Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: styrdämpare

  1. #1
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    styrdämpare

    efter en liten pyssel afton fick jag till en plåtbit som fick bli fäste åt Öhlin dämpan, fästet på gaffelbenet får duga så länge får hitta på något snyggare senare


  2. #2
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Öhlinsstyrdämparna är bra grejer, och fullt renoveringsbara. Själv har jag doc inte hittat ngn öhlinsdämpare med tillräcklig slaglängd för sportster, så jag ör med en LSL på min.
    Lossnar eller vrider sig ett fäste kan man få styrutslagsblockering. Fästena måste vara styva och gänglåsta etc. Får inte vara ngn svikt, blir ganska stor kraft när frevensen går upp och dämparen dämpar. Jag kör liknande setup, TIG:ade dit ett styvt fäste på främre motorfästet på min sportster och sedan gaffelrörsklamma monterad under nedre kronan. Men jag vet inte hur det ser ut på de gummiupphängda modellerna.

    Har du fork brace också? Den gör rätt stor skillnad. Extra bra vid bromsning om man kör med stor enkelskiva fram
    Senast redigerat av Jörgen Karlsson den 2012-05-25 klockan 22:28.

  3. #3
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Vet inte åldern på den, fick med den till race hojen jag köpta av Speedy och är i perfekt skick utan minsta glapp, Gaffelbensfästet blev väl inte så snyggt som sagt men styvt,Slipad upp "spelet" mellan halvorna och slog en ny M5 gänga så jag kunde straffa lite hårdare, samma dämparfästet sitter fast på två ställen utan svikt så känslan blev väldigt bra, Hela hojen känns tyngre o stabilare, man får dock inte glömma att släppa av på den om man kör i stadstrafik annars kan man ha den väldig trög.

    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Karlsson Visa inlägg
    Öhlinsstyrdämparna är bra grejer, och fullt renoveringsbara. Vrider sig tex en gaffelrörsklamma kan man få styrutslagsblockering
    Så viktigt att fästena är styva och gänglåsta etc. Men det är ju självklart för dig.

    Har du fork brace också? Den gör rätt stor skillnad. Extra bra om man kör med stor enkelskiva fram

  4. #4
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Så länge de inte läcker brukar det inte behöva göras ngt, man brukar känna på förekomsten av "hydrauliskt glapp" om det läckt ut ngt.
    Ok! Ja klammor är ju styva. Tycker dock fästet i andra änden ser vekt och roterbart ut. Jag skulle gå på ngt styvare som mer direkt för in kraften i ramen, förslagsvis en lösning som fäster vid främre motorfästet.

    Men jag ska inte döma efter en bild, svårt att se hur det hänger ihop. Ville bara bollpanka lite.
    Senast redigerat av Jörgen Karlsson den 2012-05-25 klockan 22:44.

  5. #5
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Svårt att se på bilden men den sitter i tankbulten och i fästet till tändspolen längre ner så det blev bra tycker jag, främre blev styv nog men jag fuskade till det med en bockad gängstång som jag tejpade över så den får göras om för utseendets skull, kommer ihåg att du lämnade in din för renovering, synd att Öhlin är så snuskigt dyra, går ju köpa en gaffel som kostar mer än hela hojen om man vill, skall du ha dubbla ISR bromsar är det väl en halv hoj till
    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Karlsson Visa inlägg
    Så länge de inte läcker brukar det inte behöva göras ngt, man brukar känna på förekomsten av "hydrauliskt glapp" om det läckt ut ngt.
    Ok! Ja klammor är ju styva. Tycker dock fästet i andra änden ser vekt och roterbart ut. Jag skulle gå på ngt styvare som mer direkt för in kraften i ramen, förslagsvis en lösning som fäster vid främre motorfästet.

    Men jag ska inte döma efter en bild, svårt att se hur det hänger ihop. Ville bara bollpanka lite.

  6. #6
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Ja det är dyra grejer, därför ska man aldrig sälja en hoj man satt igång att förbättra
    Tror att mina Öhlinsbakdämpare gick på runt 12 000:-... och det var 1996 :P

    Här syns hur min dämpare sitter.
    http://www.sporthoj.com/forum/attach...3&d=1334061648

  7. #7
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    ser ju onekligen stabilt ut, ju enklare (färre delar) ju bättre
    Min tanke med denna hojen är att trimma den måttligt och inte som den förra, kan jag närma mig 90 rwhk blir jag mer än nöjd, skall i stället efterhand satsa på bromsar o stötdämpare men vi lever i en föränderlig värld så den som lever få se

Liknande ämnen

  1. Ljuddämpare
    Av Mats Holmberg i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2014-06-13, 11:02
  2. Tips på stötdämpare
    Av Night rider i forum Harley-Davidson VRSC
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-05-20, 10:19
  3. byte av stötdämpare bak?
    Av Canario i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-02-21, 20:01
  4. ljuddämpare
    Av gschuler i forum Harley-Davidson Softail
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-01-21, 22:33
  5. Stötdämpare FLH
    Av edvinl i forum Köpes
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-11-11, 15:18

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •