Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: varsellkläder/signalställ

  1. #1
    V.I.B Dunders avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Järna;Hölö, Mölnbo, Gnesta! Men mest i Verkstaden
    Inlägg
    53
    Tackad: 0

    varsellkläder/signalställ

    Funtar på om det bara är jag som ser rött när jag ser hojåkare i signalställ? Som senast idag var jag på biltema i Alby/Norsborg. Och där står det tre turing/offroad nissar med sina BMWar.. Med nästan plagiat på polis loggan! Men med texten BMW offroad eller va det stog med blå text! Kunde inte låta bli att ta kort på dom, dom såg lite generade ut då jag plåtade dom! Men varför åker dom MC om dom nu är så rädda för att förolyckas, så att dom spökar ut sig som vägarbetare,sopåkare,televerkare,mm, Är det inte bättre att dom ger fan i att åka hoj, när dom verkar så rädda! Hua va grinig man är! Men man får ju hjärtat i halsgropen varje gång man ser dom. Både med bilen och knarren! Eller är det bara jag som är grinig?????
    Senast redigerat av Dunder den 2012-05-23 klockan 21:48.

  2. #2
    V.I.B Dunders avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Järna;Hölö, Mölnbo, Gnesta! Men mest i Verkstaden
    Inlägg
    53
    Tackad: 0

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	001.jpg 
Visningar:	51 
Storlek:	63,7 KB 
Id:	7100
    Hmmm! Nu fans det ju en liknande tråd.
    Men så här här såg dom ut, hobby poliserna!
    Senast redigerat av Dunder den 2012-05-23 klockan 22:02.

  3. #3
    Blir lite osäker, kan också vara ett dagis på utflykt du fick på bild???

  4. #4
    Varselväst.......Inte ens under pistolhot. Vikka fjollor.

  5. #5
    V.I.B Dunders avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Järna;Hölö, Mölnbo, Gnesta! Men mest i Verkstaden
    Inlägg
    53
    Tackad: 0

    Ja nu var det ju gubbdagiset biltema Men inte såg jag ut sådär ändå! Ähhh nått' fel på dom är det helt klart!

  6. #6
    V.I.B Dunders avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Järna;Hölö, Mölnbo, Gnesta! Men mest i Verkstaden
    Inlägg
    53
    Tackad: 0

    Citat Ursprungligen postat av PAINTERN Visa inlägg
    Varselväst.......Inte ens under pistolhot. Vikka fjollor.
    Farligt att leva man kan ju dö,,, ser dom ut som!

  7. #7
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av Dunder Visa inlägg
    Ja nu var det ju gubbdagiset biltema Men inte såg jag ut sådär ändå! Ähhh nått' fel på dom är det helt klart!
    Dom är nog rädda för jägarna när dom är ute i skogen o röjer med offroadarna
    There are no problemsonly solutions

  8. #8
    V.I.B Jsons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Limhamn, Skåne Län, Sweden, Sweden
    Inlägg
    180
    Tackad: 0

    Jag tror inte man blir mer uppmärksammad bara för att man sätter på sig en varselväst. Det är att invagga sig i falsk säkerhet. Tittar bilisten på oss syns vi även om vi är svartklädda. Att betrakta alla bilister som "älgar" och alltid förvänta sig det värsta höjer antgligen säkerheten mer än att ta på sig en gul "dagisväst"

    Jag skall dock erkänna att jag vid något enstaka tillfälle använt sådan men då har det varit i ösregn, skymning och på motorväg. Hjälpte det kan man ju undra? Vet inte så noga men jag lever fortfarande.

    // json

  9. #9
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av Json Visa inlägg
    Jag tror inte man blir mer uppmärksammad bara för att man sätter på sig en varselväst. Det är att invagga sig i falsk säkerhet. Tittar bilisten på oss syns vi även om vi är svartklädda. Att betrakta alla bilister som "älgar" och alltid förvänta sig det värsta höjer antgligen säkerheten mer än att ta på sig en gul "dagisväst"

    Jag skall dock erkänna att jag vid något enstaka tillfälle använt sådan men då har det varit i ösregn, skymning och på motorväg. Hjälpte det kan man ju undra? Vet inte så noga men jag lever fortfarande.

    // json
    Sen är det ju att cycklister,motionister,mopedister osv har västar så att det blir ju svårt för bilister att veta om det är en mc eller vad det är som blänker. O tror inte heller att alla som ser en väst eller reflexer är mer uppmärksamma för den skull?
    There are no problemsonly solutions

  10. #10
    Nä Dunder inte bara du som irriterar dej på detta. I jobbet som lastbilschaufför så ser jag också de här snut kopiorna överallt och med hjärtat i halsgropen tills jag inser vad det är för några. För det andra så ser det inte klokt ut med alla reflexer på både hoj och kläder.

  11. #11
    Det finns ju en H-D signalväst :-)
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Herr-vast-front-reflex.jpg 
Visningar:	16 
Storlek:	63,0 KB 
Id:	7103

  12. #12
    V.I.B Axmans avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    201
    Tackad: 0

    Jag har en väst jag ibland använder om jag skall köra långt på natten, så det blir ju rätt sällan. Har mest haft den i sadelväskan "ifall att". Tänkte att det kan vara lika bra att ha den med eftersom jag ändå har den sedan trädfällartiden.
    I have come here to chew bubble gum and kick ass, and I am all out of bubble gum.

  13. #13
    V.I.B Dunders avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Järna;Hölö, Mölnbo, Gnesta! Men mest i Verkstaden
    Inlägg
    53
    Tackad: 0

    Jorå! Visst syns man bättre med varselkläder, men att varsla andra trafikanter i onödan är ju inteså bra i mitt tycke! Bättre att dom har dom som behöver kläderna, Lastbilschaufförer med punka efter vägen, gubbar som helt enkelt jobbar på utsatta ställen. Men vi andra ska nog ge attan i att härma dom så att vi inte blir hemtama med dom så att vi tappar respekten för varselkläder. Helst vill jag köra med så lite kläder som möjligt med min knarr, Helst utan hjälm oxå. Kan tänka mig proppar i öronen för att minska vindbruset. Jaja alla är vi olika. Men fattar ändå inte varför man kör Mc, och är så rädd för att förolyckas, så att man skyddar ihjäl sig???

  14. #14
    V.I.B Super Contributor
    slyckes avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Slycke utanför Linköping
    Inlägg
    1 094
    Tackad: 26

    Varsel kläder hör till vägarbetare,byggjobbare osv... inte faan ska man behöva dra på sig någon signalfärg för att tro att man syns bättre, bilister är ju alltid bilister och inte faan ser dom oss bättre för att man spökar ut sig, nej det kallar jag falsk säkerhet.

    Väjde senast i förra veckan, då på 50 väg. Kom en bil från höger i en korsning där jag hade huvudled, men va faan då tänkte jag och svängde upp bredvid och rappa ur maskin lite tror dom i bilen blev något hörselskadade för dom backade av och vågade inte ligga så nära bakom efter det.
    Och jag tror ju inte ett dugg på att bilisten skulle stannat om jag spökat ut mig i signalmundering, nej bättre att alltid tänka på att bilister är som älgar och kan ta sig till nästan vad som helst när som helst...

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Dunder Visa inlägg
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	001.jpg 
Visningar:	51 
Storlek:	63,7 KB 
Id:	7100
    Hmmm! Nu fans det ju en liknande tråd.
    Men så här här såg dom ut, hobby poliserna!
    Ja hua, i brunsåslandet svedala tar sig fjolleriet allt längre.
    Stopp och belägg ! enda västen som ska sitta på är klubbvästen såklart !

  16. #16
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Jag har reflexväst liggandes i bilen, om det skulle hända något i mörker eller dålig sikt.
    Fast annars kan nog överdrivet användande vid fel tidpunkter göra, att folk till slut skiter i västar och varseljackor...Kanske inte så bra, den dagen man vill lita mer på dom.

    Själv tycker jag mest, när det kommer till mc plagg, att det borde räcka med mer reflextråd etc på kläderna. För sådana åkkläder syns också jävligt bra i mörker och dålig sikt... Och så slipper man se ut som en "gul tomte" konstant.
    Mycket coolare, att ex göra mönstret eller sömmar med reflextråd.

  17. #17
    V.I.B Dunders avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Järna;Hölö, Mölnbo, Gnesta! Men mest i Verkstaden
    Inlägg
    53
    Tackad: 0

    Citat Ursprungligen postat av Sanniz Visa inlägg
    Jag har reflexväst liggandes i bilen, om det skulle hända något i mörker eller dålig sikt.
    Fast annars kan nog överdrivet användande vid fel tidpunkter göra, att folk till slut skiter i västar och varseljackor...Kanske inte så bra, den dagen man vill lita mer på dom.

    Själv tycker jag mest, när det kommer till mc plagg, att det borde räcka med mer reflextråd etc på kläderna. För sådana åkkläder syns också jävligt bra i mörker och dålig sikt... Och så slipper man se ut som en "gul tomte" konstant.
    Mycket coolare, att ex göra mönstret eller sömmar med reflextråd.
    Ja reflexvästar är nog bra i vissa lägen. Vet att jag gav dottern en då hon var besatt av hästar. Blev lite av en fluga i stallet på den tiden. Men nu mera 15 år senar kör hon Lastbil/hjullastare här i krokarna Samt att hon precis har lämnat in papper på Kort för MC, så då sak vi övningsköra hon och jag
    Men dom där varselklädesbärarna ska nog ta och byta hobby till Frimärkssamlare eller nått' då dom är så rädda för att köra hoj

  18. #18
    V.I.B chrille64s avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Hudiksvall Hälsingland
    Inlägg
    101
    Tackad: 0

    Jag tycker att varselvästar och dylikt skall reserveras för folk som jobbar i trafiken. Jag annvänder varselväst men endast då jag jobbar på hojen, blir förbannad när man möter dessa på vägen, för övrigt de enda mc åkare som jag inte hälsar på.
    Nulla via invia est

  19. #19
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Citat Ursprungligen postat av chrille64 Visa inlägg
    Jag tycker att varselvästar och dylikt skall reserveras för folk som jobbar i trafiken. Jag annvänder varselväst men endast då jag jobbar på hojen, blir förbannad när man möter dessa på vägen, för övrigt de enda mc åkare som jag inte hälsar på.
    Nja, personligen kan de väl ha på det i dålig sikt, men det vore bättre om folk kunde välja mellan det eller mc anpassad outfit med tillräcklig synlig reflex antingen i tryck eller med tråd (så sömmarna lyser).

  20. #20
    V.I.B Dunders avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Järna;Hölö, Mölnbo, Gnesta! Men mest i Verkstaden
    Inlägg
    53
    Tackad: 0

    Vette fan om man ser Älgarna och rådjuren bättre med reflexer och lysvästar! B)

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •