Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Ojämn tomgång..

  1. #1

    Ojämn tomgång..

    Tjena, har en NRS 2008, som har Super Pro Racetuner. Den har även ett Kess Tech system på.
    På tomgång så hoppar varvräknaren till lite med jämna mellanrum, typ från 1000 till 1400 varv.
    Jag snacka med Harley i HBG dom sa att det var fullt normalt.
    Men jag snackade även med en annan handlare (Suzuki), dom sa att jag skulle ta bort racetuner och sätta på powercommander så blir det bra, samt mer effekt.

    Vet någon vad jag ska göra?
    Eller behöver kanske inte göra ngt...?

    Att: Admin
    Du kanske kan lägga detta inlägg i rätt kategori, ifall jag la den i fel.
    Senast redigerat av untamed den 2012-03-19 klockan 22:23.

  2. #2
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Vad kan Suzukihandlaren om racetunern undrar jag.
    Kolla så du inte har nåt läckage i insuget, typ vaccuumslang som är av eller så.
    Har du ride-by-wire?
    En pcIII eller racetuner påverkar inte tomgången utan bara blandningen.

  3. #3
    Suzuki menade på att dom haft 2st Harley tidigare med samma problem. När dom bänkade hojarna så var det helt fel värde. Sen när dom satte på PC så blev det perfekt...

    Jag vet ej vad ride-by-wire är, tyvärr.

  4. #4
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    ride-by-wire = Elektrisk gas"vire", det finns på nya Hd men vet inte om det är på alla eller från vilket år.
    Sen e det klart han vill sälja en PCIII till dig, med bänkning.
    Menar bara att du ska kolla hårdvaran innan du pillar på mjukvaran sas.

  5. #5
    Nej nej nej nej nej........ "Men jag snackade även med en annan handlare (Suzuki), dom sa att jag skulle ta bort racetuner och sätta på powercommander så blir det bra, samt mer effekt.!"

    Du ska INTE byta ett av dom bästa systemen som finns till din cykel mot en halvkass PC-lösning..... den som rekommenderar det bytet har inte en endaste susning om vad han pratar om.... ENDA sättet att få ordning på Rod'arna är just SE SuperTuner eller RaceTuner!!! Det är heller INTE "helt normalt" med fladdrig tomgång!!! En korrekt inställ NRS går helt lugnt på tomgång. Har 3st på verkstan just nu som går kanon efter att ha mappat över kass originalinställningar....
    Allvarligt.... vad är det för nötter som på allvar påstår såna här saker? Det gör mej förbannad på rikigt!!!! Vem som helst av dom här förståsigpåarna är välkommen att ringa mej vilken dag som helst!!

    Har du tillgång till Facebook, kan du kika på den här sidan så ser du lite av vad jag vill få fram... http://www.facebook.com/photo.php?fb...type=3&theater

    Slå gärna en signal om problemen så kan jag förklara hur det ska funka!!! VRSC är betydligt känsligare på mappningen än vanliga BigTwin/Sportster..... såpass att DynoJet slutade sälja PowerCommander ett tag till dom för att dom inte fick ordning på problemen... Du når mej på 0510-22710 och jag tar inte betalt för att svara på frågor

    Suck........ blir så less på såna här "råd"

    Jajustdet.... nej, du har inte fly-by-wire.... du har vanliga gaswirar

    Mvh /Stefan

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Lars Nilsson Visa inlägg
    Vad kan Suzukihandlaren om racetunern undrar jag.
    En pcIII eller racetuner påverkar inte tomgången utan bara blandningen.
    Jodå, Racetunern ställer allting på sprutet/tändning, dvs även tomgångsvarv, öppningstider tomgångsmotor osv osv osv..... du kan välja varvtal ner till 800 varv, men jag rekommenderar det inte.
    Det är så otroligt stor skillnad mellan systemen att det är som att jämföra en DVD-spelare med en Super-8 smalfilm

    Läs gärna den här tråden som förklarar skillnaderna ytterligare... http://harleyforum.se/showthread.php...pertuner/page2

  7. #7
    Lite OT! men vilka modeller har ride-by-wire?

  8. #8
    Har för mej det bara är FLH'erna från 2008. Kallas på HD-språk ETC (Electronic Throttle Control)

    Här är lite mer info... http://www.americanrider.com/output.cfm?id=2019205
    Senast redigerat av Båging den 2012-03-20 klockan 14:14.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Båging Visa inlägg
    Det är så otroligt stor skillnad mellan systemen att det är som att jämföra en DVD-spelare med en Super-8 smalfilm
    Super-8 smalfilm är ju tyvärr 100ggr coolare än dvd. Det är som att jämföra NRS med en panna!

  10. #10
    Hahahaha, ok Coolare ok, men bättre? Njaaa

  11. #11
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Citat Ursprungligen postat av Båging Visa inlägg
    Jodå, Racetunern ställer allting på sprutet/tändning, dvs även tomgångsvarv, öppningstider tomgångsmotor osv osv osv..... du kan välja varvtal ner till 800 varv, men jag rekommenderar det inte.
    Då KAN det vara racetunern som inte är inställd eller inte fungerar och då skulle en PCIII med mappning vara bättre som japshandlaren sa......

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Lars Nilsson Visa inlägg
    Då KAN det vara racetunern som inte är inställd eller inte fungerar och då skulle en PCIII med mappning vara bättre som japshandlaren sa......
    Nja, racetunern används bara vid själva mappningstillfället och att den inte skulle fungera skulle nog märkts redan då....
    Dåligt mappad är mitt tips och att bara för det byta till en PC-III känns lite märkligt va? Ungefär som att redan ha en kass mappad PC-III och byta till en annan PC-III för att få ordning på en kass mappning....

  13. #13
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Citat Ursprungligen postat av Båging Visa inlägg
    Nja, racetunern används bara vid själva mappningstillfället och att den inte skulle fungera skulle nog märkts redan då....
    Dåligt mappad är mitt tips och att bara för det byta till en PC-III känns lite märkligt va? Ungefär som att redan ha en kass mappad PC-III och byta till en annan PC-III för att få ordning på en kass mappning....
    Hur märker man INTE att hojen går dåligt efter en mappning?
    Problemen här borde ju fått den som mappar att reagera?
    Allt prat om racetuner, supertuner pcIII osv känns fel.
    Jag vill ha en Daytona Twin Tec VRFI Gen 3 Auto-Tune System så det sååååååå

  14. #14
    Att: Båging
    Jag skrev ett PM till dig.

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Lars Nilsson Visa inlägg
    Hur märker man INTE att hojen går dåligt efter en mappning?
    Problemen här borde ju fått den som mappar att reagera?
    Allt prat om racetuner, supertuner pcIII osv känns fel.
    Jag vill ha en Daytona Twin Tec VRFI Gen 3 Auto-Tune System så det sååååååå
    Enkelt.... det gör man inte om man bara laddar ner och trycker på en "färdig" map från SE-skivan och sedan inte provkör ordentligt tills den blivit varm åtminstone.....
    Vågar nog sticka ut näsan lite och påstå att säkert 80% av alla nylevererade cyklar inte är manuellt mappade utan bara påtryckta en rekommenderad map från SE-skivan.....
    För det mesta har man tur och cyklarna går hyggligt bra iallafall...

    Förstår hur du känner..... frustrerande djungel som bara den som håller på med det jämt förstår Fast ditt val är kanon!!

Liknande ämnen

  1. Få lägre tomgång, farligt? XL1200 -08
    Av emil.lofkvist i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-03-22, 15:47
  2. Tomgången är för hög!
    Av Jakob Grünewald i forum El, Tändning, ECM, EFI, Tuner
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2011-09-08, 16:19
  3. Söndags mys!Nu snackar vi tomgång:)
    Av robbbull i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-03-21, 09:29

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •