Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 41

Ämne: Hur törstig är er Nightrod/V-rod?

  1. #1

    Hur törstig är er Nightrod/V-rod?

    Undrar lite hur törsta era Roddar är? Min ligger på en snitt förbrukning av 1L/Mil blandad körning.

  2. #2
    V.I.B Skuggans avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    194
    Tackad: 0

    I stort sett samma fast kanske något mindre, om man bakar in "lite" accelerationer i blandad körning

  3. #3
    Nu är min inte mappad i någon bänk utan det sitter färdig programvara från HD som han har skjutit in i hojen med Super tunern. Har hört att hojen drar betydligt mindre när man har fått den satt i bänk och mappat den riktigt.

  4. #4
    V.I.B Skuggans avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    194
    Tackad: 0

    Min är det, jag har inte kollat så supernoga på bränsleförbrukningen dock. Fel hoj för det hehe, ca 0,85 nu när jag räknat lite snabbt på det.

  5. #5
    Åker man en Rod så är ju inte soppan det första man tänker på men ville ändå se lite med er andra, men 0,85 är ju ändå bättre än 1l...

  6. #6
    V.I.B Skuggans avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    194
    Tackad: 0

    Finns klart mer ekonomiska pendlar alternativ hehe, dock inte roligare

  7. #7
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    Va? Har ni verkligen räknat rätt! Tycker det låter mycket men det är ju självklart relaterat typ av körning. Skuggans vet jag och då låter inte 0,85 så farligt, korta innerstads repor, men det vore intressant att veta vad den drar när du kört mesta landsväg och den är inkörd?

  8. #8
    Har ingen koll, utan jag tankar när mätaren närmar sig botten.

    Men skall kolla lite nogare nu eftersom ni har gjort mig uppmärksam på det, men som Skuggan nämer ovan så är inte v-rodden bästa valet om man vill köra snålt.
    Live to ride, Ride to live.

  9. #9
    Skulle nog tro att den borde nöja sej med 0.6 landsväg i "normala" farter.....

  10. #10
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    Det är ju modern motorteknik och då skulle jag gissa på tvärtom dvs bra pendlare, hade förväntat mig något i stil med Bågings värde. Kom gärna tillbaka med lite ny info, är riktigt nyfiken på dessa motorer/bågar.

  11. #11
    Jag tar hojen då och då till jobbet och vägen dit är på motorvägen, då jag ligger runt 100-110km/h så drar han ändå runt 0.9-1lit....

  12. #12
    V.I.B Skuggans avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    194
    Tackad: 0

    Enligt specifikation (Orginal): Fuel consumption: 6.36 litres/100 km (15.7 km/l or 36.98 mpg)

    ....men då får man nog fasiken köra ekonomiskt, vilket är hyffsat svårt.

  13. #13
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    Hehe, Skuggan dem där värderna är säkert realistiska i en kontrollerad miljö och med givna teoretiska förutsättningar framräknade. Empiriska värden som dem vi snackar om här kan variera starkt men det låter törstigt med 1liter per mil. Du håller ju på med den första 200 milen fortfarande å då brukar de flesta motorer dra lite extra men snart hoppas jag du får en liten säkning av förbrukningen av flera naturliga skäl ;-)

  14. #14
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Bohuslän
    Inlägg
    64
    Tackad: 0

    Törstig är den... Min är körd i bänk och inställd efter konstens alla regler... Ligger utan problem på 1 liter milen, ska jag köra billigare så lär ju inte hojen flytta på sig
    Senast redigerat av Night rider den 2012-06-08 klockan 21:03.

  15. #15
    Kan ju som kuriosa säga att samtliga cyklar jag kör i bänken med simulerat luftmotstånd (dvs högre motstånd ju fortare det går) behöver mellan 11 och 16 hk för att hålla stadiga 90km/t....... Att nånting behöver 1l milen för att utveckla 11hk känns aningen fel
    Inte ens en bil med 2 liters motorvolym behöver den mängden..... Min 2-tons Pajero tar strax över litern i 90 med en 3.5-liters V6

  16. #16
    Sen är min erfarenhet att ju snålare den går (vilket är vääääldigt vanligt med just VRSC) tar den mer bränsle.... Orsaken nedan på Engelska

    "Lean" fuel mixtures, on the other hand, improve fuel economy and emissions but reduce power. If the air/fuel mixture goes too lean (beyond 18:1), the mixture may not ignite causing a condition called "lean misfire." The result can be rough idle, loss of power and increased hydrocarbon (HC) emissions because the fuel does not ignite and just blows right through

    Det här är grymt vanligt. I stort sett samtliga cyklar jag mappat som innan gått snålt rapporterar sänkt bränsleförbrukning. En Ultra t.ex. tar inte mer än 0.5 om den är korrekt ställd..... Tryckepå-mappar hjälper sällan, dom är generellt för snåla för vår svenska miljö.....

  17. #17
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Bohuslän
    Inlägg
    64
    Tackad: 0

    Citat Ursprungligen postat av Båging Visa inlägg
    Kan ju som kuriosa säga att samtliga cyklar jag kör i bänken med simulerat luftmotstånd (dvs högre motstånd ju fortare det går) behöver mellan 11 och 16 hk för att hålla stadiga 90km/t....... Att nånting behöver 1l milen för att utveckla 11hk känns aningen fel
    Inte ens en bil med 2 liters motorvolym behöver den mängden..... Min 2-tons Pajero tar strax över litern i 90 med en 3.5-liters V6
    Vad får du ut på bakhjulet på En NRS normalt? Nyfiket frågat

  18. #18
    Intressant. Det verkar ju jättekonstigt att en modern vätskekyld motor med fyrventilsteknik och allt skall dra i sig så mycket. Åk till Lidköping och få det fixat.
    Min gamla shovel som inte är hightec och har förgasare (CV men ändå) och ett luftmotstånd som en ladugård slickar i sig 0,7 liter per mil. Jag tycker det är mycket. Min TC88B stelbenschopper går på 0,5 liter per mil.

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av Night rider Visa inlägg
    Vad får du ut på bakhjulet på En NRS normalt? Nyfiket frågat
    Körde en 2011 i går och med Tab slipon's, K&N filter, inget lock på luftboxen och SuperTuner så blev slutresultatet 130.8hk / 126Nm. Detta i en Superflowbänk som generellt mäter runt 10% lägre än DynoJetbänkarna i grannskapet... Utom MC-Konsults möjligen. Den är nog uppgraderad med ny programvara som tar ner siffrorna till mer "normala" nivåer
    Svarta kurvorna är innan mappningen, dock med sliponer och K&N-filtret monterat.....
    Bänkkvittot:


  20. #20
    V.I.B Skuggans avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    194
    Tackad: 0

    När har du nästa lediga tid? Jag har 114,30/109 på min -11, W&H Slipons, element filter, SuperTuner samt topless... Dock var jag ute efter stabil gång över hela registret men det är ju helt sjuk skillnad

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande ämnen

  1. V&H competition till Nightrod
    Av mange667 i forum Köpes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-04-27, 01:22
  2. Importera Nightrod från USA?
    Av pipps83 i forum Harley-Davidson VRSC
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2012-03-04, 11:30
  3. Funky Nightrod Special
    Av Pontus i forum Harley-Davidson VRSC
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-11-19, 00:40
  4. Enklare mod på en Nightrod Special.
    Av Pontus i forum Custom & Byggen
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-09-07, 01:26
  5. Malmö på min NightRod Special
    Av Pontus i forum Ny på harleyforum.se?
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-07-31, 11:55

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •