Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: hur mycket kostar du?

  1. #1

    hur mycket kostar du?

    Bara en nyfiken fråga. Tar ni betalt/betalar ni polare för hjälp? Börjar fundera om jag är snål som förväntar mig iaf en symbolisk summa när man tex stått och slipat, svetsat, svarvat någon special pryl i flera timmar? Jag hjälper gärna till med det jag kan. Men borde man inte iaf bli erbjuden?
    Chop what u got

  2. #2
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Beror mest på vem som ber och vad det gäller... Sedan kanske polaren är av sådan natur, att det kommer gentjänster senare.
    Men har man slitit som dig i flera timmar, så borde du i alla fall få något för besväret (antingen en summa eller bjuden på god middag eller något annat som uppskattas av dig).

    Lite som förr, när man och andra polare sydde undergroundplagg (t ex korsetter och lackplagg)... En del ansåg t ex, att 500 spänn var för dyrt som ren arbetskostnad... Men att man kanske lagt ut 20 arbetstimmar på saken... Då är det inte direkt så man blir rik på jobben i alla fall.

  3. #3
    Ja självklart är tjänster och gentjänster bra. Men jag är lite som min dotter: "kan själv". Så det är sällan jag behöver tjänster. Folk fattar inte att saker man gör blir lika dyrt som köpegrejer om man tar betalt för arbetstid.

  4. #4
    V.I.B Contributor ViLas avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 443
    Tackad: 3

    Jag själv klargör vad som gäller och jag är alltid ute efter gentjänster.

    Om jag själv får hjälp så givetvis tar jag reda på vad min vän vill ha för det är som du säger tid är pengar

    - - - Uppdaterad - - -

    Fick hjälp med min bil för ett tag sen av en kollega men den jäveln ville inte ha nått.........inga cash inga tjänster
    Så det slutade med att jag tog reda på var han lunchade och gjorde upp med restaurantägaren om att jag skulle dega min kollegas lunch i en vecka.
    (kollegan blev glad och jag blev nöjd)

    Jag är rädd om mina nära som hjälper mig i tid och otid
    Fuck it,lets ride
    Go big or go home

  5. #5
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Klart man tar betalt. Ett mindre tigsvetsjobb 500:-
    Det är du som får fylla argonflaskan, köpa tig-eletroder osv.
    Bullpåsar, löfte om öl och annan nostalgi betalar tyvärr inte hyran.
    Till kompisar som tex ställer upp och tex far till gasdepån och byter flaska, när jag vintertid ej har min hobbybil igång, gör jag naturligtvis liknande småjobb gratis.

  6. #6
    Ja någon sorts tjänst, pryl, peng vill man ju ha. Jag har lätt att vara alldeles för snäll. Får bli att ta betalt i fortsättningen för det är få som har vett att erbjuda något

  7. #7
    V.I.B Axmans avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    201
    Tackad: 0

    När jag hjälper bekanta med deras datorer brukar jag försöka hålla mig till 100:- timmen ca alternativt gentjänster. Ett fåtal utvalda är utan kostnad, väldigt flexibelt dock vad kostnaden i slutändan blir. Men jag försöker hålla det till minimum numera, vill inte jobba med datorer även på fritiden.
    I have come here to chew bubble gum and kick ass, and I am all out of bubble gum.

  8. #8
    Jag avrundar alltid mina jobb i antal plattor öl.
    Trägen vinner!

  9. #9
    V.I.B chrille64s avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Hudiksvall Hälsingland
    Inlägg
    101
    Tackad: 0

    Om polarn inte vill ha betalt så får han ta emot en flaska 500:- Whiskey i alla fall, annars skulle jag inte vilja be om hjälp igen. ber heller aldrig om ersättning själv men vill dom ha hjälp nån mer gång så får dom bjuda på nått dricka.
    Nulla via invia est

  10. #10
    Summerat så hör det till att erbjuda någon sorts ersättning/uppskattning om man vill ha mer hjälp istället för, som i mitt fall, fler frågor om tjänster :-(

  11. #11
    V.I.B Contributor Imps avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    21
    Tackad: 0

    Jag betalar gärna också. TYVÄRR så är jag den som gärna vill men kan inte. Har inte tålamod att "lära mig", och är det då min harley så vågar jag inte försöka, för det skulle sluta i katastrof.
    Tyvärr så har jag inga vänner med intresset jag har,, så det blir ogjort istället.. =(

  12. #12
    V.I.B Contributor
    cybercounts avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    UPPSALA
    Inlägg
    553
    Tackad: 0

    Får väldigt ofta rycka in och hjälpa vänner och bekanta med deras datorer jag började ta en flaska whisky för jobbet (de får själva välja flaska) för det blev helt enkelt för många som ville ha hjälp.

  13. #13
    Ja jag börjar känna det samma. Jag hjälper mer än gärna till. Men får jag absolut inget tillbaka har jag 1000 saker på min egna hoj som jag hellre gör

  14. #14
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Citat Ursprungligen postat av mullemeck Visa inlägg
    Summerat så hör det till att erbjuda någon sorts ersättning/uppskattning om man vill ha mer hjälp istället för, som i mitt fall, fler frågor om tjänster :-(
    Jag tycker inte du skall skämmas, för att ta något för det. Om du väljer pengar, gentjänst eller något annat i gengäld är ju upp till dig. Men är det kostsamt, anser jag i alla fall att man minst skall stå för kostnaden av allt material. Dock är det fortfarande du som har sista bollen, Om du vill ha något utöver det hela.
    Eller så kanske det är lättare att låta bli att göra sådant i fortsättningen, om man tycker det är jobbigt och inte är beredd att göra det "for free"...


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  15. #15
    V.I.B Super Contributor
    slyckes avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Slycke utanför Linköping
    Inlägg
    1 094
    Tackad: 26

    Jag är tyvärr oftast för snäll, hjälper alla fast jag har mycket egna prylar att hållas med. Tar oftast dåligt eller inget betalt. Men skillnaden är att mina polare iaf ALLTID frågar vad jag ska ha för sakerna dom fått hjälp med så det är ingen som ska beskyllas för att inte iaf försöka pröjsa.

  16. #16
    Jag tycker inte det är nått konstigt med säga exempelvis "jo nog kan jag göra det, men det kostar dig en platta" Sen är det väll upp till var och en om dom ändå vill beställa jobbet eller åka till en mekanisk verkstad, eller en vanlig verkstad och betala det dubbla. Om det nu inte är nått lättare jobb som inte tar någon tid. Men sen när fick man nånting utfört under 500kr på en verkstad?
    Trägen vinner!

  17. #17
    Även saker som ser väldigt simpla ut brukar ta tid om man gör det hemma i garaget. Man brukar ju inte göra stora serier så man orkar göra svetsjiggar m.m. som företag gör. Har bara hänt en gång att jag fick beställning på 10 - 15 motorfästen som det va värt att göra en jigg

Liknande ämnen

  1. Hur mycket kompression kan man räkna med på progressive 412 HD ????
    Av mean machine i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-03-07, 21:25
  2. Vad kostar det att köra hoj.....Igentligen ?
    Av Sportsterdansken i forum Off Topic
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-02-18, 14:55
  3. Vad kostar det att lacka?
    Av Henrik Forslund i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-01-08, 13:30
  4. Mycket speciell Sportster Iron...
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-08-03, 17:09
  5. Man kan ha H-D motor till mycket... smakfullt vet fan...
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-07-12, 00:19

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •