Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 31 av 31

Ämne: bensin 95 vs 98 lureri?

  1. #21
    Se upp med bluffen Shell V-Power, idag har den inte något gemensamt med då Shell leverade bensin till Shellmackarna. Idag så har lågprisbolaget ST 1 köpt licens för att saluföra sin bensin under Shells varumärke i Sverige. Återigen så varnar jag för denna bluff med bensinen på Shells mackar idag, speciellt då det gäller V-power. Tanka Preem eller Statoil 98 så får du ett högre oktantal än den s.k V-power idag.

  2. #22
    V.I.B Axmans avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    201
    Tackad: 0

    Åh fasen. Jag såg förut i veckan att Shell v-Power var på 98 oktan när jag tankade. Hade så bestämt för mig att det stod 99 oktan förr.
    I have come here to chew bubble gum and kick ass, and I am all out of bubble gum.

  3. #23
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    För oktanens skull är det ingen nackdel att det blandas Etanol i bränslet då det innehåller 105 oktan.
    Hur många av er har verkligen så hög komp att den spikar på 95, inte många skulle jag tro
    Ju högre oktan man har ju långsammare brinner bränslet och en standard/lätt trimmad motor går sämre på detta bränsle då det kräver högre komp och tändkurva för att bli effektivt.
    Summan av kardemumman är att av en ren gissning går 75% av er som tankar 98 oktan hojarna sämre, alltså ni betalar mer för att få en hoj med mindre effekt.

  4. #24
    V.I.B Axmans avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    201
    Tackad: 0

    Jag har Harleys stage iii-kit och det enda jag märker är väl egentligen en lite mjukare gång med 98. Men inte ens det är säkert.
    I have come here to chew bubble gum and kick ass, and I am all out of bubble gum.

  5. #25
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Citat Ursprungligen postat av PTB59 Visa inlägg
    För oktanens skull är det ingen nackdel att det blandas Etanol i bränslet då det innehåller 105 oktan.
    Hur många av er har verkligen så hög komp att den spikar på 95, inte många skulle jag tro
    Ju högre oktan man har ju långsammare brinner bränslet och en standard/lätt trimmad motor går sämre på detta bränsle då det kräver högre komp och tändkurva för att bli effektivt.
    Summan av kardemumman är att av en ren gissning går 75% av er som tankar 98 oktan hojarna sämre, alltså ni betalar mer för att få en hoj med mindre effekt.
    Oktantalet har inget att göra med förbränningshastighet, dvs hur fort flamfronten propagerar genom förbränningsrummet.Det är squish och turbulens som sätter den.
    Senast redigerat av Jörgen Karlsson den 2012-06-02 klockan 10:23.

  6. #26
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Det där får du utveckla, squish ytorna är ju väldigt viktiga för att kunna dra nytta av förbränningshastigheten och samarbetar för bästa effekt, Pratar vi inte standard motorer nu med normala förbränningsrum eller motsatsen en sidventilare med katastrofala förbränningsrum, gick väl köra dom på allt från 70 oktan till fotosken om det var så.
    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Karlsson Visa inlägg
    Oktantalet har inget att göra med förbränningshastighet, dvs hur fort flamfronten propagerar genom förbränningsrummet.Det är squish och turbulens som sätter den.

  7. #27
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Citat Ursprungligen postat av PTB59 Visa inlägg
    Det där får du utveckla, squish ytorna är ju väldigt viktiga för att kunna dra nytta av förbränningshastigheten och samarbetar för bästa effekt, Pratar vi inte standard motorer nu med normala förbränningsrum eller motsatsen en sidventilare med katastrofala förbränningsrum, gick väl köra dom på allt från 70 oktan till fotosken om det var så.
    Det är turbulensen från squishytor och insugs-swirl som driver förbränningshastigheten

    Laminär förbränningshastighet är i storleksordingen decimetrar per sekund, en ottomotor utan turbulens i förbränningsrummet kommer inte upp i högre varvtal än en tändkulemotor: maxvarv ca 100-300 rpm för en HD-cylinder.
    Med turbulens i förbränningsrummet ökar flamfrontspropageringen, dessutom ökar turbulensen med ökat varvtalet av lätt insedda skäl, därför sker förbränningen i en ottomotor över ungefär lika många vevvinkelgrader oavsett motorns varvtal.

    I tillägg till ovanstående brinner dessutom 95 och 98 oktan ungefär lika fort. Men som inses av ovanstående: även om det vore en hypotetisk bränslespecifik förbränningshastighetsskillnad på några procent, så hade det varit av underordnad betydelse.

    Liknelse: En gräsbrand sprider sig primärt beroende av vindhastighetet.

    Drivmedelspecifik förbränningshastighet är mer intressant i fastbränsleraketer, sprängämnen osv. Eller i motorer med mycket oxygenater i bränslet, som tex nitromotorer.
    Senast redigerat av Jörgen Karlsson den 2012-06-03 klockan 03:31.

  8. #28
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Tror vi missförstår varandra, med förbränningshastighet menar jag att den tänder tidigare respektive långsammare.
    Du vill ju få maximal kompression och rätt squirs höjd innan bränslet tänder.

    Men hela resonemanget bygger ju ändå på att en standardmotor / lätt trimmad inte kan göra sig 98 oktan fördelar med att tåla högre kompression och senare tändkurvor.

  9. #29
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Citat Ursprungligen postat av PTB59 Visa inlägg
    Tror vi missförstår varandra, med förbränningshastighet menar jag att den tänder tidigare respektive långsammare.
    Du vill ju få maximal kompression och rätt squirs höjd innan bränslet tänder.

    Men hela resonemanget bygger ju ändå på att en standardmotor / lätt trimmad inte kan göra sig 98 oktan fördelar med att tåla högre kompression och senare tändkurvor.
    "med förbränningshastighet menar jag att den tänder tidigare respektive långsammare."
    Jag förstår inte vad du menar. Du får tyvärr inte mer av min tid i denna fråga nu. Jag har förklarat så tydligt jag kan vad gäller parametrarna baom maximal tryckuppbyggnad efter TDC i arbetstakten/powerstroke.

  10. #30
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Värmen på gaserna samt hur väl de förbränns är också viktigt för att få en bra gashastighet.
    Fast förbränningsrummets utseende är självklart viktigt.
    Större portar (insug/avgas) är bra på topptrimmade hojar, men på en "normal" hoj kan det sänka gashastigheten och göra så att motorn går mycket sämre.
    Kamaxelns utformning och cylinderns kompression (Corrected compression) är andra saker som påverkar gashastigheten.
    Grejen är att har man en hoj som spikar på grund av för låg oktanhalt när man tankar 95 så har man en rätt "svår" gatmaskin. Racing, ja, men att ligga o puttra o köra långturer; njaaaa.
    Men det är bara min åsikt.
    Huvudsaken e att man trivs med sin hoj ju.

  11. #31
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Citat Ursprungligen postat av Lars Nilsson Visa inlägg
    Värmen på gaserna samt hur väl de förbränns är också viktigt för att få en bra gashastighet.
    Fast förbränningsrummets utseende är självklart viktigt.
    Större portar (insug/avgas) är bra på topptrimmade hojar, men på en "normal" hoj kan det sänka gashastigheten och göra så att motorn går mycket sämre.
    Kamaxelns utformning och cylinderns kompression (Corrected compression) är andra saker som påverkar gashastigheten.
    Grejen är att har man en hoj som spikar på grund av för låg oktanhalt när man tankar 95 så har man en rätt "svår" gatmaskin. Racing, ja, men att ligga o puttra o köra långturer; njaaaa.
    Men det är bara min åsikt.
    Huvudsaken e att man trivs med sin hoj ju.
    Samtidigt kan även en originalhoj spika pga av för aggressiv tändkurva eller för mycket "total advance".Det gäller även många trimmade motorer.
    Det gäller då att förstå att det inte ska hanteras som en bränslefråga, utan som en tuning-fråga.

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Liknande ämnen

  1. Olja och bensin i "samma" tank!
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-05-26, 23:56
  2. Bensin i oljan??
    Av Go Leafs Go i forum Oljor, Bensin, Vätskor
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-05-21, 18:32
  3. Bensin
    Av DeaDSexY i forum Off Topic
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-05-19, 00:19
  4. Färg som tål bensin?
    Av Alunda i forum Lack, Plåt, Metall och Läder
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-02-19, 19:53
  5. bensin smäll
    Av FeJ i forum Oljor, Bensin, Vätskor
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-03-31, 21:52

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •