Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Träna mc körning.

  1. #1
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Träna mc körning.

    Broms styrning spårval osv....hur många tränar detta eller tycker man att det är onödigt då man är född med denna talang...
    Själv har jag en en vägsträcka bred som en cykelbana med skarpa svängar och full uppsikt som jag tränar på emellanåt.
    Broms rakt fram och med nerlägg i kurva båda håll...intressant att se sin egen utveckling om inte annat.

  2. #2
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    håller helt å fullt med, det är ju roligt också att se hur fort man faktiskt blir bättre o bättre, kan ju bero på att man kommer ur ett uruselt läge från början, eller!

  3. #3
    V.I.B Axmans avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    201
    Tackad: 0

    Försöker träna, har en raksträcka här hemma som är bra att göra maxbromsning på. Sedan så har jag väl i tankarna varje gång jag är ute på att försöka få till det bra. Men egentligen skulle jag nog vilja åka på bankörning för glidare, bankörning gav _massvis_ senast. Det vore något för HD-forum att anordna!
    I have come here to chew bubble gum and kick ass, and I am all out of bubble gum.

  4. #4
    V.I.B Naspers avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Spoke island (Ekerö)
    Inlägg
    68
    Tackad: 0

    Det måste man ju ha koll på. Jag får maxbromsa ett par gånger per dag på väg till och från jobbet. Samma med riskbedömningen, att alltid ha minst två vägar ut ur en situation etc. Sitter inte dessa småsaker är man typ körd...

  5. #5
    Som tidigare sporthojskille tänker jag turn in, apex, track out så fort vägen svänger lite. Anser därmed att jag tränar detta så fort jag är ute och kör.

  6. #6
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av CrazyVic Visa inlägg
    Som tidigare sporthojskille tänker jag turn in, apex, track out så fort vägen svänger lite. Anser därmed att jag tränar detta så fort jag är ute och kör.
    Så tror jag dom flesta tänker och det är jätte bra, men hur gör du när ett rådjur hoppar fram?

    Alla kan köra köra så fort fordonet går rakt fram, det är bara att hålla gasen i botten tillräckligt länge...finns trådar på SH om det bl.a inte så imponerande oftast ungtuppar...det är när det börjar svänga som körvana o skicklighet kommer in i bilden men inte för en man börjar bromsa på allvar som man skiljer äggen från hönorna.

    Dom flesta har nog bromsat in i en kurva på grund av att det gått lite för fört men bromsa ut ur en kurva är lite svårare om en plötslig fara dyker upp....brukar vara ganska färdigt åkt för dom flesta.

  7. #7
    Ja, att ha bromsberedskap ingår liksom i det upplägget. Självklart ska man ha koll på hur man kör och veta hur hojen funkar samt känna underlaget osv osv osv, men om man åker runt och tror att det ska dyka upp faror överallt tycker jag att man kan stanna hemma i soffan och kolla Moto GP på tv.

    En bankörning för glidare vore onekligen intressant!

  8. #8
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Det är en väldigt stor skillnad på att ha broms beredskap mot att göra rätt när den behövs.

    Jag har tänkt under många år att det skulle varit grymt kul att testa bankörning men jag tror nog att träna broms skulle göra mig till en bättre förare då det det endast är en promille av alla mil som är körda sen 1977 då jag tog mitt mc körkort

    Och då menar jag inte bromsa på raksträcka utan även i på vått och i kurva.

  9. #9
    Eh ja? Jag menar självklart inte att jag sitter och är beredd att stampa sönder fotbromsen när jag säger att jag är beredd att bromsa. Ligger jag ner i en kurva och har huvudet in i mötande fil har jag således marginal att kunna räta upp och samtidigt klara kurvan om det skulle dyka upp en traktor mitt i kröken. Är det vått har jag givetvis ännu större marginal.

    Förstår inte det du skriver i andra meningen. Menar du att bromsträning inte ingår i bankörning?

    Hur omfattande var riskutbildningen för mc 1977?

  10. #10
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Som du själv skrev tidigare tränar man ju i stort konstant på vägen och tror mig inte kunna utveckla mitt sätt att klara vanliga väg kurvor bättre än i dag, på en bana med ett antal timmar kan jag säker kapa lite varvtid med hjälp av att hitta broms punkter o apex osv men vad har jag för nytta av det på okänd väg och vad jag förstått används 80% av tiden på det.
    Att det skulle vara kul är en annan sak förstås...vad jag menar är om det fanns en kurs som är 80% broms o 20 % hitta apex tror jag mig kunna lära mig mer.
    det fanns ingen risk utbildning då vad jag kommer ihåg, gjorde jag en garage vändning o en slalombana men det är ju helt oväsentligt, spelar ju ingen roll om den så hade varat en vecka, vad som är väsentligt är ju vad man tränat och hur mycket sen dess.

    - - - Uppdaterad - - -

    Som du själv skrev tidigare tränar man ju i stort konstant på vägen och tror mig inte kunna utveckla mitt sätt att klara vanliga väg kurvor bättre än i dag, på en bana med ett antal timmar kan jag säker kapa lite varvtid med hjälp av att hitta broms punkter o apex osv men vad har jag för nytta av det på okänd väg och vad jag förstått används 80% av tiden på det.
    Att det skulle vara kul är en annan sak förstås...vad jag menar är om det fanns en kurs som är 80% broms o 20 % hitta apex tror jag mig kunna lära mig mer.
    det fanns ingen risk utbildning då vad jag kommer ihåg, gjorde jag en garage vändning o en slalombana men det är ju helt oväsentligt, spelar ju ingen roll om den så hade varat en vecka, vad som är väsentligt är ju vad man tränat och hur mycket sen dess.

  11. #11
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    1976 fanns ingen riskutb såsom du tänker dig, den. Bromsprov rakt fram från 50km var det jag fick göra vad jag minns iaf.

  12. #12
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av JohnnyRocker Visa inlägg
    1976 fanns ingen riskutb såsom du tänker dig, den. Bromsprov rakt fram från 50km var det jag fick göra vad jag minns iaf.
    Fick man inte A behörigheten med B kortet 76 eller tog du för lätt mc? eller var det tidigare ändå...jag körde 8 mc lektioner samtidigt med bilkörningenn 1977, fick aldrig lämp när jag var 16 tyvärr men det är en annan historiga

  13. #13
    Trodde också det ändrades mellan -76 och -77 men kanske var året innan?

  14. #14
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    Fick man inte A behörigheten med B kortet 76 eller tog du för lätt mc? eller var det tidigare ändå.
    jag tog lätt 76, bil 78, behövde aldrig köra upp för tung,
    automatik när man fyllde 18 om man hade Lätt innan. Shit ni får en verkligen att känna sig gammal, har varit handledare för en kompis son å det är något helt annat med riskkörningsmomentet idag än på min tid, men det är klockrent med Knix körningarna på SMC, rekommenderas.

Liknande ämnen

  1. Körning i helgen ? 26-27 maj.
    Av Enzzoo i forum Region Västra Götaland
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-05-21, 10:08
  2. Fikakörning Gbg 24-25/3
    Av xbones i forum Region Västra Götaland
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-03-25, 18:02
  3. Weekend Körning i Skåne
    Av Bikebandit i forum Region Skåne
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2012-01-29, 08:34
  4. Vinterkörning
    Av Chili i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-12-01, 19:38
  5. Lag och rätt fortkörning
    Av Hagis i forum Off Topic
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-04-05, 07:02

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •