Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Skjutsa barn?

  1. #1
    V.I.B Contributor

    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    206
    Tackad: 4

    Skjutsa barn?

    Jag undrar om det är fler som skjutsar kidsen på hoj? Min sambo har en 8 årig (snart 9) dotter som vill åka med. Hon är rätt lång för sin ålder, så hon har inga problem att nå ner till passagerarpinnarna.
    Första turerna lär gå bra, då hon lär vara på alerten. Men jag misstänker att det kan bli lite problematiskt när hon blivit mer van. När hon åker bil så brukar det nämligen inte ta speciellt länge innan hon sommar...
    Min fundering är då om det finns några vettiga lösningar för att se till att jag inte tappar ett stycke flickebarn i farten?
    En tanke var att spänna fast henne i sissyn, men det är nog inte så bra om vi mot förmodan skulle gå omkull...
    Så. Hur gör ni?

  2. #2
    V.I.B Contributor Imps avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    21
    Tackad: 0

    Kör min dotter ganska mycket (hon är nu 10år..och nästan huvudet längre än andra i sin ålder) innan harley:n hade jag en kawasaki vulcan med sissy, körde kortare rundor. just med tanken på hur barn uppförsig etc. (inom stan, till skolan dagligen etc.). aldrig varit något problem.

    förra sommarn körde vi längsta rundan, ut till kullen ifrån ängelholm, längst med vattnet. och jag har ingen sissy på harley:n. gick helt utmärkt, Men jag ger henne en lektion före varje längre åkning. och har aldrig kört fortaren en 65-70kmh, och lite pauser då och då.
    Hon har ett stort intresse för att åka. och håller sig bra, och utan några konstiga rörelser.

    Det viktiga är att barnet förstår allvaret, OCH att man som förare förstår det också.. Framförallt hålla lite pauser då och då..
    Funderar skarpt på att köpa någon intercom. så man kan hålla kontakten med passageraren också.

    Men ta det lugnt, testa att kör med en massa korta rundor.
    Var noga med att hon kan hålla bra. tex ett stort skärp som man som förare kan ha runt midjan som hon kan hålla i. men spänn ALDRIG fast barnet i hojen... livsfarligt
    EDIT: spänn inte fast dottern/barnet i dig i heller... självklart kanske , men man vet ju aldrig

  3. #3
    V.I.B Contributor

    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    206
    Tackad: 4

    Jag såg att Touringbutiken hade nån sorts sele som man spänner fast mellan sig och barnet: http://www.touringbutiken.se/product...oducts_id=4514
    Men det råder ju delade meningar om det är lämpligt att barnet sitter fast i föraren vid en marksyning. Vore ju illa om hon hamnade under en... Men å andra sidan så vore det ju rätt illa om hon trillade av i sömnen också...
    Jag tror det får bli utan sele till o börja med, och ta täta raster. Headset är kanonbra. Jag och sambon kör med Scala Rider Q2. Då kan vi hålla kontakten även då vi kör varsin hoj (upp till 500 meter). Bara att skaffa en till så även flickan kan göra sig hörd.
    Senast redigerat av Bikerboy den 2012-04-08 klockan 18:29.

  4. #4
    V.I.B 883rs avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Söder om söder
    Inlägg
    204
    Tackad: 0

    Jag är uppväxt på en harley och åkte med farsan första gången när jag var 7 år, inte lång alls utan relativt lite. Det var på en sportster 883 -96 så jag nådde ändå ner till pinnarna.

    Vi hade aldrig någon sissy el liknande utan bara en sockerbit med sugproppar under.
    Det var aldrig några problem att för oss, dock somnade jag en gång på lännavägen, farsan märkte det för att jag blev mycket mer avslappnad och knappt höll fast mig så då stannade han.

    Jag har själv aldrig kört med skjuts men som sagt åkt bakpå sen jag var 7, så jag skulle säga att det inte är nå problem alls att köra med ungar på.
    Som sagt, ta många pauser och håll koll på hur hon håller i sig etc.
    Senast redigerat av 883r den 2012-04-08 klockan 20:12.

  5. #5
    V.I.B
    Reg.datum
    Feb 2011
    Ort
    99-land
    Inlägg
    218
    Tackad: 0
    sidvagn!

  6. #6
    V.I.B Contributor

    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    206
    Tackad: 4

    Sidvagn? Nej tack... Då får det vara.
    En hoj ska kunna lutas i kurvorna. Annars kan man ju lika gärna köra bil. :-)

  7. #7
    V.I.B
    Reg.datum
    Feb 2011
    Ort
    99-land
    Inlägg
    218
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av Bikerboy Visa inlägg
    ... Annars kan man ju lika gärna köra bil. :-)
    ja varför inte om man ska ha barnen med sig

  8. #8
    V.I.B 883rs avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Söder om söder
    Inlägg
    204
    Tackad: 0

    Haha, det där med sidovagn är lite kul, vissa hatar det och säger att man kan köra bil istället, jag tycker det låter skitnice att sitta i en sidovagn och mysa och dra en pilsner.

    Som sagt, jag tror inte de e några problem alls för en 9 åring att åka med på en hoj, håll lite koll på knodden bara.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av 883r Visa inlägg
    Haha, det där med sidovagn är lite kul, vissa hatar det och säger att man kan köra bil istället, jag tycker det låter skitnice att sitta i en sidovagn och mysa och dra en pilsner.

    Som sagt, jag tror inte de e några problem alls för en 9 åring att åka med på en hoj, håll lite koll på knodden bara.
    Jag hänger med på det där att sitta i och dra några öl medans man åker Men att köra hoj med sidovagn nä då får det va. Men Bikerboy det är nog lugnt om man bara tar pauser lite oftare så ska väl inte ungen somna hoppas jag.

  10. #10
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    Varför inte hjälmar med intercom då kan ni ju snacka med varandra å hålla koll på varandra så ingen av er somnar

    Å den som sitter bak kan ju tala om när ölen e slut eller det behövs pisspaus (det sista gäller även äldre än åtta)
    Senast redigerat av JohnnyRocker den 2012-04-08 klockan 22:48.

  11. #11
    Min son har åkt sen han var 7år (är 13 nu) utan särskilda anordningar på hojen och klarar alla rimliga farter.Se till så du pratar med henne då och då samt bra kläder,kängor(vissa byxor är snorhala i kontakt med sadeln).Sonen använder även intergralhjälm.Good luck.

  12. #12
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Det där med hjälm på ungar har jag hört en del om.
    Det måste vara en väldigt lätt hjälm om de är under 15 år sa man.
    Det är nacken som inte tål krafterna från hjälmen om man krockar tex.
    Skydda mot smällar lär den ju göra, men man bestämmer ju inte alltid hur en olycka kommer att bli om man säger så.
    Vad man råder till numera vet jag inte, jag ville bara nämna det där med tung hjälm.

  13. #13
    Hagis
    Guest
    Enligt en bok som staten har skrivit, lika intressant som bibeln! Dvs lagboken... Så är det inte förbjudet för barn som ej har fyllt 7 år att tex åka med en ridhjälm pga vikten på en mc hjälm! Sen om det fortfarande e samma lag som gäller vet jag inte, men så var det sagt för 2 år sen...


    Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

  14. #14
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    För min del är det nog störst chans att jag stöter på en text om hjälmar.
    Bibleln är liksom inte min bok.
    Hade en, min gamla konfirmationsbibel från -74, men jag gjorde som Sverker i Plus, den åkte i tunnan.
    Obs! Inte menat att provocera någon ...de liksom..bara kom. Av sej själv. De va inte jag!

  15. #15
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Jag skulle å andra sidan inte sätta en ridhjälm på en unge, som skall åka med på hoj...
    Hjälmarna har inte rätt "typ av skydd" eftersom de är anpassade till något helt annat.
    Är ungen för liten för en "riktig hjälm anpassad för mc åkning"... Ja, då får man kanske vänta något år till eller
    skaffa sidovagn.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  16. #16
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Citat Ursprungligen postat av Sanniz Visa inlägg
    Jag skulle å andra sidan inte sätta en ridhjälm på en unge, som skall åka med på hoj...
    Hjälmarna har inte rätt "typ av skydd" eftersom de är anpassade till något helt annat.
    Är ungen för liten för en "riktig hjälm anpassad för mc åkning"... Ja, då får man kanske vänta något år till eller
    skaffa sidovagn.
    Säg det till ungen! Nästa år får du följa med. Det är bara 300 dagar dit!
    Nä, skämt åsido, det måste väl finnas mc-hjälmar som är till för ungar. Jag har bestämt för mej att jag sett såna
    och man får väl anta att de är både lätta och skyddar som de ska.

  17. #17
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Caspher... Finns ju barnhjälmar, men sedan gäller det ju att skallen är stor nog med för den minsta. Tror ett barn kan köpa det hela, OM de redan t ex accepterar att de inte t.ex. kan åka alla tivoli attraktioner p.g.a. just ålder och exempelvis längd.
    Är man mer orolig får man väl byta hojtyp också. De där "stora med fåtöljer för passagerarna" t ex.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  18. #18
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Givet. Det finns alltid en lösning om man bara vill
    Silvertejp tex..sviker aldrig! Går ju att få till värsta vattenskallen om man har en ny rulle liggande.
    Nä, nu kom det sådär igen. Det var inte jag nu heller!
    Bäst jag knyter mej bums.
    Siste man släcker och låser, timman är sen.

  19. #19
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Z får väl ge fan i o köra o trilla?
    Annars säg till henne att byta till en Vespa, haha.
    Nä, allvarligt talat så ska den lilla tösen ha ordentliga kläder o hjälm på sig samt kunna känna sig trygg på hojen.
    Sissybar är bra, motorbågar med, så är risken mindre att hon kommer i kläm om hojen skulle råka välta.
    Sen så ska hon ha något att hålla i, i morsan typ handtag som man spänner på sig som en livrem typ.
    Vid ev olycka får hon absolut inte sitta fastspänd i hojen.
    Ha de gött o hälsa Z
    Lars

  20. #20
    V.I.B Contributor

    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    206
    Tackad: 4

    Citat Ursprungligen postat av Lars Nilsson Visa inlägg
    Z får väl ge fan i o köra o trilla?
    Annars säg till henne att byta till en Vespa, haha.
    Nä, allvarligt talat så ska den lilla tösen ha ordentliga kläder o hjälm på sig samt kunna känna sig trygg på hojen.
    Sissybar är bra, motorbågar med, så är risken mindre att hon kommer i kläm om hojen skulle råka välta.
    Sen så ska hon ha något att hålla i, i morsan typ handtag som man spänner på sig som en livrem typ.
    Vid ev olycka får hon absolut inte sitta fastspänd i hojen.
    Ha de gött o hälsa Z
    Lars
    Dottern hennes åker bara bakpå mig. Hon vägrar åka med sin mor. Fråga mig inte varför, jag har ingen aning...
    Det har bara blivit ett fåtal gånger som hon fått åka med, pga det som jag befarade. Hon har en tendens att somna... Och då efter endast en kvart, typ. Känns inte speciellt säkert. Så längre turer med henne bakpå lär dröja tills hon kan hålla sig vaken.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Gillar du att skjutsa på Harleyn?
    Av admin i forum Omröstningstrådar
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2011-12-10, 12:43

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •