkers-42202/ ?)

    Men till det lite större problemet: bromssljuset fungerar ej. Bakljuset ser ett fint sken men ingenting ändras när jag försöker bromsa. Kan det även behövas motstånd här? Isf vilket?

  13. #13
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Jordfel?

  14. #14
    V.I.B
    Reg.datum
    Dec 2011
    Ort
    Alunda,Östhammars kommun
    Inlägg
    185
    Tackad: 2

    Är det verkligen samma LED:ar som ska lysa för bakljus o broms?

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Lars Nilsson Visa inlägg
    Jordfel?
    Vad menar du med det? Utan jord verkar ingenting fungera.

    Citat Ursprungligen postat av Alunda
    Är det verkligen samma LED:ar som ska lysa för bakljus o broms?
    Mjo, tror det.. Har inte de framför mig så jag kan kolla.

  16. #16
    Hej Hunky!
    - jag provade med ett biltema motstånd och då fick jag ned ljusstyrkan på bakljuset kopplade sedan bromljus medhjälp av den befintliga strömförsörjningen av bromsljus fick ett skarpt sken utav detta vid bromsning. Vad gäller din blinkers är det så att om man kopplar utan motstånd eller inte byter relä till ett som pallar låga motstånd i kablar (finns på diverse mC handlares sajter bara kolla om de passar din hoj) så kan man få konstant ljus eller väldigt korta blink intervall (gillas ej av polis eller bilbesiktning)....

    Gott Nytt År på er alla

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av oilelf Visa inlägg
    Hej Hunky!
    - jag provade med ett biltema motstånd och då fick jag ned ljusstyrkan på bakljuset kopplade sedan bromljus medhjälp av den befintliga strömförsörjningen av bromsljus fick ett skarpt sken utav detta vid bromsning. Vad gäller din blinkers är det så att om man kopplar utan motstånd eller inte byter relä till ett som pallar låga motstånd i kablar (finns på diverse mC handlares sajter bara kolla om de passar din hoj) så kan man få konstant ljus eller väldigt korta blink intervall (gillas ej av polis eller bilbesiktning)....

    Gott Nytt År på er alla
    Kanon! Tack så mycket!

    Vet du om jag kan använda samma typ av relä både till bromsljuset och till blinkers? Dvs i så fall tre stycken, ett till vardera blinkers och sedan ett till bromsljuset.

    Edit: kan för övrigt bekräfta att Kellermann DF 1000 har två lampor, en röd och en orange.
    Senast redigerat av hunky den 2013-01-03 klockan 14:10.

  18. #18
    Update: köpte Biltemas motstånd för diodblinkers (42-202) som fungerade utmärkt för mina blinkers.

    Dock vet jag fortfarande inte hur jag skall göra med bak/bromsljuset. Det är ju tre sladdar bakljus, bromsljus och jord. Genom att koppla bara bromsljus och jord så får jag ett lagom stark sken men så fort jag kopplar in bromsljuset så lyser det som om att jag bromsar (starkare).

    Tänkte om det blivit något fel någon annanstans så jag kopplade in gamla hederliga bak/bromljus och då lyser allting som det ska (även om det är svårt att urskilja bromsljuset då det lyser endast lite starkare än bakljuset).

    Så hur skall jag göra? Försöka sätta ett motstånd på bromsljus-sladden? Var hittar jag ett sådant?

  19. #19
    Jag tycker det låter som om du har nån överledning mellan bakljus och bromsljus.
    Börja med att mäta med en multimeter mellan svart och kabel till bakljus, där ska vara samma spänning som på batteriet.
    Mät sedan mellan svart och kabeln till bromsljus, där ska ju inte finnas nån spänning förrän någon av bromsarna aktiveras.

    Eftersom detta handlar om LED så används samma röda LED både till bakljus och bromsljus med den skillnaden att matningen till bakljusfunktionen går via ett motstånd för att sänka strömmen genom LED:en och lyser med begränsad styrka, när sedan man bromsar så matar man LED:en direkt och LED:en tänd med full styrka.

  20. #20
    Jag hade samma problem när jag kopplade in mina på min förra hoj. Jag minns inte exakt hur jag löste det, men det behövdes iaf inga motstånd till bak/bromsljus. Kan kolla under dagen om jag hittar det kopplings schemat jag gjorde då..

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •