Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 48

Ämne: Gäng-logga

  1. #1

    Gäng-logga

    Hej,

    Jag och några kompisar har relativt nyligen tagit kortet och är ute och kör turer lite då och då. Vi har lekt ihop en logga till vårt "gäng" som vi tänkte trycka upp på tröjor. Dock undrar vi lite hur det kommer uppfattas. Emblemet/Loggan är kraftigt inspirerad av diverse outlaw-gängs loggor, dvs. en bild i mitten, halvmåne formad text ovan och under.

    Hur skulle ni uppfatta detta? Vi är 5-6 stycken snälla gossar som bara tycker det är kul att köra hoj och leka tuffa.

  2. #2
    Instämmer med ovan, har ni fel färger kan det gå illa.
    Scanbikes (tidningen) har en sida där dem som vill starta MC frågar om de kan ha vissa färger lr sådant.

  3. #3
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av FraGGion Visa inlägg
    Instämmer med ovan, har ni fel färger kan det gå illa.
    Scanbikes (tidningen) har en sida där dem som vill starta MC frågar om de kan ha vissa färger lr sådant.
    Ja,det är ju det som är skit!Att några ska bestämma över andra
    There are no problemsonly solutions

  4. #4
    Kan du inte lägga ut en bild på den, eller är det lite hemligt? Jag jobbar som Art Director så för mig är det intressant ur ett annat perspektiv än bara revirpinkeri...

    /Fredrik

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik_t Visa inlägg
    Kan du inte lägga ut en bild på den, eller är det lite hemligt? Jag jobbar som Art Director så för mig är det intressant ur ett annat perspektiv än bara revirpinkeri...

    /Fredrik
    Haha, nä, inte än. Är inte så duktig! Men du kanske vill hjälpa mig? (A)

  6. #6
    V.I.B Elexems avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    211
    Tackad: 0
    Lägg ut en bild, be någon kompis hjälpa dig. Är det alldeles för likt något annat märke så får ni förstås ändra. Varför "outlaw logga" ?? Annars tycker jag bara ni ska göra det ni tycker känns bäst. Finns ingen anledning att någon annan ska bry sig om vad ni har på ryggen.
    "Amicus certus in re incerta cernitur" - I nöden prövas vännen.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av hunky Visa inlägg
    Haha, nä, inte än. Är inte så duktig! Men du kanske vill hjälpa mig? (A)
    Jag kan iallafall ge feedback Vi gjorde faktiskt en rätt rolig logotype för vårt seglargäng för några år sedan när vi var ute. Gjorde tröjor och hela kitet. Blev mycket uppskattat i hamnarna

    /Fredrik

  8. #8
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Jag skulle nog passa mig noga för att välja en logga för lik vissa mc klubbar och deras färger.
    Man klarar sig nog bättre om man utelämnar vissa ord, t ex mc.
    Tror inte det är värt att reta upp fel grupper enbart för att man vill vara cool.
    Antingen följer man ett visst koncept eller så gör man något eget coolare, som ej retar upp en del grupperingar.

    Lägg ut förslaget här, kan andra kika på om det kan vara tufft nog ändå. Jag hade inte kört på Outlaw liknande tryck.

  9. #9
    V.I.B Elexems avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    211
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av Sanniz Visa inlägg
    Jag skulle nog passa mig noga för att välja en logga för lik vissa mc klubbar och deras färger.
    Man klarar sig nog bättre om man utelämnar vissa ord, t ex mc.
    Tror inte det är värt att reta upp fel grupper enbart för att man vill vara cool.
    Antingen följer man ett visst koncept eller så gör man något eget coolare, som ej retar upp en del grupperingar.

    Lägg ut förslaget här, kan andra kika på om det kan vara tufft nog ändå. Jag hade inte kört på Outlaw liknande tryck.
    Varför ska man utelämna MC?? Är man en mororcykel klubb vad ska man annars skriva??
    "Amicus certus in re incerta cernitur" - I nöden prövas vännen.

  10. #10
    Ja det borde ju bli MCK
    Citat Ursprungligen postat av Elexem Visa inlägg
    Varför ska man utelämna MC?? Är man en mororcykel klubb vad ska man annars skriva??

  11. #11
    Jag kan trots allt förstå att befintliga klubbar inte vill bli utsatta för plagiering. Men annars bör allt vara fritt. Men om man vill vara säker kan man ju i stället för MC skriva MCK eller TC (touringclub) eller liknande. Sedan om man vill gå längre (bort) så avstår man från ett tredelat märke helt.

  12. #12
    V.I.B Elexems avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    211
    Tackad: 0
    Så om man skriver MCC istället för MC så slipper man ett slagträ i skallen?? Är det så enkelt?? Borde vara enklare.
    "Amicus certus in re incerta cernitur" - I nöden prövas vännen.

  13. #13
    Eller som en gammal klubb i Malmö .DDC .......Dunk dunk club

  14. #14
    V.I.B Elexems avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    211
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av pidde Visa inlägg
    Eller som en gammal klubb i Malmö .DDC .......Dunk dunk club
    "Amicus certus in re incerta cernitur" - I nöden prövas vännen.

  15. #15
    V.I.B Jsons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Limhamn, Skåne Län, Sweden, Sweden
    Inlägg
    180
    Tackad: 0

    RC är en annan variant Det står för "riding club" vanligt i USA då visar man att man inte har något med MC klubbarna att göra och så länge man inte bär de dominerande lokala klubbarnas färger brukar det passera. Om de dominerande klubbarna här fattar detta är så klart en annan femma. Kan kanske vara läge att fråga först så man slipper att titta över axeln hela tiden

    //Json

  16. #16
    Jag tror att vad du menar med "outlaw" är att det finns en logga i mitten och text i böjt format över och under loggan.
    De flesta klubbar har det så, inte bara "outlaw"-klubbar.
    Du menar säkert inte att er logga liknar en "outlaw" klubbs logga.

    Jag har Harley Davidson dödskallen som logga och texten "Harley Davidson" över och "Motorcykles" under dödskallen, precis som du beskriver.
    Tror inte jag får nåt basebollträ i skallen för det.

  17. #17
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    24
    Tackad: 0
    Hej

    enklast för er egen del o få klarhet i om ert ryggmärke är ok är att kontakta följande person :

    denna text tagen direkt ur tidningen Scanbike

    För att förhindra eventuella problem , samt för att kunna ställa frågor angående nybildandet av mc-klubb, ring "Zillen" 0737-240210
    eller maila : sverigemodellen@sorek.se

    Denna person kan ge er svar på gällande ryggmärket är ok eller ej.

    mvh Thomas Jonsson

  18. #18
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Citat Ursprungligen postat av Stefan Visa inlägg
    Jag tror att vad du menar med "outlaw" är att det finns en logga i mitten och text i böjt format över och under loggan.
    De flesta klubbar har det så, inte bara "outlaw"-klubbar.
    Du menar säkert inte att er logga liknar en "outlaw" klubbs logga.

    Jag har Harley Davidson dödskallen som logga och texten "Harley Davidson" över och "Motorcykles" under dödskallen, precis som du beskriver.
    Tror inte jag får nåt basebollträ i skallen för det.
    Kan ju faktiskt bero på, att det trycket inte inkräktar på något heller. Och så är det ett välbekant varumärke i bikerkretsarna också.

    Om du blir nedslagen pga ordet MC, så beror det ju på hur det skrivs ut i patchar. Som någon skrev, kan man klara sig OM man nyttjar alternativa förkortningar eller ord.
    Dock finns det vissa, som man skall vara mer försiktig med. Ett sådant är ex Sweden. (Förutsatt att man inte har på sig någon form av landslagströja...)

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av thomasj Visa inlägg
    Hej

    enklast för er egen del o få klarhet i om ert ryggmärke är ok är att kontakta följande person :

    denna text tagen direkt ur tidningen Scanbike

    För att förhindra eventuella problem , samt för att kunna ställa frågor angående nybildandet av mc-klubb, ring "Zillen" 0737-240210
    eller maila : sverigemodellen@sorek.se

    Denna person kan ge er svar på gällande ryggmärket är ok eller ej.

    mvh Thomas Jonsson

    Bör väl tillägga, att detta med Sverige modellen ingår i det folk kallar SBM. *L*
    Det finns klubbar, som står utanför sådana med, men ändå har fullt tryck (ett ex är Eagle Riders från Borås).
    Men kollar man upp, så ens märken ej stör, då borde det vara lugnt. Annars tycker jag bara det är onödigt, om man inte gör det, och enbart vill vara cool och tuff (tror man).

    Ett tillägg till... Scanbike månar om SBM med vänner... Det ser man allt i tidningen också. Dock gillar jag mellan varven, att läsa om klubbarna också (eftersom jag umgås med en del som är inom SBM). Däremot vet jag ej, om jag egentligen skulle personligen vilja åtrå ett ryggtryck... Det får framtiden utvisa.
    Önskar väl egentligen, att blandklubbarna (dvs mix av tjejer och killar) blir mer accepterade... För då kanske klimatet måste ändras inom bikervärlden också.

  19. #19
    V.I.B Elexems avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    211
    Tackad: 0
    Att man inte har Sweden köper , tillhör man en internationell mc gruppering så får man Sweden på köpet. Att man inte har samma och liknande logga, det köper jag också. MEN, att det inte får stå MC på ryggen fattar jag bara inte. Om man kör MC så är man ju inte en båtklubb det är ju som hela grejen med MC loggan. SBM har ju disskuterats i en annan tråd, förlåt admin

    Det finns givetvis lagliga klubbar me goa gubbar där också, men min personliga åsikt är att har man accepterat att gå med i SBM så har man tagit ställning till hur man vill att biker Sverige ska skötas ocgh drivas med allt vad det innebär.

    // friåkare inte helt 100
    Senast redigerat av Elexem den 2012-06-21 klockan 12:21.
    "Amicus certus in re incerta cernitur" - I nöden prövas vännen.

  20. #20
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Citat Ursprungligen postat av Elexem Visa inlägg
    Att man inte har Sweden köper , tillhör man en internationell mc gruppering så får man Sweden på köpet. Att man inte har samma namn och liknande logga, det köper jag också. MEN, att det inte får så MC på ryggen fattar jag bara inte. Om man kör MC så är man ju inte en jävla båtklubb det är ju som hela grejen med MC. SBM har ju disskuterats i en annan tråd, förlåt admin Det finns givetvis lagliga klubbar me goa gubbar där också, men min personliga åsikt är att har man accepterat att gå med i SBM så har man tagit ställning till hur man vill att biker Sverige ska drivas.
    Finns de som lagt till Sweden, utan att fatta vad det står för... Dvs enbart för att de tyckte det vart skoj och tyckte de var svenskar...
    Jag vet mycket väl vad det står för inom bikervärlden, men tror du att exakt alla andra gör det?
    Varför tror du annars det uppstår tråkiga missförstånd?
    Sedan angående driva bikersverige... Alla gör sitt val, det gör du i alla annat också. Visst kan man ha olika åsikter, men man kan i alla fall respektera att det finns folk som vill ha de reglerna med (som inte är "bovar och banditer").
    Visst kan mycket ändras, men först måste alla lära sig ordet respekt. Så kanske vi kan gå vidare med en patchfråga också i framtiden, utan risk för blodutgjutelse.
    Jag tycker det är bäst att undvika tråkiga händelser, om det går... För innan bikersamhället accepterat mer olikheter, så är det tyvärr en fråga som kan få konsekvenser man ej tänkt på.
    Dock finns det jättemånga trevliga klubbar med, inom SBM... Och personer!
    De som respekterar mig, respekterar jag också.

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Problem med att logga in på forumet?
    Av admin i forum Forumnyheter, önskemål, hjälp och synpunkter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-02-18, 15:27
  2. Artikel: Logga in på HarleyForum med ditt FaceBook-konto!
    Av admin i forum Artiklar från ForumBladet
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-02-09, 11:45
  3. Harleyforum.se LOGGA för T-Shirt, Klistermärken m.m
    Av admin i forum Forumnyheter, önskemål, hjälp och synpunkter
    Svar: 86
    Senaste inlägg: 2011-10-29, 14:26
  4. Cool H-D-logga, a HOG!
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-08-30, 19:08
  5. HD- Logga: bar & shield
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-08-24, 00:08

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •