Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 89

Ämne: Framflyttade fotpinnar, trams! :)

  1. #1
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Framflyttade fotpinnar, trams! :)

    Admin får väll flytta inlägget om det inte passar här. Done /admin

    Men med inlägget ovan funderar jag ofta på när skall denna idiot trend upphöra med jätte framflyttade fotpinnar.
    Harley är väl inte jätte känd för sin väghållning men varför öka på det dåliga med helt förkastlig körställning.
    Speciellt Sportster skall absolut ha fotpinnarna rakt nedanför sig så man kan lyfta sig från sadeln o flytta vikten i kurvorna.
    Tydligen är utseende o ball faktorn viktigare än funktion.
    På en solskens körd kromblänke som bara blivit smutsig på garage uppfarten där grannarna kan stå o drömma om man ändå hade en H-D kan väl framflytt passa men f**n inte på en kurvig väg med lite aktiv körning, för många gillar ju fart, det säljs ju trim kitt i mängder och skall jag vara ärlig tror jag väldigt få en behärskar en original till fullo.
    Så där jag nu har jag stuckit ut hakan....fyll på med hat inlägg nu

  2. #2
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Trivs bra med original placeringen på Crossbones
    There are no problemsonly solutions

  3. #3
    Vi hatar ju inte dig för att du har åsikt,vännen
    Citat Ursprungligen postat av PTB59 Visa inlägg
    Admin får väll flytta inlägget om det inte passar här.

    Men med inlägget ovan funderar jag ofta på när skall denna idiot trend upphöra med jätte framflyttade fotpinnar.
    Harley är väl inte jätte känd för sin väghållning men varför öka på det dåliga med helt förkastlig körställning.
    Speciellt Sportster skall absolut ha fotpinnarna rakt nedanför sig så man kan lyfta sig från sadeln o flytta vikten i kurvorna.
    Tydligen är utseende o ball faktorn viktigare än funktion.
    På en solskens körd kromblänke som bara blivit smutsig på garage uppfarten där grannarna kan stå o drömma om man ändå hade en H-D kan väl framflytt passa men f**n inte på en kurvig väg med lite aktiv körning, för många gillar ju fart, det säljs ju trim kitt i mängder och skall jag vara ärlig tror jag väldigt få en behärskar en original till fullo.
    Så där jag nu har jag stuckit ut hakan....fyll på med hat inlägg nu

  4. #4
    V.I.B Axmans avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    201
    Tackad: 0

    Beror på ändamålet!

    Jag tycker att det är bekvämt med framflyttade fotpinnar, precis så jag vill sitta när jag glider fram. MEN, det är på bekostnad av kontroll över hojen. Det där mer att styra med att trycka på fotpinnar och ta kurvor eller helt enkelt krypköra blir rejält mycket sämre.
    I have come here to chew bubble gum and kick ass, and I am all out of bubble gum.

  5. #5
    Har en dyna , skulle vilja ha pinnarna längre bak !

  6. #6
    Vore det väghållning jag var ute efter skulle jag inte köpt en HD öht. Senast i dag förbannade jag både väghållning och bromsar och längtade tillbaka till min Honda med dubbla 296mm och ABS. Sen insåg jag att jag satt på en HD och blev genast glad igen.

    För mig är stuket förbannat viktigt och för tillfället gillar jag, åtminstone på min hoj, framflyttade pinnar. Ändrar dock åsikt från vecka till vecka så snart kanske de åker tillbaka men då är det även annat som måste bytas för att få till rätt look/känsla.

    Att ha framflyttat på i övrigt original Sportster eller t ex gamla Super Glide Sport förstår jag dock inte.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av PTB59 Visa inlägg
    Admin får väll flytta inlägget om det inte passar här. Done /admin

    Men med inlägget ovan funderar jag ofta på när skall denna idiot trend upphöra med jätte framflyttade fotpinnar.
    Harley är väl inte jätte känd för sin väghållning men varför öka på det dåliga med helt förkastlig körställning.
    Speciellt Sportster skall absolut ha fotpinnarna rakt nedanför sig så man kan lyfta sig från sadeln o flytta vikten i kurvorna.
    Tydligen är utseende o ball faktorn viktigare än funktion.
    På en solskens körd kromblänke som bara blivit smutsig på garage uppfarten där grannarna kan stå o drömma om man ändå hade en H-D kan väl framflytt passa men f**n inte på en kurvig väg med lite aktiv körning, för många gillar ju fart, det säljs ju trim kitt i mängder och skall jag vara ärlig tror jag väldigt få en behärskar en original till fullo.
    Så där jag nu har jag stuckit ut hakan....fyll på med hat inlägg nu
    Satan vad du tycker mycket, tur ordet e fritt. Dina inlägg tillför dessvärre inget vidare till stämmningen på hf. Kanske finns det andra forum för dig?

  8. #8
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Finns ju drivor med tekniska lösningar som sätter form och "attityd" före funktion i chopper- och custombyggarcommunityt.
    Själv tycker jag att man får göra som man vill med sin hoj. Vill man ha vulgobrett bakdäck, stelopererad ram och framflytt så är det ju upptill den som äger hojen. Själv är jag mer för tillbakaflyttade pinnar. Men det är ju åas inget som är optimalt att åka långt med.

    Det som är skönt med HD-communityt är den stora bredden på hojfloran tycker jag. Plus den helt fantastiska eftermarknaden på både motor och chassie-sidan. Det finns liksom inget stopp.
    Senast redigerat av Jörgen Karlsson den 2012-05-21 klockan 01:26.

  9. #9
    V.I.B Mr Davidsons avatar
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Västra Götaland
    Inlägg
    27
    Tackad: 0

    Jag tycker det går köra undan med framflytt åsså, samt att nedläggningsvinkeln är oväntat bra på min Dyna. Jämfört med min gamla, numera sambostyrda, Kawa VN 15, är den en dröm på vägen, när Kawan fladdrar som en tunga i örat och lägger stora sjok krom i asfalten. Ibland tror jag att Kawans sidostöd är bättre undandraget än ljuddämparna, utfällt... Lite slingrig blir Dynan i långa kurvor när mätaren börjar närma sig max, men "sätter sig" på baken igen om man bara ger så mycket gas som finns. Motor gummihängd och svingen lagrad i växellådan, ger ju inte den mest kursstabila bakänden... Men min Kawa GPZ betedde sig så också... Men håller med Dig i en sak, det är nog inte många som kan styra en Harley eller hoj rent allmänt tills dess egentliga gräns. Lyckligtvis har de flesta en spärr i hôvvet som slår till tidigare.

    Så tycker jag, kan ha fel, hänt förut...

  10. #10
    V.I.B & Contributor Dragoss avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Iggesund
    Inlägg
    345
    Tackad: 0

    Jag trivs bra med mittmonterat pricken över i blev när jag monterade dit High way pegs så man kan sträcka på benen ibland

  11. #11
    V.I.B Super Contributor
    slyckes avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Slycke utanför Linköping
    Inlägg
    1 094
    Tackad: 26

    Inte alltid en optimal lösning med framflyttat.
    På min sitter dom som standard långt fram så jag som är lite kort fick flytta tillbaka lite (finns fotpinnar,styre,sadel Harley original som gör att man har lättare att nå när man är kort)
    Men visst sitter jag helt underbart om jag kör normalt eller ligger på lite men håller man i hårt så har man jobb med att få hålla fötterna på plats men då snackar vi runt 200Kmh och då man inte får köra fortare än 120Kmh i Svea Rike så lär det inte vara något stort problem.
    Längtar ju inte tillbaka till Japs för det

    Men det finns lika många delade meningar som det finns olika hojar och vi lever i ett fritt land så man får oftast tycka som man själv vill

    Ride on, ride on....

  12. #12
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Många sänker sina hojar o fotpinnar o stödet tar i ganska lätt osv, då är det ju ändå viktigare att sitta rätt så man kan flytta kroppsvikten för att få mindre nerläggnings vinkel.
    Vad jag hört är den vanligaste mc olyckan en singel olycka där föraren "fryst" i kurvan och gått rakt fram antingen i diket eller mötande trafik.
    O rutin, rädsla eller vad det nu beror på vet jag inte men träna att köra i kurvor är nog en bra ide' efter att lära sig bromsa.

  13. #13
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    slappna av lite nu o var inte så tråkig....är det inte kul med ett forum där många skriver???

    Citat Ursprungligen postat av fenrik Visa inlägg
    Satan vad du tycker mycket, tur ordet e fritt. Dina inlägg tillför dessvärre inget vidare till stämmningen på hf. Kanske finns det andra forum för dig?

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av PTB59 Visa inlägg
    slappna av lite nu o var inte så tråkig....är det inte kul med ett forum där många skriver???
    asgarv!

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av PTB59 Visa inlägg
    Många sänker sina hojar o fotpinnar o stödet tar i ganska lätt osv, då är det ju ändå viktigare att sitta rätt så man kan flytta kroppsvikten för att få mindre nerläggnings vinkel.
    Vad jag hört är den vanligaste mc olyckan en singel olycka där föraren "fryst" i kurvan och gått rakt fram antingen i diket eller mötande trafik.
    O rutin, rädsla eller vad det nu beror på vet jag inte men träna att köra i kurvor är nog en bra ide' efter att lära sig bromsa.
    Kör själv en NRS med 240 bakdäck och fotpinnarna fram så klart.

    Om jag hade velat ha en hoj för att köra bana hade jag inte valt en NRS utan en CB1000RA som jag också är förtjust i. Men för mig är valet av hoj så mycket mer än bara ha den ultimata körställningen för att åka snabbt. Förutom att min hoj har fotpinnar fram är den också väldigt låg och lång. Vilket inte är den ultimata kombinationen för att köra road racing. Sist jag kollade så var där ingen NRS med i MotoGP, vilket är synd för det hade varit bra fräckt.

    När det gäller olycksstatistiken misstänker jag starkt att detta är pga de som fick A körkort på köpet när de tog B körkortet. De har kommit till det läget där de tycker det hade varit grymt att åka hoj. De går och köper sig en Fatboy som de sedan går in i en kurva för fort med och uppenbarligen blir överraskade och fryser som du säger.

    Oavsett vilket tycker jag att om man väljer HD så väljer man känslan, attityden, gemenskapen etc.

    Under min tid som HD ägare har jag stött på en hel del som vet så mycket utan att ens äga en HD själv. (Detta är en generell kommentar och inte riktad till dig, PTB59) Men jag ser det som den berömda Svenska avundsjukan personifierad i dessa människor.
    Live to ride, Ride to live.

  16. #16
    Film som berör ämnet. Frisco stylen kommer härifrån.



    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  17. #17
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Om man bortser från hur dom ordnar sin inkomst eller värderingar så gillar dom hojar och kan sin sak

    Citat Ursprungligen postat av admin Visa inlägg
    Film som berör ämnet.


  18. #18
    Två motorcyklar löser problemet . En för gliiiid och en för äventyr i relativitets teorin . E= mc2 .

  19. #19
    Har original framflyttat på min Nightster och jag kunde inte suttit bättre. Är ju ingen enorm skillnad på original och framflytt på Nightstern iaf. Satt framflyttat på när jag köpte den, och jag har inga planer på att ändra tillbaka. Inte ännu iaf. Så.......ska vi prata lite aphäng nu istället ? haha. Åsikterna varierar, och tur är väl det

  20. #20
    Exakt, tråkigt om alla tyckte lika, vad skulle vi titta på då och vad lite det skulle bli att prata om... Själv gillar jag mittimellanflytt

Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. fotplattor mot fotpinnar
    Av Benny i forum Bytes / Skänkes
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-10-17, 06:49
  2. Andra Fotpinnar!!??
    Av Harleyman1 i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-08-03, 23:34
  3. Fotpinnar
    Av harley i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-12-02, 16:55
  4. Framflyttade fotpinnar Dyna, från mids.
    Av admin i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-09-29, 09:36
  5. Nya fotpinnar på plats
    Av Christer i forum Harley-Davidson Softail
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-07-02, 16:50

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •